Persoonsregistratie en privacy bij bank én voetbalclub gelijk Rabo band Wie cliënt is bij de Rabobank, weet dat allerlei persoonlijke ge gevens in de administratie van de bank zijn opgenomen. Als ie mand geld wil lenen moet daarvoor een aanvraagformulier wor den ingevuld. Dat geldt ook elders: wie lid wordt van een voet balclub vult ook een formulier in. En zelfs voor je een boek bij de bibliotheek kunt lenen, wil men heel wat van je weten. Dit soort gegevensadministraties vat men samen onder de term persoons registraties. Op 1 juli treedt een nieuwe wet in werking, de Wet Persoonsregistraties, kortweg de Privacywet genoemd. De cliënt mag van zijn bank verwachten, dat de privacy goed is geregeld. Nummer 5/7 april 1989 De Wet Persoonsregi straties kent mensen diverse rechten toe. In de eerste plaats krijgt men het recht om precies te weten wat er in een bepaalde administra tie voor persoonlijke gegevens zijn opgenomen, het recht op inzage. Daarnaast krijgt ieder een het recht om onjuiste ge gevens te laten corrigeren, het recht van correctie. De wet verplicht de instellingen die persoonsgegevens vastleggen om dat op een bepaalde ma nier te doen en om op een goede manier met deze gege vens om te gaan. Bank-administraties De banken in Nederland hebben diverse gegevens van hun cliënten nodig. Voor elke financiering, hypotheek, verzekering, etc. moeten diver se vragen worden ingevuld. Er wordt name lijk elke keer een contract met een klant afgesloten. En het spreekt vanzelf dat de banken alleen geld willen lenen aan kre dietwaardige mensen. De cliënt verstrekt de gegevens bijna allemaal zelf aan de bank. Een gegeven dat de bank ergens an ders haalt is de BKR-toetsing. Die wijst uit of iemand niet te veei leningen elders is aangegaan. Een cliënt kan zelf ook aan het Bureau Krediet Registratie vragen of en hoe hij in hun administratie voorkomt. Daartoe vult hij bij een bank een formulier in. De gegevens worden vervolgens thuis gestuurd. De nieuwe Wet Persoonsregistra ties biedt vanaf 1 juli iedereen die denkt in een bepaalde administratie voor te komen de gelegenheid om deze gegevens in te zien en zonodig te corrigeren. Daarvoor ko men er binnenkort speciale formulieren. Aan een inzage zijn wel kosten verbonden. Een BKR-toetsing kost f 10,-. Voor inzage bij een bank zal waarschijnlijk een soortge lijk bedrag worden gevraagd. Normale dienstverlening Als een cliënt zich aan de balie van zijn eigen bank vervoegt en inzage wil, is het van belang dat de bankmedewerker er achter komt Berkvens: 'Elke bank is zelf verantwoordelijk voor haar persoonsregistra tie. wat die cliënt precies wil we ten. Wil hij weten op welke da tum zijn hypotheekrente wordt aangepast, dan is dat een vraag die tot de gewone servi ce van een bank hoort. Daar hoeft dus geen speciaal for mulier voor te worden inge vuld. Wil een klant inzage in de administratie van de bank, dan moet hij heel gerichte vra gen stellen. 'Ik wil graag weten wat jullie allemaal van mij we ten' is dus niet voldoende. De cliënt moet zich legitimeren, zodat hij geen inzage in bij voorbeeld de gegevens van zijn concurrent of buurvrouw kan krijgen. Vervolgens moet hij op het for mulier precies invullen over welk rekening- of contractnummer hij informatie wil heb ben. Zitten er onjuistheden in de informa tie en moeten die gewijzigd worden, dan zijn de kosten van de inzage voor de bank. Gezamenlijke banken 'Al in 1981 be gonnen de banken te denken over hoe ze de Wet Persoonsregistraties zouden aan pakken', vertelt jurist Jan Berkvens, die namens de Rabobank zitting heeft in de privacy-commissie van het College van Overleg van de banken. 