Beeldschermen vrijwel nooit oorzaak oogklachten DIAGNOSE Opleidingspakket voor hoofden BTZ Rabo band Op het spreekuur va tig medewerkers rr klachten bestaan r ogen en vermoeidhe van het werken met beeidsche daarvan de oorzaak. de bedrijfsarts komen regelma- t klachten over de ogen. Die ïestal uit rode of geïrriteerde Vrijwel nooit is dat een gevolg nen, maar zijn andere factoren Het takenpakket van een hoofd Beheerstechnische Zaken (BTZ) is de laatste jaren erg gewijzigd. Was hij vroeger een cijferaar, tegenwoordig is hij veel meer een regelaar van de interne pro cessen op de bank. Er is nu een speciaal opleidingspakket voor hoofden BTZ ontwikkeld. Nummer 3/24 februari 1989 Oogklachten bij het werken met beeldschermen zijn bijna nooit het gevolg van het scherm zelf. Omge vingsfactoren zoals reflectie van licht op het scherm, het meubilair, de taakinhoud zoals eentonig werk onder tijdsdruk, maar ook de sfeer op de afdeling blijken een veel grotere rol te spelen. Onderzoek Naar al deze factoren is onderzoek verricht door onder andere twee instituten van het TNO: het Nederlands In stituut voor Preventieve Gezondheidszorg en het Instituut voor Zintuigfysiologie. Uit dat onderzoek is onder andere gebleken, dat de ogen niet slechter worden ten gevol ge van het langdurig werken met beeld schermen. Wel kunnen vermoeidheids klachten van de ogen ontstaan. Deze zijn soms het gevolg van de niet optimale cor rectie van bij- of verziendheid. Ogentesten hebben aangetoond dat het gezichtsvermo- gen in veel gevallen verbeterd kan worden door de aanpassing van de bril. Een be zoek aan de oogarts kan dan wonderen doen. Oudere medewerkers Het accomoda- tieve vermogen, het instellen van de ogen op dichtbij, neemt af naarmate men ouder wordt. Het punt waarop men nog scherp kan zien ligt steeds verder weg. Men heeft dan de neiging de krant steeds verder van zich af te houden. Als dat niet meer lukt en de armen dus te kort worden is men aan een leesbril toe. Deze leesbril is meestal geschikt voor een afstand van ongeveer 40 centimeter. Omdat het beeldscherm vaak verder weg staat, namelijk op ongeveer 65 centimeter, kan men niet altijd scherp zien met een leesbril. Deze is daarvoor dan te sterk. Vaak ziet men het beeld nog wel goed zonder leesbril of met een oudere, zwakkere leesbril. Brillen Het gebruik van tri-focale en multi-focale, de zogenaamde variolux bril len bij het gebruik van beeldschermen moet worden afgeraden, aldus de onder zoeken. Het deel van de bril waardoor het beeld scherp wordt gezien is namelijk zo klein, dat men wordt gedwongen in een ge fixeerde, vaak onnatuurlijke houding te zit ten. Daardoor kunnen klachten ontstaan aan de schouders, de nek en de rug. In dien noodzakelijk kan een speciale bril, ge corrigeerd voor een afstand van ongeveer 65 centimeter worden aangemeten. Dit zal alleen bij ouderen verbetering geven. Contactlenzen Dragers van contact lenzen hebben vaker last van geïrriteerde ogen. Een aantal oorzaken is bekend. Zo zijn niet alle ogen geschikt voor het dragen van contactlenzen en geven de zogenaam de zuurstofdoorlatende lenzen meer klach ten dan andere typen lenzen. Een advies van de oogarts kan daarin duidelijkheid bieden. Lenzen kunnen ook beschadigd of vuil zijn. Regelmatige controle door de opti cien en het goed schoon houden van de lenzen zijn daarvoor de oplossing. Tenslot te zijn dragers van contactlenzen gevoeli ger voor stofdeeltjes. Vooral bij droge lucht kan dat een probleem zijn. De vochtig heidsgraad mag niet te laag zijn. Goede schoonmaak en goed onderhoud van de gebouwen, bijvoorbeeld van de airconditio ning, zijn belangrijk. Het werken met beeldschermen is niet slecht voor de ogen, maar goede ogen zijn noodzakelijk om zonder klachten met beeldschermen te kunnen werken. Voor meer informatie: de Bedrijfsgezondheidsdienst. Een onderzoek van het directoraat Bedrijfsvoering wees twee jaar gele den uit, dat er een duidelijke taak verschuiving op BTZ-gebied plaatsvindt. Door de cliëntgerichte benadering van de bank is de inspanning van BTZ in toene mende mate gericht op de ondersteuning van de commerciële activiteiten. Belang back-office De afwikkeling van de commerciële activiteiten dient ook ach ter de balie soepel te verlopen. 'Men reali seert zich dat het back-office-gebeuren ons concurrentiewapen van de jaren '90 zal zijn', vertelt Leo Bielders, projectleider van het Opleidingspakket en werkzaam bij het directoraat Bedrijfsvoering Aangesloten Banken. 'Een commercieel medewerker kan een prima gesprek voeren over het af sluiten van een hypotheek, maar als het vervolgens tien dagen duurt voor de klant een offerte krijgt en er zitten ook nog de nodige fouten in, dan verlies je de com merciële slag.' Informatisering Zeer belangrijk is vooral de informatievoorziening binnen de bank. Hierbij gaat het erom te zorgen dat iedereen op de juiste plaats, op het juiste moment én systematisch van informatie wordt voorzien. Bielders hierover: 'Als een relatiebeheerder enkele uren bezig is met het verzamelen van informatie ter voorbe reiding op een periodiek gesprek met een grote klant, dan is het de uitdaging voor BTZ om deze tijd terug te brengen door de kwaliteit van de informatie te verhogen.' Door hulp van informatisering en automati sering kan BTZ het commerciële beleid van de bank effectiever ondersteunen. Opleidingspakket Voor de verschil lende deelgebieden van de functie hoofd BTZ heeft Bedrijfsvoering een opleidings pakket samengesteld. Het onderdeel BTZ en Beleid vormt het gemeenschappelijke vertrekpunt van het opleidingspakket. Ver der kunnen de onderdelen los van elkaar worden gevolgd. Ook deelname aan slechts één of twee delen is mogelijk. Bielders: 'Het opleidingspakket is zo geconstrueerd, dat het de zittende hoofden BTZ ondersteunt in de ontwikkeling die ze momenteel meema ken. We richten ons in eerste instantie op de hoofden BTZ van banken met 15 tot 75 medewerkers. Dat zijn er ruim 500'. De banken hebben inmiddels een brochure over het opleidingspakket ontvangen. De opleidingen worden per regio georgani seerd. Aanmelding kan geschieden bij de re gionale opleidingsadviseur. BTZ en Beleid BTZ en BTZ en BTZ en BTZ en Financieel Informatisering Advisering Beveiliging Beheer BTZ en Automatisering

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 8