Topdrukte in
krokus
vakantie
voor SOS
International
band
Amsterdam, vrijdag 10 februa
ri, het eind van de voorjaarsva
kantie. Dick-Jan Pleiter is net
terug met de eerste grote gips
vlucht van dit jaar. Niet als pa
tiënt, maar als PR-man van
SOS International, de hulpverle
ningsorganisatie die de gips
vlucht uitvoerde. Een deel van
de 41 overgevlogen patiënten
had via de Rabobank een reis
verzekering afgesloten. Op de
Rabopolis Reisverzekering
staat het alarmnummer van
SOS International vermeld. We
namen een kijkje in de keuken
van SOS International aan de
Keizersgracht in Amsterdam.
Nummer 4/17 maart 1989
De voorjaarsvakantie is altijd een
hele drukke week. Alleen in de zo
mermaanden juli en augustus is
het nog drukker. Per dag komen er in de
voorjaarsvakantie zo'n 80 serieuze meldin
gen binnen. In de week ervoor waren het
er zo'n 25 per dag.
Gipsvluchten Pleiter: 'We willen grote
gipsvluchten eigenlijk vermijden, het is een
enorme organisatie en voor patiënten is
zo'n vlucht ook niet altijd even prettig. Een
paar uur in een ambulance, soms lang
wachten voor je aan de beurt bent om aan
boord te gaan en dan in Nederland vaak
ook nog een heel stuk reizen. We hadden
nu echter zoveel patiënten, dat het niet an
ders kon.' Overigens was deze gipsvlucht
écht nieuws. Het was voor het eerst dat
een Boeing 757 op het vliegveld van Inns-
bruck landde. Van de 41 gipsvluchtpatiën-
ten hadden er dit keer maar liefst 17 wat
aan hun kniebanden. Gewoonlijk ligt dat
percentage iets lager, op 33%. Pleiter: 'Van
de duizend mensen die gaan skiën krijgen
er twee een ongeval, eigenlijk heel weinig
dus.'
Niet alleen Schiphol SOS International
heeft dit winterseizoen samen met de Oos
tenrijkse vliegmaatschappij Wings een
shuttle-dienst opgezet vanuit met name
Oostenrijk. 'We vliegen met een 10 per-
soons vliegtuig - een Beechcraft - dat z'n
thuishaven in Innsbruck heeft', vertelt Plei
ter. 'Per vlucht vervoeren we 5 of 6 patiën
ten, die we op elk vliegveld in Nederland
kunnen afleveren. We zijn dus niet meer al
leen aangewezen op Schiphol. Het grote
voordeel is, dat dit vliegtuig elk moment in
zetbaar is en de patiënt dichter bij huis kan
afleveren. Als een patiënt bijvoorbeeld voor
een operatie naar Groningen moet, dan lan
den we op Eelde, waar de ambulance al
klaar staat. De afgelopen maanden hebben
we al 35 vluchten uitgevoerd, waarbij elk
regionaal vliegveld werd aangedaan.'
Zodra iets bij SOS International wordt
gemeld gaan de raderen draaien. Pleiter:
'Al bij het eerste telefoontje wordt vooruit
gedacht door onze mensen. Onze hulpver
lener vraagt precies wat het probleem is
SOS International werd ruim tien jaar ge
leden opgericht. Deze hulporganisatie
werkt voor zo'n 34 Nederlandse verzeke
raars. ledereen die bij een van deze 34
maatschappijen een reisverzekering
heeft afgesloten dus ook de houder van
een Rabopolis Reisverzekering, krijgt als
hij in problemen komt, te maken met
SOS International. Het gehele jaar door,
7 dagen per week, 24 uur per dag is
SOS bereikbaar. Er werken nu 51 men
sen, die veelal zelf ervaring hebben in
het buitenland, hun talen spreken en
vaak ook een medische achtergrond
hebben. Overal ter wereld heeft SOS
overeenkomsten gesloten met ambulan
cediensten, bergingsbedrijven, autover
huurders, reisorganisaties, artsen, etc.
