Banken tevreden over
eerste stage-project met
HBO-ers
Rabo
band
Op 1 september van het vorig jaar kregen zo'n veertig HBO-ers een
eenjarig contract. Zij startten toen een leer-werk-traject bij Rabo-
banken in één van de regio's en bij Rabobank Nederland. Het gaat
om een intensief programma waarbij zij uitgebreid kennis maken
met plaatelijke banken, waar hen na één jaar een functie wordt
aangeboden. In de rubriek 'Rond de tafel' lieten wij de HBO-ers
aan het woord. Nu maken de banken een tussen-balans op.
HBO-ers die hun loopbaan
graag kansrijk starten
Rabobank S
'Het moet leiden tot een
stuk rendement in de
toekomst'
Nummer 5/7 april 1989
ganisatie moeten laten zien, dat een plaat
selijke bank een goede werkplek kan zijn
voor een HBO-er. Hij zal toch in de loop van
de stage pas een goede indruk hebben van
de organisatie en zal daar graag moeten wil
len werken. Daar zijn we ook van afhanke
lijk.' Danser is het daar mee eens, maar:
'Het zijn allemaal hele mooie ideële doel
stellingen, maar ze moeten natuurlijk leiden
tot een stuk rendement in de toekomst', al
dus de directeur van Zoetermeer.
Ervaringen Bij de bank van Wijbrandi
heeft men uitsluitend positieve ervaringen.
'De drie mensen die we binnen hebben ge
had, namen met plezier deel aan het pro
gramma. Ze hebben af en toe wel eens
moeten slikken als een programma-onder-
deel niet helemaal op hun niveau was afge
stemd. Maar daar hebben ze zich dapper
overheen gezet. Ik denk dat het er ook van
w Rabobank Nederland
I specialistische adviezen en diensten. Er werken bi) de totale organisatie
33.000 mensen, zowel binnen als buiten onze landsgrenzea
De Rabobank is een coöperatieve bank. gericht op het behartigen van de financiële belangen van haar
leden en cliënten. Het coöperatief bankleren vraagt medewerk(st)ers die zich daarbij betrokken voelen.
De Rabobankorganisatie zoekt
werken bepalen het gezicht van de
Rabobank. Daarom willen wij
Jong en goed is niet goed genoeg
Je HBOopleiding is voor ons
echter een veelbelovend uitgangs-
het bankvak. We denken aan HAS,
HTS-bedrijfskunde. HEAO en
HTHW. Bezit je bovendien een origi
gementkwaliteiten az
van de verschillende afdelingen
binnen de bank. je krijgt trainingen
in communicatie en leidinggeven,
in het omgaan met beleidskwesties
en je werkt op projectbasis aan
■enongi- De opleiding wordt gegeven In
dan Leeuwarden, Groningen, Zwolle,
rekkelijk Arnhem. Haarlem, Rotterdam.
Bergen op Zoom, Eindhoven en
afgestudeerde HBOers. De oplei
ding duurt een jaar en is gencht op
een startfunctie bij een Rabobank
Je krijgt in dat jaar een leer/werk-
contract Dat betekent studeren
in salaris. Daarna knjg je een
nctie aangeboden bij een
Rabobank, met goede vooruit-
Opleidingsprogramma
De opleiding start met een
introductie-periode van t I maand
Rabobank Vervolgens ga je
8 maanden 'het veld in'. werken bij
één van de 900 Rabobanken en
Rabobank Nederland. Je krijgt zo
feeling met de praktijk, je doet erva-
Opleiding en latere standplaats zijn
in dezelfde regio.
trachten we rekening te houden
met preferenties vooreen bepaalde
opleidingsplaats en dus voor een
plaats bij een zelfstandige lokale
Rabobank in die bepaalde regio.
Een flexibele opstelling hierbij
wordt echter verwacht
J|- ambitie bepaalt je carrière. En de
kansen binnen de Rabobank zijn
inherent aan je capaciteiten.
Ontplooiing
Bij de Rabobank knjg je
eigen verantwoordelijkheid De
o-ganisatie is dynamisch en biedt
ruime kansen. Er zijn tal van disci
plines op diverse functieniveaus.
Ontplooiing is daarom eerder regel
dan uitzondering. Met een ambi
tieuze instelling vind je bij de Rabo
bank meer dan een uitdaging. Je
werkt in het gezelschap van profes-
is uitstekend. De geboden vrijheid
vormt een uitdaging voor je.
Zin In zo'n goede start?
Eindhoven, onder vermelding van
HBO '89 Alhoewel wij geografische
-it verwachten, willen wij zo
preferenties voor een bepaalde
regio. Je dient dan ook aan te
geven naar welke regio je voorkeur
Een psychologisch onder
zoek kan deel uilmaken van de
Eventuele vragen over dit
niet alledaagse voorstel kun je
stellen aan de heer J. Zewald.
hoofd Opleidingen Bedrijfsvoering
Aanj^tsloter
1751.
