Grote kostenbesparing mogelijk met machtiging Rabo band Op het eerste gezicht lijkt het alleen maar een uiterlijke verande ring. Nieuwe kaarten in drie kleuren en nieuwe namen voor het produkt automatische incasso. Niets is echter minder waar. Het nieuwe systeem van automatische incasso is veel beter dan voorheen afgestemd op de wensen en eisen van de consument. De klant is baas over de eigen rekening en krijgt daar ook de middelen voor. ledereen heeft er baat bij: de cliënt, incassant en de bank. Een nadrukkelijke introductie bij cliënt en incassant staat op stapel. Incasso wordt machtiging, storno wordt terugboeking Over de nieuwe spelregels van het machtigen Nummer 4/17 maart 1989 Eind zestiger jaren is het 'produkt' automatische incasso op de markt gebracht. Het is nu twintig jaar oud en blijkt aan vernieuwing toe. Zeker naar de consumentenmarkt is dat het geval. De consumentenorganisaties hebben er in het verleden nogal tegenaan geschopt. Roelof van Diffelen van het Centrum voor het Be talingsverkeer: 'Mensen zetten een hand tekening en kunnen vervolgens moeilijk in schatten wat er gaat gebeuren, was de klacht van de consumentenorganisaties. Daarom hebben de banken onderzocht of zij het produkt niet wat consument-vriende lijker wilden maken. Daarom hebben zij de koppen bij elkaar gestoken om dit belang rijke produkt eens goed onder de loep te nemen. Uiteindelijk zijn we met een duide lijk systeem van drie gekleurde kaarten ge komen. Bovendien hebben we het voor alle duidelijkheid alleen nog maar over 'machti gen' en 'terugboeken" Eenvoudiger Incasso is een belangrijk produkt. Voor het bedrijf dat incasseert is het interessant omdat men daar weet dat het geld op tijd binnenkomt. Aanmaningen versturen is niet nodig waardoor de debi teurenadministratie vereenvoudigt. Aan de andere kant kan de geïncasseerde z'n be taling niet vergeten, iets dat bij een ac ceptgiro wel mogelijk is. Ook voor de bank is het een heel belangrijk produkt. 'Het is immers het goedkoopste girale betaalpro- dukt dat we hebben,' aldus Van Diffelen. 'Acceptgiro's en bankgiroformulieren zijn qua verwerking stukken duurder dan incas so. Met een incasso wordt t.o.v. een ac ceptgiro al gauw zo'n f 0,75 tot f 1,25 be spaard. Op jaarbasis kan de besparing dan aardig oplopen.' Drie kleuren Duidelijkheid naar de consument staat voorop. Daarom zijn de banken met die drie kaarten gekomen, een groene, een gele en een rode. Duidelij ke kleuren, die al een bepaalde betekenis hebben. Zo geeft het groen van een ver keerslicht aan dat de weg vrij is. Met de Grote doelgroep Tijdens de in februari gehouden bijeen komst voor incassanten in Zeist vertel de M. Zwetsloot van de Gasbedrijven dat ongeveer de helft van de afnemers van gasbedrijven een automatische in casso heeft afgegeven. Uit een onder zoek van de gasbedrijven blijkt, dat van de andere helft 61% elke maand zelf wil beslissen om te betalen. 6% heeft er nooit aan gedacht een machtiging af te geven, 7% wil zelf het tijdstip bepalen en eenzelfde percentage vindt dat het ongedaan maken en stopzetten moeilijk is. Op dezelfde bijeenkomst voor incas santen gaf het hoofd van het Centrum voor het Betalingsverkeer C. van Tigge- len cijfers over de aantallen van ver werkte posten in het giraal betalingsver keer. De BGC en de banken verzorgden vorig jaar in totaal 677 miljoen posten. Slechts 21% daarvan bestond uit auto matische incasso's. Volgens van Tigge- len blijkt daaruit dat het aandeel van in casso's nog behoorlijk kan groeien. groene kaart machtigt de consument het bedrijf geld van de rekening af te halen. De gele is een terugboekingskaart