Bestellen via Mira zal papierstroom in Best enorm beperken Rabo band Je moet ook wel eens om de hoek bestellen Relatiegeschenken, machines, kantoorbenodigdheden, meubi lair, formulieren en reclamema terialen. Allemaal artikelen die bij de bank dagelijks nodig zijn. Maar ze moeten worden be steld en geleverd. Wie maakt wat en waar komt het allemaal vandaan. Het antwoord op die vraag komt van Dorrith Zijde veld-Rademaker, hoofd Verkoop in Best en van Addie Bakx, hoofd Publiciteitsproducties. Is twee brievenbakjes een spoedbestelling? Nummer 3/24 februari 1989 Een uitstekende dienstverlening aan de aangesloten banken staat zowel bij Zijdeveld als bij Bakx voorop. Zij develd: 'Wij moeten zo service-gericht zijn, dat men op een gegeven moment zegt: had ik het maar in Best besteld.' Tijdens het ge sprek blijkt dat ideaal nog niet te zijn be reikt. Het nieuwe magazijn in Best zal ech ter verbetering brengen en ook het toekom stige nieuwe computersysteem zal er voor moeten zorgen, dat alles nog beter functio neert. Zijdeveld: 'Wij groeien van een van origine administratieve naar een commer ciële organisatie. Daarom willen wij in de toekomst een aantal zaken gaan verbete ren, waaronder de communicatie naar de banken. Duidelijke informatie en beter toe gankelijke artikeloverzichten zijn daarbij be langrijk. Dan kunnen we dichter bij de ban ken komen, want dat is onze markt.' Goed produkt, aantrekkelijke prijs Het gaat er ons niet om dat we omzet willen creëren', aldus Zijdeveld, 'maar met een grotere omzet kunnen wij interessante kor tingen bij de leveranciers bedingen. Daar doen de banken uiteindelijk hun voordeel mee. We proberen voor een zo aantrekke lijk mogelijke prijs een goed produkt te brengen, maar er zijn grenzen. Bij Verkoop realiseert men zich, dat een potlood dat Best voor een dubbeltje aanbiedt, in som mige situaties beter gekocht kan worden bij de plaatselijke boekhandel, ook al kost het daar een kwartje. Als zo'n ondernemer een goede relatie van de bank is of wordt, dan koopt die bank dat potlood natuurlijk daar. Dan is het belang van de bank het best gediend. Bakx en Zijdeveld: 'Artikelen met een bestel nummer liggen in principe op voorraad in Best. Capaciteitsproblemen Bij Verkoop in Best is het druk. Per dag komen zo'n 900 bestelbonnen en 300 bestellingen via Mira binnen. Die worden in twee uur tijd ver werkt. De mensen van het informatieblok voorraadartikelen werken met z'n vieren bo vendien zo'n 1.500 telefoontjes per week af. Zijdeveld attendeert op misverstanden die kunnen ontstaan: 'Als deze vier telefo nisch met banken in gesprek zijn, horen de mensen van andere banken die contact met ons zoeken de telefoon gewoon over gaan. Later worden ze doorgeschakeld naar de telefooncentrale en daarna gaat de telefoon weer gewoon over. Dat geeft wel eens onduidelijkheid. Het lijkt dan net of ze in Best niet aanwezig zijn. Deze men sen kunnen nu eenmaal niet meer dan één telefoontje tegelijkertijd afhandelen', zegt ze. 'Het is op bepaalde momenten gewoon een capaciteitsprobleem. Dat is jammer want dat geeft irritaties bij onze klanten'. Spoed als het moet Spoedbestellin gen worden steeds meer gedaan. Met het spoedcircuit kan binnen 24 uur worden ge leverd. Dat betekent wel dat andere bestel lingen blijven liggen. Daardoor ontstaat er een soort kettingreactie omdat de regulie re bestellingen blijven staan. Let wel, vroe ger waren er zo'n twintig spoedbestellin gen per dag, nu zijn het er ruim honderd. Niet altijd zijn het echter echte spoedbe stellingen. Zijdeveld: 'Laatst ontvingen we een spoedbestelling voor twee brievenbak- jes. Bij navraag bleek, wat we al vermoed den, die bestelling helemaal niet zo'n