'Management ontwikkeling' op zoek naar talent band Directeuren werden vroeger voor het leven benoemd. De be stuurders van banken waren vaak maar al tevreden als ze lang bleven zitten. Daar wordt nu anders over gedacht. De er varing van de directeuren zou veel meer gespreid kunnen worden. Ook bij Rabobank Nederland zou men met die ervaring iets moeten doen. En het omgekeerde is ook waar. Medewerkers van Rabobank Nederland zouden hun kennis en ervaring beschikbaar moe ten stellen aan plaatselijke banken. 'Managementontwik keling' speur men naar poten tieel talent, dat vitale functies in de organisatie kan vervullen. Daarover spraken wij met Vic Kerkhoff, die verantwoordelijk is voor deze opsporingsactivi teiten op niveau. Nummer 5/7 april 1989 Ml Ie zouden erg graag een aan- l||M tal gekwalificeerde directeu- W W ren bij het primaire bedrijfs proces van Rabobank Nederland willen in schakelen, want we hebben daar in z'n al gemeenheid best nog met een stuk bureaucratie te maken', is de mening van Kerkhoff. 'Ik roep wel eens: je moest eens een winkel vol klanten hebben en ervoor moeten zorgen dat ze tevreden de deur uit gaan. Dat voorbeeld gebruik ik vaak bij Rabobank Nederland. Ja, de integratie van mensen, die deze bedrijfs-styie gewend zijn, is heel welkom.' Zelf van lokale bank Zelf heeft Kerk hoff heel wat jaren ervaring bij een plaat selijke bank. 17 jaar is hij in dienst ge weest bij de bank Haarlem. Hij heeft ech ter geen minuut spijt van de stap van Haar lem naar Rabobank Nederland, al weet hij dat vanuit de banken Rabobank Nederland soms wordt geassocieerd met een logge supertanker, die niet op tijd zijn koers wij zigt: 'We moeten erkennen dat dat inder daad zo is en tegelijkertijd moeten we de intentie hebben om daar iets aan te doen. De aangesloten banken zijn in het bedrijfs proces immers resultatencentra van enorm gewicht. We moeten bij Rabobank Nederland proberen het beste produkt voor de banken te leveren. Nu ik aan deze kant zit, moet ik erkennen dat het enorme klus is, maar ook een geweldige uitdaging.' Naar de ADCA-BANK Kerkhoff heeft inmiddels vanuit zijn positie bij 'Manage mentontwikkeling' al heel wat gesprekken met directeuren gevoerd. Daaruit bleek dat ze best eens van functie willen verande ren. Sommige willen eerst een klus bij de bank afmaken en later elders aan de slag. 'Ja, we zoeken heel gericht', aldus Kerk hoff. 'Zo moesten we mensen voor de ADCA-BANK zoeken. Daar was een belang rijk veranderingsproces in werking gezet. Voor de functies van de kantoordirecteuren en de belangrijkste accountmanagers had den we mensen nodig met een Rabo- schnitt. Ze moesten het vermogen hebben de Rabobank-cultuur in een volstrekt ande re omgeving te brengen. Er moest daar stevig aan worden getrokken. Op praktisch alle kantoren van de ADCA-BANK hebbed we nu een Nederlandse directeur, of ten minste Nederlandse accountmanagers.' Naar het buitenland 'We willen ook naar andere kantoren in het buitenland di recteuren van lokale banken brengen. Dat zijn immers mensen die bij uitstek weten wat de wensen van onze Nederlandse cliënten in het buitenland zijn', aldus Kerk hoff. Maar kan een directeur van een plaatselijke bank, die uitgenodigd wordt naar een buitenlandse vestiging te gaan, die stap dan direct zetten? 'Dat niet', vindt Kerkhoff: 'maar we willen een aantal men sen met een bankiersprofiel drie tot vijf jaar bij verschillende directoraten van Rabobank Nederland mee laten draaien. Ook bij Buitenland natuurlijk. Vanuit dat traject is men dan gereed om op een bui tenlandse vestiging verder te gaan.' De Rabobankorganisatie is nog niet zo lang actief met kantoren in het buitenland. Daarom is de aanpak ook anders dan bij de andere banken. Kerkhoff: 'Vergeleken met de Amro en ABN hebben wij in het bui- tenlandbedrijf veel minder ervaring. Het is daarom broodnodig, dat de ervaring door onze mensen in het buitenland opgedaan, zoveel mogelijk wordt geïntegreerd in het kernbedrijf van de organisatie. Dat levert een stuk extra know-how op. Die opgedane kennis is dus van grote waarde.' Over