HBO-project levert kader voor lokale banken Rabo Hard werken voor een goede functie In maart 1988 werden voor het eerst mensen die aan een HBO- opleiding afstudeerden, uitgenodigd te solliciteren naar een één jarige leer/arbeidsovereenkomst bij Rabobank Nederland. Doel hiervan was te komen tot meer geschikte kandidaten voor ka derfuncties op lokale banken. Er kwamen zo'n 700 reacties op de geplaatste advertentie. Uiteindelijk werden 42 kandidaten aangenomen. Na de opleiding van een jaar en een uitgebreide kennismaking met de organisatie, wordt de arbeidsovereen komst omgezet in een contract voor onbepaalde tijd met een aangesloten bank in de regio waar de HBO-er wordt opgeleid. De kandidaten hebben de eerste helft van hun opleiding achter de rug. Een gesprek rond de tafel met vier van hen. 3* Nummer 3/24 februari 1989 03110 Rond de tafel: dit keer bij Rabobank Nederland. Om bij het begin te beginnen: waar om hebben de vier gekozen voor een opleiding bij de Rabobank? Si- mone Faber: 'Ik wilde ergens een interne opleiding doen. Eerlijk gezegd had het ook ergens anders, bij de belasting bijvoor beeld, kunnen zijn.' Kor Bolhuis ziet een HBO-opleiding als een basis, waarop je voort kunt borduren: 'Bij de Rabobank ben je niet meer alleen theoretisch bezig, maar vooral praktisch. Ik heb ook met een ande re bank over een opleiding gesproken, maar de grote mate van zelfstandigheid van de banken binnen de Rabobankorgani- satie sprak me erg aan.' Voor Marjo Boer- tien speelt vooral ook de omgang met mensen een belangrijke rol. 'Hoe motiveer je mensen, persoonlijkheidsvorming leer je niet op school. Hier leer je het op een be schermde, prettige manier. Ik kende de Ra bobank van een stage bij Rabobank Neder land.' Jan-Willem Hoek vult aan: 'Je kunt in zo'n opleidingstraject fouten maken, daar leer je veel van. Pas toen ik aangenomen was ben ik me erin gaan verdiepen wat voor bank die Rabobank nou eigenlijk is.' Programma Het jaarprogramma be staat onder andere uit drie stages: Particu lieren, Bedrijven en Beheerstechnische Za ken. Deze stages duren tien weken en wor den gelopen op verschillende banken. Ze worden steeds voorafgegaan door een opleidingsblok van twee weken, dat is ge richt op de afdeling waar de komende sta ge wordt gelopen. Marjo: 'Voor elke stage is er ook een dag waarop het beleid van Rabobank Nederland op het terrein van onze stage wordt toegelicht. Na de stage wordt er ook weer teruggekoppeld.' Jan- Willem: 'Je hoort voor je stage het verhaal van Rabobank Nederland aan, na de stage ben je natuurlijk kritisch. Dat geeft hele in teressante discussies.' Naast de stages op aangesloten banken is er een stage van een maand bij Rabobank Nederland, er zijn zogenaamde terugkomdagen en het jaar wordt afgesloten met een werkstuk. 'Vergeet niet dat we in dit ene jaar ook nog een drietal Nibe-cursussen moeten volgen Onder de titel 'Rond de tafel' doen we verslag van gesprek ken over allerlei on derwerpen. Mede werkers van ver schillende banken nemen rond de ta fel plaats. Een volgende keer wordt hun plaats ingenomen door anderen. De re dactie luistert, de collega's praten met elkaar. Het achtste gesprek vond plaats bij Rabobank Nederland in Utrecht. en commerciële vaardigheden moeten op doen', zegt Kor Bolhuis. Vooral de terug komdagen ervaart men als heel plezierig. Marjo: 'Op de terugkomdagen hebben we elkaar ontzettend veel te vertellen, leder een wil daar z'n ei kwijt en krijgt daar ook uitgebreid de kans voor.' Compleet beeld De banken hebben zelf natuurlijk inspraak in het stage-pro- gramma van de HBO-abituriënten. Simone: 'Bij ons in de regio Haarlem stellen we een paar weken van te voren in overleg met de stagebegeleider van de bank het program ma op. Dat werkt prima.' De vier rond de tafel zijn tot nu toe zeer tevreden over hun opleiding. 'Je doet mee met de dagelijkse werkzaamheden en voert bepaalde op drachten uit', vertelt Marjo. 'Daardoor krijg je een breed beeld van een afdeling, van een bank.' Kor: 'Deze opleiding geeft je een breed beeld van de hele organisatie. Kom je meteen bij een bepaalde bank in een bepaalde functie in dienst, dan is daar geen tijd voor. Dan concentreer je je op een bepaalde taak op een bepaalde afde ling. Door onze brede stage word je je voor al ook bewust van de onderlinge relaties tussen de afdelingen.' Jan-Willem vult aan: 'Je krijgt meer begrip voor bepaalde zaken door zo'n algemene kennismaking met de bank. Je leert de dingen van verschillende kanten bekijken.' Ervaringen 'ledereen is heel open dit HBO-project ingestapt', vertelt Marjo. 'Ook de wat minder leuke dingen wil je goed doen. Opvallend is dat iedereen in het be gin dacht: bedrijven, dat is het. Nu, door de stage bij particulieren, blijkt dat ook dat een hele leuke kant van het bedrijf is. En wie weet wat de stage bij BTZ nog voor nieuwe gezichtspunten oplevert.' Simone vindt dat een HBO-er door deze opleiding duidelijk zijn eigen kansen vergroot: 'Door je all-round kennis van de bank kun je makkelijker overstappen of doorgroeien naar een andere functie.' Het valt de vier op, dat nogal wat mensen bij de Rabobank al heel lang op dezelfde stoel zitten. Marjo vertelt: 'Ze noemen ons wel eens de goudvinkjes of de kroonprinsjes'. Kor: 'Je kunt na het volgen van dit traject inderdaad een goede functie krijgen, maar je moet er wel voor werken. Je hebt het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 9