Consumentenkrediet op balieterminal in 10 minuten rond Rabo band Cliënten willen snel weten of ze voor een doorlopend krediet en een persoonlijke lening in aanmerking komen. Met andere woor den: ze willen weten of ze de lening kunnen krijgen en wat die kost. Dat blijkt uit de dagelijkse praktijk én uit marktonderzoek. De Lage Landen die de consumptieve kredieten van veel Rabo- banken verwerkt, heeft nu een oplossing voor een snelle dienst verlening aan cliënten die bij de bank om een lening komen. Het technische toverwoord is AAI Daarmee kan er in tien minuten duidelijkheid én een contract zijn. Dat betekent een grote stap voorwaarts in de kwaliteit van de dienstverlening. De Lage Landen introduceert nieuwe RTN-functie Nummer 4/17 maart 1989 ner op vragen antwoord geven. Niemand hoeft meer ingewikkeld te doen voor een persoonlijke lening van f 6.000,- door met het hoofdkantoor te overleggen. Daardoor wordt het werk volwassener en professio neler. Efficiënt systeem Bij het werken via de balieterminal, RTN en de computer van De Lage Landen, is papier bijna niet meer no dig. Alleen het contract waarop de cliënt een handtekening plaatst, staat nog op pa pier. Juridisch is dat noodzakelijk. Verder gebeurt alles op het scherm. Dat betekent minder schrijfwerk en daardoor ook minder kans op fouten. Het systeem doet de rest, waardoor een logische manier van werken ontstaat. Dubbele handelingen zijn dus ver leden tijd. Van der Velden: 'Ons AAI veroor zaakt voor de Rabobanken een kostenbe sparing door verhoogde efficiency.' Cliënt-vriendelijk? Met het nieuwe geau tomatiseerde consumptief krediet systeem heeft de Rabobank een systeem in huis, dat stappen voor ligt op die van de meeste concurrenten. Niet alleen omdat het de ad- Het toverwoord AAI geeft aan waar het om gaat. Via de balieterminal en RTN, het Rabobank Terminal Netwerk, kan een bank contact zoeken met de computer van De Lage Landen. In het bijzijn van de cliënt kunnen dan ter stond de Aanvraag, Acceptatie en de In voer worden gerealiseerd. 'Kom daar maar eens om bij de concurrenten,' aldus Cees van der Velden manager van DLL Financie ring. 'In bepaalde gevallen duurt het daar al gauw meer dan een week.' Hulp bij advies Als de bank via RTN ver binding met de computer van DLL heeft, verloopt het adviesgesprek met de cliënt bijna als vanzelf. De schermen die op de monitor verschijnen vormen de leidraad voor het gesprek. De cliënt kan bijvoor beeld komen voor het aanvragen van een persoonlijke lening of voor het verhogen van de limiet van zijn doorlopend krediet. De adviseur van de bank kan met een menu kiezen uit alle mogelijkheden. Nadat de gegevens van de cliënt zijn ingebracht voert het systeem automatisch een BKR- toetsing uit. Samen met de inkomens- lasten-verhouding en een nieuwe credit- score is meestal snel duidelijk of de cliënt de gevraagde lening kan krijgen. Bij een positieve uitkomst stelt de computer een contract op dat met de balieprinter kan worden uitgedraaid. De cliënt kan het con tract meteen tekenen. Volwassener De heer A. Zwanenburg van de Rabobank Beverwijk is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling. Hij is lid van de technische commissie die de voorberei ding begeleidde. Hij is enthousiast over de nieuwe werkwijze, waarbij het systeem de adviseur van de bank met de cliënt laat praten en tegelijkertijd de gegevens laat in voeren en de aanvraag afwikkelt. 'Je kunt dus de cliënt tijdens het gesprek uitsluitsel geven en het contract laten tekenen', al dus Zwanenburg. In de TussenBalans, het periodiek nieuwsbulletin van DLL, zegt Zwanenburg dat het AAI goed past in het vestigingenbeleid van de bank Beverwijk. De vier vestigingen, inclusief het hoofkan- toor, hebben ieder een grote zelfstandig heid. Elk kantoor heeft eigen budgetten en doelstellingen. Er worden zoveel mogelijk verantwoordelijkheden gedelegeerd, ook naar de balie. Met het nieuwe systeem kan iedereen, binnen de eigen bevoegdhe den naar de klant toe als volwaardige part- 'Automatische' beoordeling - Het AAI controleert de BKR-toetsing en interpreteert deze. - Het AAI berekent de inkomens/ lasten-verhouding en toetst deze aan actuele normen - Het AAI berekent de vernieuwde credit-score en geeft op basis daarvan de acceptatiebeslissing viseurs meer informatie geeft waardoor zij professioneler kunnen werken, maar vooral ook omdat de cliënt slechts één bezoek aan de bank hoeft te brengen en het ge wenste krediet dan onmiddellijk beschik baar is. Maar is deze manier van werken wel cliënt-vriendelijk? Van der Velden vindt dat dat zeker het geval is. 'De klant wil im mers met iemand praten die goed is geïn formeerd', luidt zijn antwoord. 'Het AAI-sys- teem geeft die informatie. De technologie versterkt daardoor het persoonlijk contact met de klant.' Demonstratiebijeenkomsten Op 14 febru ari is het nieuwe systeem operationeel geworden. De Banken Eindhoven-Noord, Beverwijk, Geldrop en Roermond maakten er als eerste gebruik van. Gedurende de maanden februari en maart vinden er re gionale bijeenkomsten plaats. Daar kun nen banken zelf zien hoe het nieuwe sys teem werkt. Acht werkdagen later wordt in die regio bij de banken die op RTN wer ken het AAI in gebruik gesteld. Op 12 april moet in alle regio's het systeem in gebruik zijn. Op bijeenkomsten informeerde De Lage Landen de banken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 8