Topdrukte in krokus vakantie voor SOS International band Amsterdam, vrijdag 10 februa ri, het eind van de voorjaarsva kantie. Dick-Jan Pleiter is net terug met de eerste grote gips vlucht van dit jaar. Niet als pa tiënt, maar als PR-man van SOS International, de hulpverle ningsorganisatie die de gips vlucht uitvoerde. Een deel van de 41 overgevlogen patiënten had via de Rabobank een reis verzekering afgesloten. Op de Rabopolis Reisverzekering staat het alarmnummer van SOS International vermeld. We namen een kijkje in de keuken van SOS International aan de Keizersgracht in Amsterdam. Nummer 4/17 maart 1989 De voorjaarsvakantie is altijd een hele drukke week. Alleen in de zo mermaanden juli en augustus is het nog drukker. Per dag komen er in de voorjaarsvakantie zo'n 80 serieuze meldin gen binnen. In de week ervoor waren het er zo'n 25 per dag. Gipsvluchten Pleiter: 'We willen grote gipsvluchten eigenlijk vermijden, het is een enorme organisatie en voor patiënten is zo'n vlucht ook niet altijd even prettig. Een paar uur in een ambulance, soms lang wachten voor je aan de beurt bent om aan boord te gaan en dan in Nederland vaak ook nog een heel stuk reizen. We hadden nu echter zoveel patiënten, dat het niet an ders kon.' Overigens was deze gipsvlucht écht nieuws. Het was voor het eerst dat een Boeing 757 op het vliegveld van Inns- bruck landde. Van de 41 gipsvluchtpatiën- ten hadden er dit keer maar liefst 17 wat aan hun kniebanden. Gewoonlijk ligt dat percentage iets lager, op 33%. Pleiter: 'Van de duizend mensen die gaan skiën krijgen er twee een ongeval, eigenlijk heel weinig dus.' Niet alleen Schiphol SOS International heeft dit winterseizoen samen met de Oos tenrijkse vliegmaatschappij Wings een shuttle-dienst opgezet vanuit met name Oostenrijk. 'We vliegen met een 10 per- soons vliegtuig - een Beechcraft - dat z'n thuishaven in Innsbruck heeft', vertelt Plei ter. 'Per vlucht vervoeren we 5 of 6 patiën ten, die we op elk vliegveld in Nederland kunnen afleveren. We zijn dus niet meer al leen aangewezen op Schiphol. Het grote voordeel is, dat dit vliegtuig elk moment in zetbaar is en de patiënt dichter bij huis kan afleveren. Als een patiënt bijvoorbeeld voor een operatie naar Groningen moet, dan lan den we op Eelde, waar de ambulance al klaar staat. De afgelopen maanden hebben we al 35 vluchten uitgevoerd, waarbij elk regionaal vliegveld werd aangedaan.' Zodra iets bij SOS International wordt gemeld gaan de raderen draaien. Pleiter: 'Al bij het eerste telefoontje wordt vooruit gedacht door onze mensen. Onze hulpver lener vraagt precies wat het probleem is SOS International werd ruim tien jaar ge leden opgericht. Deze hulporganisatie werkt voor zo'n 34 Nederlandse verzeke raars. ledereen die bij een van deze 34 maatschappijen een reisverzekering heeft afgesloten dus ook de houder van een Rabopolis Reisverzekering, krijgt als hij in problemen komt, te maken met SOS International. Het gehele jaar door, 7 dagen per week, 24 uur per dag is SOS bereikbaar. Er werken nu 51 men sen, die veelal zelf ervaring hebben in het buitenland, hun talen spreken en vaak ook een medische achtergrond hebben. Overal ter wereld heeft SOS overeenkomsten gesloten met ambulan cediensten, bergingsbedrijven, autover huurders, reisorganisaties, artsen, etc. Er wordt voor de transporten door de lucht samengewerkt met de Stichting Geneeskundig Luchttransport en met de medische staf van het Dijkzigt zieken huis. Zij leveren de artsen en verpleeg kundigen, die een patiënt tijdens de te rugreis moeten begeleiden. en waar men zich bevindt. Dan wordt er meteen gekeken of we een arts ter plaat se kennen, welk vliegveld er in de buurt is, etc.' Heeft men in Amsterdam antwoord op deze eerste vragen, dan komt er een heel apparaat in werking. Er wordt bijvoorbeeld voor gezorgd dat het ziekenhuis weet wie de rekening gaat betalen. Ook neemt één van de drie artsen van SOS International contact op met de behandelende arts, etc. Eigen artsen 'Onze artsen zijn zeer belangrijk. Zij zijn het die bepalen of en hoe een patiënt naar huis vervoerd wordt', zegt Pleiter. 