_3:lüO Rabo band Directoraat Pelten en verkeringen Code UJ 2 Utrecht 2D0 personeel -LRlST\tnStrash metal Programma Nummer 6/28 april 1989 Vervolg van pagina 6 ren. Zo kon je zien hoe het spel werkte. Aan het begin van die proefronden kregen de deelnemers een pakket gegevens over een fictieve bank. De winst- en verliesreke ning, de balans, de personeelssituatie, een prognose van het werkgebied, iets over de productiviteit, alles zat er in. Met die informatie kon men aan de slag.' Accountants tevreden In eerste in stantie richtte de competitie zich op het middenkader. Gaandeweg meldden zich ook hoofden Particulieren aan, die met hun bankadviseurs het spel gingen spelen. Vanaf het begin zijn er ook clubs van Rabo bank Nederland betrokken geweest bij de competitie. Zo kregen de organisatoren on langs nog een brief van de accountants dienst van een van de regiokantoren. Ze schreven dat ze met het spel uitstekend uit de voeten konden. Dat ze er nogal wat van hadden opgestoken en het een speel se manier van leren vonden. Vijf jaar en zes maanden ledereen kreeg dezelfde opdrachten. Wel waren er verschillende typologiën banken waaruit men kon kiezen. Tijdens de laatste ronden waren dat typologiën vier en zes. Men speelde niet tegen elkaar, maar men wed ijverde volgens Driendijk wel om zo hoog mogelijk op de ladder te komen: 'Je kreeg een positie van een bepaalde bank in een bepaalde typologie. Op een formulier vulde men allerlei beslissingen in. Die gegevens werden verwerkt met een computer en de resulaten met de nieuwe situatie van de bank werd vervolgens weer aan de deelne mer gezonden. Bij de eerste ronde moest men overigens al de eindprognose voor spellen. Men moest aangeven hoe de fic tieve bank er na vijfjaar zou uitzien. In een halfjaar spelen, bootste men dus de situa tie van vijf jaar werkelijkheid na. Men kreeg punten als men zo dicht mogelijk in de buurt van de voorspelling zou uitkomen.' Reacties verschillend De deelnemers evalueerden de resultaten en alle andere aspecten met elkaar aan het eind van de competitie. Daarbij kregen ze inzicht in het scoreverloop van die vijf competitiejaren. Daar kwamen ook de reacties los. Drien dijk: 'Die reacties varieerden enorm. De ene groep van een bank herkende zich he lemaal niet in de spelsituatie en bleef over met twee van de vijf deelnemers. Een an dere groep was juist tevreden over het re sultaat, omdat men elkaar had geleerd hoe met beleid om te gaan en men had ontdekt op welke wijze men daarbij eikaars discipline kon gebruiken. Tussen die uiter sten waren er allerlei reacties.' Rol BTZ Voorzichtig concludeert Drien dijk dat er in de reacties wel wat tendensen zijn waar te nemen. Zo werd de rol van het hoofd Beheerstechnische Zaken 'ontdekt' als belangrijke informatiebron en stuurder in alle cijfermatige vraagstukken. Daarnaast ontdekte men dat er veel meer samenhan gen waren dan dat men aanvankelijk dacht. Driendijk: 'Met name de commerciële jon gens zijn nogal naar buiten gericht en verba zen zich niet echt over wat er binnen de bank gebeurt. En als ze het spel spelen dan zien ze dat alles toch niet als los zand aan elkaar hangt, zoals men daarvoor wel eens dacht. Of het viel juist tegen, omdat men dacht dat het anders in elkaar zat. Maar men ontdekte dat er méér aan vast zit. Je kunt zelfs geld verdienen met balansmana- gement, was een van de opmerkingen.' Concept weggooien? De competitie loopt op z'n eind. Driendijk stelt vast dat alles uitstekend draait en dat iedereen, die zich met de administratieve afwikkeling be zighoudt, er fiink lol in heeft. En de meeste deelnemers zijn tevreden. Moetje dan zo'n concept zomaar weggooien? 'Nee, we heb ben gezegd, laten we eens kijken of we er iets meer of iets anders mee kunnen doen', aldus Driendijk. 'en zien of we er iets nieuws van kunnen maken. Daar zijn we nu mee bezig. Het zal waarschijnlijk een competitie op lokatie worden. Een ma- nagementsimulatie in een conferentieoord, waar ter plekke de competitie wordt ge speeld met een man of twaalf. De deelne mers nemen dan direct beslissingen, kun nen vragen stellen, en krijgen feed-back. In groepen storten ze zich in het bankgewoel en vullen iedere keer de formulieren in. De dag erop krijgen ze de output en kunnen dan zien wat er is gebeurd. Dan kunnen ze kijken welke inhoudelijke kanten eraan zit ten, welke marketingoverwegingen en wel ke bedrijfsvoeringselementen. Met het mo del van de management competitie kun nen we veel meer doen, dan alleen maar een spel op afstand laten spelen. Waarom geven ze toch steeds meer geautomatiseerde systemen vrouwennamen? Logisch, dat deden ze met orkanen toch ook altijd... tussenpersoon nederlANO RABOBANK Ntuc tussenpersoonnummer 1661 Aanhangsel Is er nu alweer een nieuwe verzekerings- vorm, vroeg men zich in Hollum af... De bank die een aldus geadresseerde brief verzond, heeft wel een heel oude telefoongids. Het adres werd al in 1974 gewijzigd... Een sollicitant, die kennelijk eerst eens wilde keuren. In Gaasterland verzorgt de bank al vele jaren de programma's voor het Nieuwjaarsconcert van de plaatselijke harmonie. Zo'n nauwe band kan leiden tot een rare zetfout... An lrish Hymn Tune Eomont ouvertuie Rococo Concerto, klarinetconcert Caphdo lor trombone and^, Of zou het toch geen zetfout zijn geweest?

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 17