Zoetermeer en Bergum zijn twee van
de deelnemende banken. Directeur
Bouke Wijbrandi van de bank in Ber
gum: 'Toen wij de eerste informatie over
het HBO-project kregen, maakten we na
tuurlijk al vrij direct een relatie met ons ei
gen personeelsbestand en naar de kwali
teit die je op dat moment in huis hebt. Je
vraagt je af of er in de toekomst plaats is
voor een HBO-er. Op dat moment was het
project nog in de proeffase, maar we had
den er toch wel vertrouwen in. Bovendien
zaten we in de positie dat we voor een
HBO-er in principe ook een functie ter be
schikking hadden. Die hebben we gewoon
gecreëerd. Dat maakte het besluit een
stuk gemakkelijker.' In Zoetermeer heeft
men niet zo gekeken naar de eigen bezet
ting. Directeur Henk Danser: We zijn er van
uitgegaan dat er behoefte is aan kwaliteits
verbetering in de organisatie. Ik onderschrijf
in die zin ook de doelstelling van het pro
ject. Later zijn wij ons pas gaan afvragen
waar we dan een HBO-er zouden kunnen
plaatsen. We hebben eigenlijk direct ingete
kend met de bedoeling dat wij desnoods
graag bereid zouden zijn om boven de sterk
te een HBO-er aan te trekken.'
Stimulerende werking Danser denkt
dat we in vergelijking met de andere ban
ken het opleidingsniveau op een wat hoger
peil moeten brengen. Hij vindt dat de prak
tijk heeft geleerd, dat de mensen die wij
tot nu toe binnen hebben gekregen, uitste
kend voldoen aan de criteria. 'Ze pikken
zaken vrij snel op. Ook door hun betrok
kenheid zijn ze makkelijk inpasbaar op een
plaatselijke Rabobank. Volgens Wijbrandi
heeft de aanwezigheid van de HBO-ers al
invloed bij zijn bank gehad: 'Er gaat een
bepaalde stimulerende werking van ze uit.
Het zijn kritisch ingestelde mensen. Zo
worden ze ook opgeleid. Het heeft op de
mensen die met ze werken en die ze bege
leiden, toch wel een positief effect. Ik
denk dat het ook voor het afdelingshoofd,
die bij ons de begeleiding voor zijn reke
ning neemt, wel een leerzame ervaring is.
Ook hij heeft te maken met een nieuw ver
schijnsel en daar doet hij ook zijn best
voor. Ik moet zeggen dat collegabanken,
die op het project hebben ingetekend, hun
beste beentje voorzetten om de leerdoelen
toch gerealiseerd te krijgen.'
Bank verantwoordelijk Volgens Dan
ser is er een verschil met andere stages:
'Het verschil met dat soort trajecten en dit
traject is, dat een bank zich hier verantwoor
delijk voelt. Dat wil zeggen, men voelt zich
verantwoordelijk voor de verhoging van de
kwaliteit van de organisatie. Je investeert er
natuurlijk in. Als er een stagiair komt van
Rabobank Nederland of van een andere
bank dan is dat de zoveelste in de rij. Nu is
dat anders' Collega Wijbrandi beaamt dit:
'Deze stagiaires blijven gebonden aan de or
ganisatie. Of het nu bij onze bank is, of een
andere bank. Iemand die van een HBO-in-
stelling komt, is na drie maanden weer weg.
Die binding is een stuk minder.'
Goede werkplek Anne-Marie van den
Dungen, die het project vanuit Rabobank
Nederland begeleidt, is ook bij het gesprek
aanwezig. Zij vindt dat wij als Rabobankor-
af hangt hoe je als bank met de materie
omgaat. We hebben geprobeerd om zo goed
mogelijk te kijken of het verantwoord was
om direct al cliënten kontakt op niveau te
geven. En dat is met name in de stage bij
Particulieren heel goed gelukt. Een eerste
voorzichtig hypotheek-gesprek, waar de des
betreffende stagiaire met klamme handen
inging, is goed verlopen. Dat motiveert denk
ik ook wel.' Van den Dungen denkt dat ook
bij een kleinere bank een stage goed kan
worden opgepakt: 'Ik kijk even naar de sta
ge bij Particulieren. Daar is de balie-ervaring
heel belangrijk. Als ze daar een paar weken
ervaring hebben opgedaan, kunnen ze naar
een adviessituatie. Iedere bank heeft in
principe die mogelijkheid. Ze moeten alleen
het 'risico' durven nemen en de stagiaire
begeleiden.'
Voorkeuren van HBO-er Stagiaires
hebben uiteraard ook zelf een bepaalde
voorkeur voor afdelingen binnen de bank.
Wijbrandi: 'Op voorhand is er misschien al
een bepaald beeld van welke afdelingen ze
het meest aantrekt.
Lees verder op pagina 12