Projectmanagement, een bank met andere ogen bekijken In Katwijk aan Zee is de bankhal aangepast band Een plaatselijke bank ergens in Nederland. Het gaat er goed, maar misschien kan het wel beter. Hoe vindt een directie de zwakke pun ten van de bank en wat kan daaraan worden gedaan? Iemand van buiten de eigen bank ziet de zaken vaak op een andere manier. Deze persoon moet de werking van organisaties in het algemeen, en die van de Rabobank in het bijzonder wel kennen. Nummer 6/28 april 1989 Mensen die ervaring hebben in het begeleiden van plaatselijke ban ken bij veranderingstrajecten, vindt men bij de afdeling Management On dersteuning Aangesloten Banken in Eind hoven. Zij zijn, via de regiodirecties, inzet baar bij aangesloten banken om hen te on dersteunen bij de uitvoering van projecten, gericht op de verbetering van de interne or ganisatie en een marktgerichte en efficiën te werkwijze van de bank. Projectmanagement is de oudste taak van de afdeling Management Ondersteuning AB en is voortgekomen uit de S'88 project groep. S'88 was een project, waarbij ban ken met een zwakke solvabiliteit - de zoge naamde S-min banken - gedurende twee of drie maanden begeleid werden, om te kij ken hoe de solvabiliteit verbeterd zou kun nen worden. Dat gebeurde door mensen van de projectgroep binnen het directoraat Bedrijfsvoering AB van Rabobank Neder land. Eén van de medewerkers van die pro jectgroep was Pierre van Hedel. Toen de projectgroep eind 1986 een officiële afde ling werd met de naam Management onder steuning AB, werd Van Hedel hoofd van die afdeling. Van Hedel: 'De begeleiding van de S'88-banken liep af. Er kwamen toen ver zoeken binnen van banken die geen proble men hadden met de solvabiliteit, maar toch wel eens doorgelicht wilden worden of an derszins ondersteuning nodig hadden. Pro jectmanagers begeleiden nu dus banken, die zichzelf eens goed onder de loupe wil len nemen.' De banken gaan daarvoor pri mair bij de regiodirecties te rade. In een Naast projectmanagement houdt de af deling Management Ondersteuning AB zich ook bezig met Interim-management. Dat is het leveren van kwaliteitsmana gers, die de Rabobankorganisatie ken nen, voor tijdelijk vervulling van kader functies op aangesloten banken. We schreven hierover in Raboband 1989/ 14. Bij de functiewisselingsgroep draait het om managers of specialisten, aan wie nieuwe kansen worden geboden bin nen de Rabobankorganisatie. Dat kan via stage, detachering en ondersteuning in projecten. Een daarop aansluitend functiewisselingsprogramma heeft tot doel (potentiële) managers te ondersteu nen door middel van een zelf-marketing- programma en carrière-advisering. beleidsgesprek met de regiodirectie kan de vraag meestal met ondersteuning van regio-adviseurs worden opgepakt. Als de problematiek van een behoorlijke omvang is, kan inschakeling van Management Ondersteuning AB ter sprake komen. Van Hedel: 'We richten ons niet op een onder deel, maar proberen de bank in haar totali teit te bezien. We helpen de banken bij voorbeeld bij het proces van beleids- en activiteitenplanning, maar we zijn ook in te schakelen voor implementatie van een nieuw beleid, een algemene doorlichting etc. In eerste instantie gaan we met de di rectie, stafmedewerkers en eventueel het bestuur om de tafel zitten. Waar willen ze met met de bank naar toe? We beginnen dus op het, wat wij noemen, macro-niveau met het opstellen van beleidsvoornemens. Vervolgens gaan we naar de kantoren en de afdelingen, het micro-niveau, om te kij ken wat zij vanuit hun invalshoeken - zeg maar