Advertenties maken grote, kritische spaarders attent op Rendement Rekening Rabo Ultimo 1988, ruim acht maanden na de introductie van de Rabo bank Rendement Rekening, bedroeg het totale tegoed op die re kening f 3,3 miljard. Dat is ongeveer tweederde van het totale bedrag van Roparco. De conclusie is duidelijk: wij kunnen grote, kritische spaarders met die rekening een goed alternatief bie den. Binnenkort start een advertentiecampagne waarmee dat aan de doelgroep wordt gecommuniceerd. Het juiste moment voor een gesprek met twee mensen uit het team, dat bij de ont wikkeling van de 'triple R-rekening' betrokken is geweest: Michael Koopman en Ad van Hooydonk. uaiiu Nummer 5/7 april 1989 pionai Enkele jaren geleden is er een strijd ontbrand tussen banken om het bezit van de grote, kritische spaar ders. in 1981 kwam Roparco op de markt. Met de aanvankelijke vrees voor leegloop van onze spaarbank viel het op organisatieniveau nogal mee. Gelet op ons marktaandeel zou van de toever trouwde middelen bij Roparco zo'n 40% afkomstig moeten zijn van onze bank. Dat percentage heeft echter steeds in de orde van grootte van 10% gelegen. In die periode is heel bewust geen alternatief voor de Roparco-rekening op de markt ge bracht. De Postbank Vorig jaar wijzigde de situatie. In april kwam de Postbank met een kopie van de Roparco-rekening, die onder de naam Leeuw Rekening op de markt werd gebracht. Van Hooydonk: 'Dat was het natuurlijke moment om minder behoudend om te gaan met de grote hoe veelheid laagrentende middelen. De Leeuw Rekening was een uiterst concur rerend produkt en de Postbank is met een aandeel van 16% op de totale spaar- markt veel belangrijker dan Roparco. Daarbij moeten we niet vergeten, dat heel veel van onze klanten ook bij de Postbank bankieren. Het is duidelijk dat als de Postbank met een Roparco-achtige reke ning komt, je op z'n minst vragen bij Ra- bobanken krijgt. Er is toen besloten een nieuwe rekening te lanceren.' Doelgroep De nieuwe Rabobank Ren dement Rekening werd op 18 april in de organisatie geïntroduceerd en viert nu dus zijn eerste verjaardag. De rekening werd aan het rijtje bestaande spaarprodukten toegevoegd, als middel om cliënten met grote spaarbedragen bij de Rabobank een goed alternatief te kunnen bieden voor Roparco-achtige rekeningen bij andere banken. Koopman: 'Een groot aantal cliënten oriënteert zich wel eens bij de concurrentie. De stimulans daarvoor wordt vaak ingegeven door het niveau van de dalende spaarmarkttarieven. Die wor den heden ten dage nogal eens als laag ervaren. Dat is een aspect waarop Ropar co bij rentewijzingen in haar advertenties de aandacht vestigt. Ook de persoonlijk gerichte direct mailings die de cliënt ont vangt, kunnen voor hem aanleiding zijn om nog eens naar zijn spaarrekeningen te kijken.' Selectief en actief De woorden se lectief en actief spelen vanaf het begin een belangrijke rol bij de marktbewerking met de Rendement Rekening. Het is im mers een produkt uit het top-assortiment, wat betekent dat deze rekening slechts voor een beperkte groep cliënten is be doeld. De bank selecteert de cliënten en benadert deze doelgroep vervolgens ac tief. Wie worden er geselecteerd? Van Hooydonk: 'We richten ons op de grotere creditrelaties, die kritisch en rendementbe- wust zijn. Uit onderzoek weten we dat zelf standigen, beoefenaars van vrije beroepen en hoger opgeleiden vaak tot die groep be horen. Maar niet iedereen zal worden be naderd vanwege de simpele wetenschap, dat niet iedere grotere spaarder prijs stelt op een spaarvorm met een beperkte be schikbaarheid.' Initiatief bij banken Het tweede sleu telwoord rond de Rendement Rekening is 'actief'. Wat moeten we daaronder ver staan? Koopman licht dit onderdeel toe: 'Daarmee bedoelen we dat de lokale bank het initiatief neemt tot het benaderen van cliënten. Via gesprekken aan de balie of met de relatiebeheerder heeft een cliënt wellicht laten doorschemeren niet tevreden te zijn met het door de bank geboden ren dement op de huidige spaarvormen. Of de cliënt stelt vragen over spaarvormen van concurrenten. Dat zijn mooie aanleidingen voor de relatiebeheerder, om eens een ge sprek te hebben over de mogelijkheden, die de Rabobank met de Rendement Reke ning biedt.' Top-assortiment De selectiviteit in marktbewerking is ook terug te vinden in het onderscheid in het assortiment spaar vormen. Van oudsher kennen we een standaard-assortiment. Daarmee wordt in de richting van de grote groep kleine spaarders een pakket spaarprodukten aangeboden, dat is toegesneden op de behoeften en mogelijkheden van de mas samarkt. Het top-assortiment is qua sa menstelling van meer recente datum en is bestemd voor de grotere spaarder. De kosten per aangetrokken gulden zijn laag, het gaat om doorgaans zeer rendabele cliënten. De vaststelling van de rente en overige voorwaarden van het assortiment staat op zekere hoogte los van de andere spaarrekeningen. De rentabiliteit van de standaard-produkten wordt daardoor niet aangetast. Veel van de cliënten die voor de rekening zouden kunnen worden bena derd, zijn termijndepositohouders. Wat is nu het voordeel voor de bank om die cliën ten voor de nieuwe rekening te winnen? Van Hooydonk: 'Voordeel is dat de bank twaalf keer per jaar niet hoeft te bellen voor verlenging. En twaalf keer per jaar hoeft er niet over de prijs te worden ge sproken.' Rol baliemedewerker In de handlei ding voor de Rendement Rekening is gead viseerd produkten uit het 'top-assortiment' niet te laten aanbieden door de balie. Dat moet gebeuren door een ervaren bank- Van Hooydonk (I) en Koopman (r), twee mensen uit het team, dat bij de ontwikkeling van de Rende ment Rekening betrokken is geweest.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 8