als je het niet eens bent met een afschrijving. Je hoeft er helemaal geen reden voor aan te geven. Van Diffelen: 'Dat is één van de za ken waarover misverstanden waren. Je hoeft tegenover de bank niets uit te leggen als je daar de gele kaart inlevert. Is de cliënt het met een afschrijving niet eens, dan levert hij gewoon de gele kaart in en het bedrag wordt teruggeboekt. Dat is uniek, bij geen ander giraal betaalprodukt is dat mogelijk.' Intrekken machtiging Maakt de in cassant het heel bont, dan kan de cliënt de hele machtiging intrekken met de rode kaart. Voorheen kwam het wel eens voor dat een incassant zich niets van een in trekking aantrok. Van Diffelen: 'Het bedrag werd dan de volgende maand toch weer van de rekening afgeschreven. De bank stond daar buiten, maar kreeg het toch op z'n bord. Daarom zijn we nu verder ge gaan. Trekt de incassant zich niets van de rode kaart aan, dan hebben we een selec tieve incasso-blokkade. Dat betekent dat de geïncasseerde naar de bank kan gaan om die machtiging bij die ene incassant te laten blokkeren. Vroeger kon dat ook, maar dan werden alle machtigingen op zijn rekening geblokkeeerd.' Introductie bij cliënt De gezamenlijke banken pakken de introductie van het ge actualiseerde incasso-systeem serieus aan. Er is twee miljoen gulden voor uitge trokken. Bovendien kost het allemaal veel energie, maar dat is het volgens Van Diffe len zeker waard: 'Het vergt van iedereen nogal wat inspanning. De opleiding, het kij ken naar de videoband, het doornemen van het documentatiemateriaal, de ge sprekken met cliënten. In april komen er twee pagina-grote advertenties in kleur in de grote landelijke en regionale dagbladen. De eerste advertentie legt de nadruk op de drie gekleurde kaarten en de tweede speciaal op de gele kaart. De Rabobank komt met een consumentenfolder, die ook kan worden gebruikt als bijsluiter en met affiches. Actie huidige incassanten Uiteindelijk moeten de incassanten het werk doen. Zij moeten hun afnemers voorzien van de kaar ten en hen opwekken daar gebruik van te maken. De banken ondersteunen de incas santen bij hun acties. Met pakketten vol in formatie worden de incassanten uitgebreid op de hoogte gesteld van de mogelijk heden. De geza menlijke banken hebben inmid dels al overkoe pelende organi saties zoals de Vegin, de verenig de gasbedrijven, en de Zieken fondsraad aange schreven. Begin februari is er een congres georga niseerd waar de belangrijkste over koepelende organisaties ongemak De bijsluiter, die ook zal worden gebruikt als folder. aanwezig waren en waar incasso centraal stond. OLA-contractanten 'In april hebben we nog een belangrijke doelgroep. Dat zijn de OLA-contractanten', meldt Van Diffelen. 'Zoals bekend is een incasso stukken goedkoper dan een OLA. Daarom gaan we OLA-contractanten die nog geen incassant zijn, ook aanschrijven via de aangesloten banken. We hebben op dit ogenblik een heel belangrijke groep voor ogen en dat zijn de ziekenfondsen. Die sturen nu iede re maand acceptgiro's ten behoeve van de zogenaamde nominale premie aan de ver zekerden. Als banken zijn we daar natuur lijk niet erg van gecharmeerd, omdat dat een enorme groei van het aantal acceptgi ro's teweeg brengt. Dat geeft een enorme verhoging van de kosten. Elke maand gaan er wel vijf of zes miljoen OLA's extra de deur uit. Reken eens uit wat we daar aan kwijt zijn en wat we kunnen bespa ren. Per betaling scheelt het maar liefst f 0,75 tot f 1,25. We hebben het dan over een besparing voor de Nederlandse banken van minstens zestig miljoen gul den per jaar.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 7