als sub-resultatencentrumpje - bij Projectmanagement: een voorbeeld uit de praktijk Katwijk aan Zee heeft 30.000 inwoners, waarvan er zo'n 20.000 bij de Rabobank sparen. Er werken 55 mensen bij de bank. Het balanstotaal bedraagt f 310 miljoen. De bank heeft twee bijkantoren, waarvan er één - als gevolg van het pro ject - wordt gesloten. Op het hoofdkan toor en het overblijvende bijkantoor staan GEA's. Projectmanager Gé de Jong heeft samen met Wilbert Gooskens de Rabobank Kat wijk aan Zee 'gedaan', zoals hij het zelf zegt. Met directeur Cor Dorst en Klem van Rijn, adjunct-directeur, blikken we terug op het project, dat in september 1987 van start ging. In totaal is men er een maand of zes mee bezig geweest. Directeur Dorst: 'Het project is afgelopen, maar dan begint het pas, je staat als het ware in de start blokken. Er is een aantal beleidslijnen ont wikkeld, die we nu zelf verder moeten uit werken.' Waarom wilde de Katwijkse bank doorgelicht worden? Dorst: 'Wij verkeren in een uitzonderlijke situatie. Onze solvabili teit is 12%. Als je dan kijkt naar het echte kunnen dragen aan het totaal. Aan het re sultaat van de bank.' Plannen maken Vervolgens worden er plannen gemaakt voor de verschillende sectoren, bijvoorbeeld particulieren, bedrij ven en BTZ. Die plannen moeten stroken met de beleidsvoornemens van de bank, die in eerste instantie worden opgesteld. 'Het micro-niveau, de medewerkers, laten we hun eigen plannen verwoorden', vertelt Van Hedel. 'Vervolgens helpen we het meso-niveau, de sectorhoofden, om sec torplannen te maken. Daarna helpen we ook bij de afstemming tussen de sectoren onderling. Want de afdeling particulieren kan bijvoorbeeld wel iets willen, maar dan moet BTZ wel kunnen helpen door bepaal de ondersteuning te geven, of het plan moet financieel wel een waardevolle bijdra ge kunnen betekenen. Dit hele proces, dat zo'n drie maanden loopt, noemen we een project. Binnen die drie maanden hebben we zo'n bank dan van boven naar beneden en van links naar rechts - samen mét de bank - helemaal doorgelicht.' Dan zit het werk van de projectmanager er eigenlijk op en is het verder aan de bank om goed ge motiveerd de plannen uit te voeren.' Offerte Als een bank met projectmana gement in zee wil, brengt de afdeling een of ferte uit, waarin het projectplan wordt ge concretiseerd. Natuurlijk hangt er ook een prijskaartje aan zo'n project. Is de offerte geaccepteerd, dan gaan de projectmana gers aan de slag. Van Hedel: 'In principe werken we met z'n tweeën. Het liefst met twee projectmanagers met een verschillen de achtergrond. De praktijk heeft geleerd, dat dat het beste is. Vaak wordt ook een ad viseur van het regiokantoor bij het project betrokken, zodat na ons vertrek de begelei ding en ondersteuning door het regiokan toor kan worden overgenomen.' rendement binnen je bank en je gaat dat analyseren, dan blijkt dat een belangrijk deel van dat rendement voortspruit uit dat vermogen en niet zo zeer uit onze activitei ten. Daar wilden we verandering in bren gen, we wilden onze activiteiten rendabeler maken. Zie daar het 'leitmotiv'.' Van Rijn: 'Daar heb je hulp bij nodig, je gaat kijken wie je daarbij kan helpen.' Dorst: 'Ik had, voor iets heel anders, contact met iemand van Management Ondersteuning AB. Die vertelde dat zij ervaring hadden opgedaan met S-min banken. Dat was precies wat we zochten, geen theorie, maar praktijk. Projectmanager G. de Jong, directeur C. Dorst en adjunct-directeur K. van Rijn: Commercieel denken bevorderen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 15