'Er lag toen een wetsvoorstel over dit onderwerp, maar dat werd in 1984 weer ingetrokken. In 1985 kwam er een nieuw ontwerp, met daarin expliciet de mogelijkheid van gedragsco des. De commissie heeft toen voor de ban ken een gedragscode in elkaar gezet. Dit gebeurde in overleg met de Stichting Waakzaamheid Persoonsregistratie. Deze Stichting begon als actiegroep bij de te houden volkstelling in 1971, maar is uitge groeid tot een evenwichtige organisatie met gedegen kennis van zaken', aldus Berkvens. In de gedragscode hebben de banken een invulling gegeven van de eisen die de wet stelt. Elke administratie is anders. De wet biedt elke instantie de mogelijkheid deze naar eigen inzicht, maar volgens de regels van de Wet Persoonsregistraties, in te vullen. Zodra de wet op 1 juli in werking treedt, is er ook de zogenaamde Registra tiekamer. Hier moet elke instantie, die een personenadministratie voert - van de voet balclub tot de gemeente - die aanmelden. Ook voorziet de Registratiekamer elke inge diende gedragscode van een soort keur merk. De privacy-commissie van het College van Overleg zal als één van de eersten een gedragscode ter goedkeuring voorleggen. Weinig verandering 'De wet Persoons registraties zal voor de Rabobank weinig consequenties hebben', meent Berkvens. 'De banken zijn altijd al uiterst zorgvuldig omgesprongen met persoonsgegevens. Er is altijd veel aandacht besteed aan interne procedures en functiescheidingen. Er is bij voorbeeld een speciale richtlijn voor het gebruiken van computergegevens.' Elk re- kening-afschrift, elk hypotheek- of pensioen overzicht welke men van de bank ontvangt, is eigenlijk steeds een overzicht van wat we van iemand weten. Er verandert dus weinig voor de banken. De bestaande situ atie van zorgvuldig omgaan met gegevens van personen wordt iets verder geformali seerd, door hem compleet te beschrijven in de vorm van een reglement. Het is de bedoeling dat alle Rabobanken een model reglement gaan invullen. Eigen verantwoordelijkheid Elke plaat selijke bank is verantwoordelijk voor de eigen administratie. In de wet heet dat 'houder'. Berkvens: 'Ons advies is: spreek om het overzichtelijk te houden van één cliëntenregistratie. Niet van: daar staat de doos met ponskaarten en daar liggen de dossiers en daar een computer waar een deel van de gegevens in zit en de rest zit bij Rabobank Nederland. Nee, de gege vensverzameling die op de klanten betrek king heeft, wordt logisch benaderd als één geheel. Daarvoor komt één beschrijving en daar wordt dan in abstracte termen bij aangegeven welke gegevens over welke soorten van mensen opgenomen zijn.' In de administratie van de bank zitten gege vens over klanten waarmee de bank een contractuele relatie heeft, maar ook ex- cliënten. Op grond van de Algemene Wet inzake de Rijksbelastingen, moeten allerlei gegevens 10 jaar worden bewaard. Daar naast is er de bewaringstermijn van het Burgelijk Wetboek, voor het instellen van vorderingen, van nu nog 30 jaar. Dus som mige gegevens blijven heel lang bij de bank liggen, ook van mensen waar je geen relatie meer mee hebt. Een derde catego rie bestaat uit mensen waarmee de bank een relatie wil aangaan, waar men nog mee in onderhandeling is. Of mensen die de bank zelf benaderen en zelfs een aan gekocht adressenbestand hoort erbij. Niet strafbaar Er zijn geen sancties op het niet nakomen van de gedragscode. 'Maar', stelt Berkvens, 'als een geregi streerde cliënt problemen ondervindt door een fout in de administratie van de bank en de bank wil deze fout niet rechtzetten, dan kan de Registratiekamer een onder zoek instellen. Blijkt daaruit bijvoorbeeld dat de beveiliging slecht is en dat wordt gepubliceerd, dan sta je mooi voor joker...' Op dit moment is voor de Rabobankor- ganisatie een implementatieplan in voorbe reiding. De aangesloten banken worden zo spoedig mogelijk van concrete stappen op de hoogte gebracht.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 7