spoed te hebben. Dat is jammer, want de andere bestellingen stagneren er door. Bo vendien is een bestelling volgens de ge bruikelijke procedure gewoonlijk binnen vijf dagen bij de bank.' Bestellen met Mira In de toekomst wil Verkoop alle informatie over artikelen en bestellen in Mira inbrengen, waardoor de papierstroom enorm zal worden beperkt. Nu kan Mira al worden gebruikt om te be stellen, maar het wordt allemaal nog een voudiger. In mei zal het bestelnummer wor den gekoppeld aan een omschrijving van het artikel en zal de besteleenheid c.q. een veelvoud hiervan automatisch worden gefixeerd. Daardoor kunnen foute bestellin gen worden voorkomen. Ook aan het geau tomatiseerde systeem van voorraadbe- heersing kan volgens de mensen in Best nog wel wat worden verbeterd. Het huidige systeem is verouderd waardoor niet altijd tijdig wordt gesignaleerd dat voorraadarti kelen uitverkocht raken. Dat geeft soms onnodig lange levertijden en misverstan den. Ideeën voor verbetering zijn er dus ge noeg. Nu de realisatie ervan nog. Gewoon bestellen Het blijkt dat het niet iedereen duidelijk is waar je met vragen over bestellingen terecht kunt. Voorin de ca talogus van Best staat precies watje bij wie kunt bestellen. In de relatiegeschenken-ca talogus staat een foto van alle mensen die in Best verantwoordelijk zijn voor de verkoop van een bepaalde produktengroep, zoals kantoormachines, kantoorbenodigdheden, relatiegeschenken en meubilair. Ook voor voorraadartikelen zijn er mensen aan spreekbaar. Zijdeveld: 'Van artikelen waar van het bestelnummer in de catalogus staat, kan er worden gebeld met 040- 348002 in Best. Vanaf 20 maart wordt dat 040-347002. Grote artikelen zoals machi nes en bureaus staan natuurlijk niet op voorraad. Daarvoor neem je contact op met de betreffende produkt- specialist. Hij inven tariseert samen met de bank de wensen.' Ook voor speciale relatiegeschenken kan men in Best terecht. Zijdeveld: 'Als je zegt, ik wil een rood gestreept spaarvarken voor de opening, dan kom je bij ons, bij Niek Knabben, die speciale projecten doet en hij gaat uitzoeken of hij het speciale gestreep te spaarvarken kan krijgen'. Publiciteitsproducties Bakx: 'Wij hou den ons bezig met de produktie van publi citeitsmateriaal in de breedste zin van het woord. In de eerste plaats zijn dat de fol ders, brochures, etalagepakketten en ad vertenties, welke met marktbpwerkings- pakketten, broadsheets en het blad 'Bank en Bedrijf' worden aangeboden. Deze infor matie wordt vanuit de verschillende direc toraten verzorgd. Zij zijn ook verantwoorde lijk voor de produkt-technische inhoud en verschaffen daarover ook inlichtingen.' In de informatiebronnen die naar de banken worden gestuurd wordt aangegeven voor welke datum artikelen besteld moeten zijn en wanneer ze worden geleverd. Bakx: 'We geven de artikelen in produktie als de ui terste besteldatum is verstreken. We moe ten namelijk eerst de oplage weten om te gen een aantrekkelijke prijs te kunnen le veren. Als we op voorhand 200.000 fol ders laten drukken en de banken bestellen er maar 100.000 dan worden het dure stukjes drukwerk. We weten immers van te voren niet wie er meedoen. Het is jammer dat banken soms vergeten te bestellen', vindt Bakx. Vervolg op pagina 12 De besteltelefoon: Catalogus-artikelen Drukwerk (m.u.v. publiciteitsart.) Kantoorartikelen/ relatiegeschenken Machines Meubilair Publiciteitsprodukties Bankpresentatie en standbouw Huisdrukkerij (sneldruk) (tussen haakjes: het nummer 040 - 348002 (347002) 040 - 345064 040 - 345061 040 - 345011 040 - 345095 040 - 343907 (347907) 040 - 345235 (347335) 040 - 345012 per 20 maart)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 7