Er wordt voor de transporten door de
lucht samengewerkt met de Stichting
Geneeskundig Luchttransport en met de
medische staf van het Dijkzigt zieken
huis. Zij leveren de artsen en verpleeg
kundigen, die een patiënt tijdens de te
rugreis moeten begeleiden.
en waar men zich bevindt. Dan wordt er
meteen gekeken of we een arts ter plaat
se kennen, welk vliegveld er in de buurt is,
etc.' Heeft men in Amsterdam antwoord op
deze eerste vragen, dan komt er een heel
apparaat in werking. Er wordt bijvoorbeeld
voor gezorgd dat het ziekenhuis weet wie
de rekening gaat betalen. Ook neemt één
van de drie artsen van SOS International
contact op met de behandelende arts, etc.
Eigen artsen 'Onze artsen zijn zeer
belangrijk. Zij zijn het die bepalen of en
hoe een patiënt naar huis vervoerd wordt',
zegt Pleiter. 'Mensen denken vaak dat vlie
gen per definitie de veiligste, de snelste of
de beste wijze van vervoer is, maar dat is
lang niet altijd zo. De kwaliteit van de Ne
derlandse ambulances is uitstekend. Er
zijn zelfs speciale wagens, waarmee ie
mand die in tractie ligt, vervoerd kan wor
den. Per auto gaat het wel langzamer,
maar op dat moment is het voor die patiënt
de beste keuze.'
De artsen van SOS bezoeken ook,
meestal samen met één van de hulpverle
ners, jaarlijks de toeristencentra - vooral
in Spanje en Griekenland - waar veel Ne
derlanders naar toe gaan. Pleiter: 'Er gaan
ook steeds meer mensen met vakantie
naar Turkije. Er zijn daar dus twee mensen
van ons geweest. Zij hebben tussen Izmir
en Alanya alle klinieken bezocht en veel
nuttige contacten gelegd. Tijdens zo'n reis
kijken we hoe een ziekenhuis eruit ziet,
wat kunnen ze er, hoe zijn de ambulances
uitgerust, hoe zijn de wegen, hoe is het
vliegveld.'
Materiële hulp De tweede tak van de
hulpverlening van SOS International houdt
zich bezig met auto's, caravans, etc. 'Bij
die afdeling zitten mannen, die bij wijze
van spreken in het Frans een auto uit el
kaar moeten kunnen halen', vertelt Pleiter.
'Of stel je voor: vader heeft zijn been ge
broken, moeder geen rijbewijs. Dan moet
die auto met moeder en kinderen opge-
Dick-Jan Pleiter: 'Onze hulpverlener vraagt pre -
cies waar men zich bevindt, dat wordt onmid
dellijk in kaart gebracht.
haald worden. Dat regelen ze ook. is een
auto 'gestrand' in de woestijn van Marokko
of Algerije en moet hij gerepatrieerd wor
den, dan moeten ze dat ook voor elkaar
zien te krijgen. Net als het verzenden van
reserve-onderdelen naar alle mogelijke en
onmogelijke uithoeken.'
'Helaas bellen veel mensen ons alarm
nummer ook voor allerlei kleinigheden',
vertelt voorlichter Pleiter. 'Wie zijn zonne
bril kwijt is, hoeft ons echt niet te bellen.
Geef het aan bij de politie en meld het na
thuiskomt bij uw bank, is het enige dat wij
daarop kunnen zeggen. SOS is er alleen
voor ernstige zaken, voor materieel en per
soonlijk letsel.'
Altijd reisverzekering Dick-Jan Pleiter
doet zijn naam eer aan, als hij pleit voor
het afsluiten van een reisverzekering,
'ledereen zou er een af moeten sluiten.
Mensen weten vaak niet wat er door hun
andere verzekeringen wel en niet wordt
gedekt. De ziektekostenverzekering dekt
wel je gescheurde kniebanden, maar niet
het vervoer naar huis van je auto, jezelf en
je familieleden.
Wij hebben er geen direct belang bij,
dat mensen een reisverzekering afsluiten.
Dat is iets tussen de verzekeringsmaat
schappij en de cliënt. Wij zijn een verleng
stuk van de polis. Wij voeren uit wat de
verzekeraar de verzekerde aanbiedt. Overi
gens helpen wij altijd, of iets nou gedekt is
of niet, als men ons de kosten maar ver
goedt.' De mensen van SOS zijn zeer crea
tief en inventief als er oplossingen voor de
meest vreemde problemen moeten worden
gezocht. Ook als iets niet expliciet in de
polis staat, wordt er toch een oplossing
gezocht. 'Maar', stelt Pleiter, 'we zijn een
service verlenend apparaat, geen Sinter
klaas. Dat moet men zich goed realise
ren.'