Rabo band Bijna 25.000 cliënten bezochten reis- informatie-a vonden Nummer 5/7 april 1989 Een uitverkochte zaal in Naaldwijk: 480 mensen kijken naar de audiovisual over Florida en Aruba, een avond in samenwerking met Hotelplan en de KLM. maken de zaak in orde. In de zaal zelf staat een stand met informatie over Tur kije. Mensen van Evenementsreizen leggen samen met medewerkers van de bank de folders klaar. Zitjes met parasols staan uit nodigend klaar om in de pauze en na afloop nog even na te praten. En om af spraken te maken voor een bezoek aan de bank. De eerste gasten komen binnen. Jassen worden opgehangen en kaartjes worden afgescheurd. Een gratis kopje kof fie staat klaar. Om vijf voor acht zitten de meeste mensen klaar. De voorstelling kan beginnen. Duizenden dia's Vele maanden voor de serie avonden over Turkije bij de banken van start ging, waren fotograaf Jan van der Zwaard en zijn (geluids)vrouw actief in dat land op de grens van Europa en Azië. Hij is een van de weinige fotografen in de Bene lux, die zich heeft gespecialiseerd in het produceren van audio-visuele presentaties over reizen. Voor hem was het werken ge blazen. Duizenden dia's moesten er in kor te tijd worden geschoten. En die dienden nog van hoge kwaliteit te zijn ook. Op een groot aantal plaatsen moest een perfect geluid voor de begeleidende geluidsband worden opgenomen. Terug in Nederland volgde een intensief kiezen uit het opgeno men materiaal. Na de montage en het in spreken van de tekst, was een fascinerend verhaal van tweemaal dertig minuten be schikbaar. Prachtige dia's - soms drie of vier tegelijk op het scherm - en een sfeer vol geluid nemen de toeschouwers mee op een interessante ontdekkingsreis... Hartelijk welkom Directeur Th. Huij boom van de Rabobank Santpoort, staat nog met enkele cliënten te praten als hij het seintje krijgt, dat het programma gaat beginnen. Voor in de zaal wil hij via de ge luidsinstallatie van zaal Zomerlust de aan wezigen welkom heten. En al deed 's mid dags bij de test de microfoon het nog, nu dreigen zijn vriendelijke woorden door fa lende apparatuur verloren te gaan. Na een technische ingreep is echter snel alles weer in orde en legt Huijboom zijn toehoor ders uit waarom de Rabobank de avond heeft georganiseerd, wat zijn bank op het gebied van reizen kan bieden en wenst ie dereen deze avond een 'goede reis' naar Turkije. De microfoon is vervolgens voor de inleider van de avond, een Turkije-deskun- dige van Evenementsreizen, die zelf een aantal jaren in dat land heeft gewoond en gewerkt. De mensen in de zaal hangen aan zijn lip, want daar zijn ze voor geko men: informatie over Turkije, het vakantie land van de toekomst. Dan gaat het licht in de zaal uit en brengen beeld en geluid de Santpoorters naar zon en cultuur. Verantwoord uitnodigen Een gerichte aanpak van deze manier van reizenpromo- tie is volgens Van den Dungen op z'n plaats: 'Je probeert het juiste publiek in de zaal te krijgen. In principe kan iedereen een toegangskaart kopen, maar het is in teressanter cliënten uit te nodigen die be langstelling hebben voor reizen of er een budget voor hebben. De laatste groep be nader je door middel van direct mail of aan de balie. Ook worden er wel telefonisch cliënten uitgenodigd. Als je de mensen op de juiste manier uitnodigt en je de avond goed organiseert, dan is het budget ver antwoord besteed.' In de meeste gevallen worden de kos ten op een gunstige wijze verdeeld tussen de touroperator en de plaatselijke bank. Daardoor kan het budget beperkt blijven. Van den Dungen: 'De kosten voor de bank bedragen ongeveer f 2.000,- en als je uit gaat van gemiddeld 250 bezoekers, dan betekent dat zo'n f 8,- per reclamecontact. Dat is echter afhankelijk van de kosten die de bank maakt voor de huur van de accom modatie, het aantal consumpties en het budget, dat wordt uitgetrokken voor de di- rect-mail en advertenties. De reisorganisa tie betaalt overigens de huur en de bedie ning van de audiovisuele apparatuur en de diaserie en het reclame-materiaal.' Eén uur in Turkije Als het licht weer aangaat en de 'reizigers' weer aan het licht zijn gewend, vervolgt de gids van Eve nementsreizen z'n verhaal vol praktische informatie over Turkije en beantwoordt hij vragen. Niet te lang, want bij het buffet achter in de zaal staan de glaasjes al klaar. Na het tweede deel van de dia-pre sentatie maakt hij zijn betoog af en is er nog meer gelegenheid om vragen te stel len. Zin in een écht bezoek aan Turkije heb je na zo'n reisje voor het scherm beslist. Istanbul, was het eerste doel van het uit stapje op die dinsdagavond. Boeiende beelden als je er nog niet geweest bent, maar zeker ook als je de stad aan de Bosporus al eens hebt mogen bezoeken. Dan het fraaie land door naar het bijna on werkelijke Ephesus. Weer verder naar Pa- mukkale, het berglandschap van Cappado- cië en de opgravingen in Side en Aspen- dos. Ook de witte stranden van de Turkse rivièra ontbreken niet: een heerlijk klimaat, een glasheldere zee en zalige terrasjes. Met een nadrukkelijk aangeboden drankje aan het eind van de avond in de hand, zoeken de reizenverkopers van de Santpoortse bank en hun collega's van Evenementsreizen de gasten op. Vragen die nog resten worden beantwoord en ver volgens worden er afspraken gemaakt om op de bank de reis te boeken. Fotograaf Jan van der Zwaard aan het werk in Turkije.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 10