en weer Ook bij andere directo raten, zoals Bedrijven, Particulieren en het Centrum voor het Betalingsverkeer, heeft men behoefte aan mensen met ervaring als directeur van een plaastelijke bank: 'We willen in eerste instantie zicht krijgen op de mensen die voldoen aan het profiel en die bovendien belangstelling hebben voor dergelijke functies. We willen dat in goed overleg realiseren. Het zou niet goed zijn als we dat te snel zouden doen. De lo kale bank staat natuurlijk centraal. Je moet er geen mensen weghalen zonder dat je er ook weer kwaliteit terugbrengt. Daarom ben ik ook binnen Rabobank Ne derland aan het speuren naar mensen, die geschikt zijn om naar een aangesloten bank te gaan.' Ontwikkelingslanden Een doelgroep waarop Managementontwikkeling zich ook richt is de werving van mensen voor RIAS, Rabobank International Advisory Services. Met name in ontwikkelingslanden wil RIAS coöperatieve expertise brengen. 'Daar kun nen directeuren van onze organisatie een belangrijke rol in spelen. Zij hebben grote ervaring met het coöperatieve kredietwe zen', aldus Kerkhoff. 'Maak in die landen de kern van het coöperatieve denken nog eens mee en vertaal dat. Het zijn zware klussen, we hebben er geen 'turn-key pro jecten.' Voor RIAS wil men minstens 25 tot 30 kandidaten leren kennen. 'Niet om ze allemaal de 'bush' in te sturen, maar als het aantal projecten toeneemt moeten we er klaar voor staan. We zoeken ook jonge re directeuren die dat pionierswerk zouden willen doen. RIAS zit nu in India, Midden- Amerika, Indonesië en misschien gaan we naar China.' Pensioen en VUT Er is nog een doel groep waarmee Kerkhoff en zijn mensen zich bezighouden, leder jaar gaan er zo'n zestig directeuren met pensioen en de VUT. De opvolging van die directeuren van plaatselijke banken moet worden zekerge- steld: 'Als je dat omslaat over bijvoorbeeld vijfjaar, dan mag je daar best een planning op loslaten', aldus Kerkhoff. 'We moeten niet over het hoofd zien, dat we ook voor de aangesloten banken voortdurend over een eigen potentieel moeten beschikken.' Kandidaten Op welke wijze komt Kerk hoff aan de juiste mensen?'lk heb tegen de regio-directeuren gezegd, dit zijn de doel groepen, daar horen deze profielen bij, ik kom eens langs. De regio-directeuren en de adjuncten kennen de banken en de direc teuren die er werken over het algemeen heel goed. Dat blijkt wel. Alleen zou het een en ander nog moeten worden aangevuld met de gegevens uit het PRIS, het Perso neels Registratie en Identificatie Systeem. Dan hebben we een completer beeld en kunnen we de mensen nog beter traceren.' Samenwerking De banken zijn auto noom, maakt dat de werving van functiona rissen niet moeilijker? Kerkhoff: 'Ik hecht sterk aan de coöperatieve structuur. Als je het over de factor arbeid hebt, kun je dat echter niet altijd volhouden. We hebben uit het verleden best een probleem met men sen die de ontwikkelingen niet hebben kun nen bijbenen of door allerlei factoren zijn vastgelopen. Op dat moment suggereert een bank wel eens dat Rabobank Nederland daar een oplossing voor moet hebben. We moeten op zulke momenten 'for better and for worse' met elkaar samenwerken. Dus ook voor je eigen problemen proberen geza menlijk een oplossing te vinden.' Prijskaartje De heel eigen dynamiek van de aangesloten bank heeft Kerkhoff bij Rabobank Nederland nog niet aangetroffen. 'Daar zitten ze ook dichter bij de markt. Voor hun overleven zijn ze afhankelijk van hun positie in die markt en van de kwaliteit van de dienstverlening. Zij worden daarop ook direct afgerekend. Dat zou ook bij Rabo bank Nederland moeten gebeuren. Een voorbeeld. Misschien moeten wij straks aan onze potentieelbeoordelingsmethode een prijskaartje hangen. Dan moet het ook een excellente beoordeling zijn, waar onze klan ten wat aan hebben. Wij moeten dan straks worden afgerekend op het aantal succesvol le plaatsingen. Dan kun je voor je produkt ook een tarief bedingen. We moeten alleen niet denken dat we overal resultatencentra van kunnen maken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 13