Rabo band Nummer 5/7 april 1989 Henk Zieleman, Bankadviseur Agrarische Bedrij ven: 'In de vorige zittingsperiode was ik voorzit ter. Dat betekent veel vooroverleg en OR-werk mee naar huis. Ik heb besloten mij deze perio de niet meer kandidaat te stellen den.' Erica illustreert dat: 'Een paar dagen voor de verkiezingen kon je je echt ner gens meer vertonen of ze hadden het er over.' OR of werk? Henk Zieleman: 'De ver kiezingscommissie kreeg alle tijd en ruim te om haar werk te doen, zowel van de OR als van de directie. De directie is over het algemeen zeer positief over de activiteiten van de OR. Als je moet kiezen tussen de OR-vergadering en een klant, dan heb je toch de neiging om de klant voor te laten gaan'. Koos vult aan: 'Vooral bij deze bank speelt dat. Je kunt hier heel moeilijk af spraken maken met klanten. Ze zijn ge wend om gewoon binnen te lopen en direct geholpen te worden. Als het mooi weer is, werken ze op het land, regent het dan ko men ze naar de bank.' Annelies voegt eraan toe: 'Ze kijken je vreemd aan als je de agenda trekt.' Henk Pit: 'Als je zegt dat je over een kwartier OR hebt, dan vinden ze dat ze nog wel even geholpen kunnen worden.' Erica: 'De kreten van prioriteiten stellen zijn mooi, maar leggen wel een druk op je. Onder die druk heb ik de afge lopen 3 jaar gestaan en ik twijfelde of ik dat nog weer 3 jaar wilde doen.' Cursus De nieuwe OR werd op 8 maart geïnstalleerd en is nu aan het werk. Er zitten mensen in die ervaring hebben, maar ook vier nieuwe leden. Henk Pit: 'Oude en nieuwe leden gaan gezamenlijk op cursus. Dat is goed om kennis te kun nen nemen van eikaars ideeën en stellin gen. Dat is erg belangrijk, wetjes kun je la ter nog wel nazoeken.' Erica: 'Je leert el kaar goed kennen, je weet wat je aan el kaar hebt. Secundair is dat je over de OR wat leert.' Henk Zieleman: 'Je hebt met ze ven individuen te maken, maar je presen teert je als één geheel naar buiten. Om daar een stukje voorwerk voor te verrich ten, dat neemt wel wat tijd in beslag. Daar voor zijn die twee, drie dagen uitstekend geschikt.' Koos: 'De directie heeft wat dat betreft een groot voordeel. Die zit er al en hééft al een standpunt. Wij als raad, zeven verschillende mensen, moeten maar pro beren ook op één lijn te komen.' Henk Pit: 'Dat lukt niet altijd. Soms moeten we stemmen en een beslissing met vier stem men voor en drie tegen overbrengen aan de directie.' Democratie Erica vertelt, dat er ook wel eens bij heel belangrijke beslissingen bij meerderheid van stemmen is besloten. 'Ik had dan wel eens problemen met het feit dat ik als OR-lid werd aangesproken op een besluit dat met meerderheid van stemmen was genomen. Ik kon zo'n be sluit dan niet verdedigen. Ik had daar moeite mee en heb wel eens gedacht om uit de OR te stappen. Maar dan vraag je je zelf toch: 'Ben ik dan niet een wegloper, ie mand die democratie niet kan hebben en zich niet kan neerleggen bij de meerder heid van stemmen? Dus bleef ik zitten.' Henk Pit: Je laat je voor drie jaar kiezen, dan moetje ook drie jaar blijven zitten. Je kunt je daarna eventueel niet meer her kiesbaar stellen.' Annelies: 'Je kunt altijd in het verslag zwart op wit laten zetten dat jij voor of juist tegen iets was. Dat is tot nog toe niet onze gewoonte, maar het moet mogelijk zijn.' Koos: 'Als ik mee zou moeten hobbelen met iets wat helemaal tegen mijn persoon in gaat, dan weet ik ze ker dat ik de rotte appel in de OR wordt! Dat werkt door in je hele functioneren als OR-lid.' De achterban De communicatie met de achterban is essentieel voor het func tioneren van de OR. Bij de Rabobank Flevo land krijgt ieder personeelslid persoonlijk het verslag van de OR-vergaderingen en de overlegvergaderingen overhandigd. Erica: Koos van Geest, Adviseur Creditgelden en Mid- delenbeheer: 'Volgens mij zou een OR eigenlijk helemaal niet nodig moeten zijn. ledereen moet mondig genoeg zijn om het zelf uit te vechten met hogerkand als men ergens mee zit'. 