'Mensen denken vaak dat vlie gen per definitie de veiligste, de snelste of de beste wijze van vervoer is, maar dat is lang niet altijd zo. De kwaliteit van de Ne derlandse ambulances is uitstekend. Er zijn zelfs speciale wagens, waarmee ie mand die in tractie ligt, vervoerd kan wor den. Per auto gaat het wel langzamer, maar op dat moment is het voor die patiënt de beste keuze.' De artsen van SOS bezoeken ook, meestal samen met één van de hulpverle ners, jaarlijks de toeristencentra - vooral in Spanje en Griekenland - waar veel Ne derlanders naar toe gaan. Pleiter: 'Er gaan ook steeds meer mensen met vakantie naar Turkije. Er zijn daar dus twee mensen van ons geweest. Zij hebben tussen Izmir en Alanya alle klinieken bezocht en veel nuttige contacten gelegd. Tijdens zo'n reis kijken we hoe een ziekenhuis eruit ziet, wat kunnen ze er, hoe zijn de ambulances uitgerust, hoe zijn de wegen, hoe is het vliegveld.' Materiële hulp De tweede tak van de hulpverlening van SOS International houdt zich bezig met auto's, caravans, etc. 'Bij die afdeling zitten mannen, die bij wijze van spreken in het Frans een auto uit el kaar moeten kunnen halen', vertelt Pleiter. 'Of stel je voor: vader heeft zijn been ge broken, moeder geen rijbewijs. Dan moet die auto met moeder en kinderen opge- Dick-Jan Pleiter: 'Onze hulpverlener vraagt pre - cies waar men zich bevindt, dat wordt onmid dellijk in kaart gebracht. haald worden. Dat regelen ze ook. is een auto 'gestrand' in de woestijn van Marokko of Algerije en moet hij gerepatrieerd wor den, dan moeten ze dat ook voor elkaar zien te krijgen. Net als het verzenden van reserve-onderdelen naar alle mogelijke en onmogelijke uithoeken.' 'Helaas bellen veel mensen ons alarm nummer ook voor allerlei kleinigheden', vertelt voorlichter Pleiter. 'Wie zijn zonne bril kwijt is, hoeft ons echt niet te bellen. Geef het aan bij de politie en meld het na thuiskomt bij uw bank, is het enige dat wij daarop kunnen zeggen. SOS is er alleen voor ernstige zaken, voor materieel en per soonlijk letsel.' Altijd reisverzekering Dick-Jan Pleiter doet zijn naam eer aan, als hij pleit voor het afsluiten van een reisverzekering, 'ledereen zou er een af moeten sluiten. Mensen weten vaak niet wat er door hun andere verzekeringen wel en niet wordt gedekt. De ziektekostenverzekering dekt wel je gescheurde kniebanden, maar niet het vervoer naar huis van je auto, jezelf en je familieleden. Wij hebben er geen direct belang bij, dat mensen een reisverzekering afsluiten. Dat is iets tussen de verzekeringsmaat schappij en de cliënt. Wij zijn een verleng stuk van de polis. Wij voeren uit wat de verzekeraar de verzekerde aanbiedt. Overi gens helpen wij altijd, of iets nou gedekt is of niet, als men ons de kosten maar ver goedt.' De mensen van SOS zijn zeer crea tief en inventief als er oplossingen voor de meest vreemde problemen moeten worden gezocht. Ook als iets niet expliciet in de polis staat, wordt er toch een oplossing gezocht. 'Maar', stelt Pleiter, 'we zijn een service verlenend apparaat, geen Sinter klaas. Dat moet men zich goed realise ren.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 9