Telebankieren begin mei operationeel BK35E SS5BI Rabo band Telebankieren was een toverwoord, maar is nu realiteit. In de loop van twee jaar zijn ruim honderdtwintig mensen bij de voorbereiding ervan betrokken geweest. Een praktijkproef bij vier banken is suc cesvol afgesloten. Op regionale bijeenkomsten wordt het nieuwe produkt gepresenteerd aan de banken. Vanaf begin mei wordt tele bankieren operationeel voor zakelijke relaties. Zo werkt Telebankieren Klanten Rabobank Nederland PC cliënt Aangesloten banken PC bank k 4 Person Nummer 4/17 maart 1989 leert en in een bestand zet is hij dus niet on-line bezig.' Chipcard Cliënten gebruiken allerlei toepassingen op de PC. Ten opzichte van de markt van terminal-achtige toepassin gen groeit de markt van PC's volgens Wil- lems buitengewoon snel: 'Wat dat betreft zitten we op een toekomstgericht concept ook met het geavanceerd beveiligingssys teem door middel van de chipcardtechno- logie. Andere banken hebben systemen waarbij wel PC's worden gebruikt, maar die dan meestal functioneren als 'domme ter minal'. Bij Telebankieren werkt alles wat flitsender, wat sneller. De hele beeldop- bouw en beeldafhandeling gaat sneller. Elektronisch bankieren wordt steeds meer toegepast. Zo heeft de Rabo bank een hele reeks diskettes be schikbaar voor ondernemers die met de computer op efficiënte wijze betalingsver keer willen verrichten. Binnenkort wordt daar een nieuw produkt aan toegevoegd: Telebankieren. Daarmee kan de cliënt snel en nauwkeurig betalingsopdrachten aan maken en via datacommunicatie naar de bank verzenden. Met de computer en de telefoonlijn kan de ondernemer ook reke ning-informatie bij de bank ophalen. Meer dere rekeningen van die cliënt, of dat nu rekeningen-courant of spaarrekeningen zijn, kunnen worden ondergebracht in het produkt Telebankieren van de Rabobank. Bovendien biedt het nieuwe produkt de mogelijkheid om het te integreren met fi nanciële software pakketten van cliënten. Beveiliging Voor de beveiliging van het Telebank-systeem heeft zowel de bank als de cliënt een chipcard-lezer nodig. Met de chipcard en de lezer kunnen de compu ters elkaar over en weer identificeren. Bert Willems van het Centrum voor het Beta lingsverkeer, één van de stuwende krach ten achter het nieuwe produkt: 'Kenmer kend voor de chipcard is, dat daar op een absoluut veilige manier sleutels ingezet kunnen worden, die er op geen andere ma nier meer zijn uit te halen. Dat is een an dere techniek dan die bij de magneetstrip wordt gebruikt. De chipcard bevat zelf ook programmatuur om sleutels te controleren. Via de chipcard wordt ook gezorgd dat de informatie onherkenbaar wordt overge bracht. Versleutelde data is complete war taal. Via controle-getallen wordt ervoor ge zorgd dat bij het verzenden of ontvangen niets kan worden toegevoegd of wegge haald.' Via de bank 'Een bank moet wat technische voorzieningen hebben gereali seerd om Telebankieren aan cliënten te kunnen aanbieden', aldus Willems. 'Een cliënt stuurt zijn betaalopdracht wel naar de centrale computer, maar de bank moet die opdrachten nog fiatteren. Daarom haalt de bank die opdrachten uit de centrale computer. Dat gebeurt met een aan het KTS/KIK-systeem gekoppelde personal computer. Vervolgens worden de opdrach ten gefiatteerd en op de gebruikelijke wijze via het KTS/KIK-traject verzonden naar het computercentrum in Zeist of Eindhoven. Daar worden ze 's nachts verwerkt. Als die bewerkingsslag achter de rug is, wordt 's morgens op de centrale computer de nieu we informatie klaargezet voor de Telebank- i i r B beveiliging klant. Die kan vervolgens weer 'inbellen' en de informatie ophalen.' 's Nachts verwerkt Alles wat er in de grote computers wordt verwerkt, zoals op drachten, betalingen van de verschillende Rabobanken, gegevens van Bankgiro-cen trale, al die informatie wordt 's-nachts op de rekening van de klant gepresenteerd. Nu wordt er nog een rekeningafschrift ge print, dat via PTT Post naar de cliënt wordt verzonden. Bij Telebankieren gebeurt dat in elektronische vorm. Berichten op papier zullen minder frequent nodig zijn, één keer per maand is voldoende. Willems: 'Als de informatie van de grote IBM computers is verwerkt, kan de klant vanaf 's morgens half negen met zijn PC elektronisch infor matie ophalen en zien wat er op zijn reke ning is gebeurd.' Anders dan andere banken Teleban kieren van de Rabobank is technisch vol komen anders dan de systemen van de meeste andere banken. Willems: 'Wij wer ken met Telebankier-programmatuur op PC's en niet met 'domme' terminals. Met Telebankieren is er gedurende korte tijd contact met één computer en is de data lijn maar enkele minuten nodig. Dat bete kent dat als er opdrachten zijn verstuurd direct daarna de verbinding weer wordt verbroken. Er wordt bij het zenden en ont vangen van de informatie gewerkt met het principe van file-transfer, waarbij er geen inter-actieve verbinding is. De klant kan daarna met zijn eigen PC zien wat er op de rekeningen is gebeurd. Op dat mo ment werkt hij onafhankelijk van de bank verder. Ook als hij zijn opdrachten formu- Een ander punt is, dat wij een systeem hebben waarbij het communiceren naar de bank op een hele gebruikersvriendelijke manier is opgelost. Telebankieren kostbaar? Binnen de bedrijvenmarkt hebben veel cliënten al een PC met een financieel pakket in gebruik. In zo'n geval zijn er niet direct grote investe ringen mee gemoeid. Zo'n klant heeft ver moedelijk nog geen modem en Telebank- paslezer. 'Wij vragen van de klant enkele hardware-aanpassingen', aldus Willems. 'Als dat is gebeurd kan de klant gaan Tele bankieren. Dat kost de klant 140 gulden per maand. Voor die 140 gulden kan hij maximaal drie rekeningen laten opnemen. Elke rekening meer kost 10 gulden per maand. Daarnaast wordt er nog 6 cent per mutatie berekend. In het abonnement is begrepen de levering van de telebankpas en de telebankpaslezer. Totaal moet de klant rekenen op een uitgave van zo'n 2.000 gulden per jaar. Daar krijgt hij heel wat voor. Wanneer wij berekenen dat de communicatiekosten laag zijn in vergelijking met andere systemen, betekent het dat de communicatie- en integratiefunctie de klant maar een paar honderd gulden extra kost. Dat moet dan opwegen tegen de besparin gen die een klant heeft in de snelheid van informatie, het gemak van betalen en de ef- ficiency-winst in zijn administratie.' Kennis van zaken Elektronische bank- produkten vragen om een persoonlijke be nadering en om kennis van zaken. Wil lems: 'Je moet een beetje vertrouwd zijn met de elementen van automatisering. Lees verder op pagina 12

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 5