'We hebben de bank in 'stukjes gehakt', leder OR-lid bedient een deel van de bank en is tevens aanspreekpunt.' Henk S.: 'Een echt probleem is, hoe je het voor el kaar moet krijgen, dat de OR een afspiege ling is van het personeel. Nu is functie groep 4 en hoger vertegenwoordigd, en de rest niet. Dat terwijl dat in verhouding een enorme grote groep is.' Erica: '4 en hoger klinkt al prachtig, maar er is er één in 4 en dan begint het weer bij 6.' Henk Pit: 'Als je op elk niveau mensen zou hebben, zouden ook de lijnen wat korter worden, mensen stappen eerder naar een directe collega toe. In de vergaderingen is er veel over ge sproken, er zijn voorstellen gevraagd aan het personeel, maar het ei van Columbus is nog niet gevonden. Er zijn verschillende mogelijkheden: kiesgroepen, per salaris groep, per afdeling, etc.' Annelies: 'Je zou dan krijgen dat er op zo'n afdeling één kan didaat is en dus automatisch in de OR komt.' Henk Pit: 'Het hele personeel stemt, en men stemt op mensen, die ze er in willen hebben. In mensen met lagere functies is blijkbaar minder vertrouwen.' Erica: 'Dat komt ook omdat ze onbekend zijn met OR-werk, tegen hoge functies aan kijken en denken dié kan het wel.' Henk P.: 'Ja, ze willen hun belangen zo goed moge lijk behartigd hebben.' Erica: 'Dat is ook één van de redenen waarom er zo weinig vrouwen in de OR zitten. Vrouwen onder schatten zichzelf, dus onderschatten ze ook de vrouwelijke kandidaten. Koos: 'Sommige mensen moeten er echt niet aan denken in een overlegvergadering met de directie hun mond open te moeten doen. Dat vindt men eng.' Erica: 'Je func tioneren als OR-lid en je functioneren als werknemer wordt hier zeker goed uit elkaar gehouden. Henk Zieleman voegt toe: 'Als je in de overlegvergadering met je mening recht tegenover de directeur staat, speelt dat gelukkig niet door op de werkvloer.' CAAR Henk Pit: 'We hadden tot voor kort een goed contact met de CAAR, om dat één van onze OR-leden CAAR-lid was. Was dit niet zo geweest, dan hadden we nooit iets van de CAAR gehoord, behalve het verslag in Raboband. Van de regiocom missie horen we nooit iets, dat is erg jam mer. Die commissies zijn juist in het leven geroepen om de betrokkenheid van de banken naar de CAAR toe te bundelen.' Henk S.: 'Op zich is zo'n centraal overleg orgaan prima, maar ik denk dat het nau welijks reflectie heeft naar beneden. Eén en ander is zeker voor verbetering vat baar.' Erica: 'Als OR-lid moetje het CAAR- verslag wel lezen, anders zou je zo'n stuk misschien nog wel eens overslaan. Het is nou niet bepaald makkelijk om te lezen.' Koos vindt zelfs: 'Redactioneel zijn de stukken slecht, pagina's met woorden, meer niet.' Henk P.: 'De hele medezeggen schap in de Rabobankorganisatie is uiterst moeilijk. Je kunt niet zoals in andere be drijven, gewoon een ondernemer aanspre ken die het beleid maakt. Je hebt hier wel een directeur, maar daar zit ook weer een bestuur boven. Rabobank Nederland net zo. De CAAR kan niets hard maken, die kan alleen door goede argumenten probe ren toch wat te bereiken, maar het blijft moeilijk.' OR nodig Henk Zieleman: 'De OR blijft nodig voor een gezonde wisselwerking tussen directie en management enerzijds en het personeel anderzijds. De OR heeft een signaleringsfunctie. Een OR kan bij voorbeeld een te hoge werkdruk signaleren en dat doorgeven aan de ondernemer. Maar de OR heeft ook een stimulerings functie, het zelf aandragen van ideeën. Ook heeft de OR een controlerende func tie: de controle van jaarcijfers, kijken of de CAO wordt gevolgd, enz.' Erica: 'Als je het zwart-wit stelt, dan beslist de directie met het bankbelang voorop, wij als OR met het belang van het personeel voorop. Onze uit gangspunten zijn verschillend, maar we wil len hetzelfde bereiken: een goed draaien de bank, met goed draaiend personeel.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 6