im Rabo Obligatie InvesterlJgsfoMs N. v Rabo band I—3 ïsfesssEsT Nummer 3/24 februari 1989 Lezersonderzoeken Mijn Geld Zegt blad te ontvangen Gelezen of ingezien Oordeel (erg) goed in van de lezers Begin 1987 67% 47% 58% Eind 1988 76% 50% 67% heeft er verder geen omkijken naar. Latour: 'Het blad ontlast het verkoopnet, het neemt vragen weg van de balie. Veel vra gen worden in het blad al beantwoord. Aan de andere kant roepen de artikelen natuur lijk vragen op, waardoor mensen naar de bank toegaan.' Olthuis: 'Een bank kan er ook nog wat extra's mee doen, een briefje erbij, persoonlijk overhandigen of wat dan ook. Of je kunt er per regio iets mee doen, er iets herkenbaars in brengen. Als je gaat brainstormen hoe kan ik zo'n blad nou regionaal inzetten of met een groep van banken, dan is er veel te bedenken. Het is een mooi marketing-instrument. Je kunt er bijvoorbeeld - als dat technisch mogelijk is - een wikkel om doen met regionaal nieuws. We denken erover om een soort prijsvraag of loterij op basis van het reke ningnummer in het blad te stoppen. Op het moment dat je zoiets doet zou het effect kunnen zijn, dat niet-cliënten rekeningen gaan openen of dat meer spaarrekeningen omgezet gaan worden in betaalrekeningen.' Wat vindt de lezer? Latour vertelt, dat na het verschijnen van elk nummer ge sprekken worden gevoerd met een tiental jongeren. 'We vragen hun reactie op het to tale blad. Je ziet dan wat men het meest interessant vindt. De stukken over de WSF sprongen er bijvoorbeeld duidelijk uit. Daar kan ik wat mee, was de reactie. Ze krijgen van Groningen allerlei formulieren en infor matie toegestuurd. Als je dan in je eigen taal een paar voorbeelden voorgeschoteld krijgt over wat je moet doen en hoe je het moet doen en wat voor uitkering je krijgt, dan is dat heel prettig. We ondervragen telkens andere mensen, in samenwerking met steeds een andere bank. De redactie van Mijn Geld volgt dat via een gesloten tv- circuit, terwijl iemand van een onafhanke lijk onderzoeksbureau de vragen stelt.' Kennis essentieel 'Wat je de lezers voorspiegelt in artikelen in Mijn Geld, moet je op de banken wel kunnen waarmaken', vindt Olthuis. 'Het is een samenspel met de banken. De mensen aan de balie heb ben direct contact met jongeren. Mijn Geld - en Goede Raad trouwens ook - moet on der handbereik liggen. Men moet precies weten wat erin staat. Weet men dat niet meteen, dan kom je niet geloofwaardig over.' Latour: 'Je moet met z'n allen achter zo'n project gaan staan, maar er overigens geen wonderen van verwachten.' Het de vies van Latour luidt: 'Doe mee, en hou vol. Stop je na een jaar, dan werkt het niet. Continuïteit is belangrijk bij het opbouwen van een relatie.' Olthuis vult aan: 'En het baliepersoneel moet dus goed van de in houd op de hoogte zijn. Het komt regelma tig voor, dat iemand thuis iets heeft gele zen in Mijn Geld en dan met een vraag naar de bank gaat. Dat willen we met het blad stimuleren. We proberen het zoge naamde 'shop traffic' - het bezoek aan de bank - te bewerkstelligen. Staat er dan op de bank iemand aan de balie, die meteen zegt: je bedoelt dit of dat zeker, dan komt dat perfect over.' Latour: 'Banken krijgen het blad een dag of vijf van te voren toege stuurd. En de inhoud staat in het kort in Raboband, dus iedereen kan dat van te vo ren bekijken.' Olthuis: 'Vergelijk het met winkelen. Ga je naar een computerzaak met een vraag en iemand grijpt in een la meteen de goede folder, dan denk je: dit is een goede zaak, hier is men op de hoogte. Zo moet het met Mijn Geld ook zijn.' 'Wij kunnen alleen maar zorgen dat de banken een goed instrument krijgen, dat er een prima blad naar hun jonge cliënten gaat. De rest moet bij de banken gebeu ren', besluiten de heren eensgezind. Top 10 jongerenmagazines in Nederland 1. Mijn Geld 660.000 2. Pauze 500.000 3. Donald Duck 360.000 4. Popfoto 160.000 5. Kijk 110.000 6. Yes 110.000 7. Muziek Expres 109.000 8. Tina 108.000 9. Tape Club 95.000 10. Hitkrant 82.000 Gedurende de inschrijfperiode kan kos teloos in de twee nieuwe obligatiefond sen worden deelgenomen. Daarna zul len de fondsen op de Amsterdamse Ef fectenbeurs zijn genoteerd. Dan zullen de gebruikelijke effectenprovisies en beursbelasting in rekening worden ge bracht. r> Bewijs van honderd Kew„ie aandelen honderd etwnh HnlooMe| ^"""•aandelen Kulden "en gulden Vervolg van pagina 3 nen hoe de middelen het best kunnen wor den gespreid om een maximaal rendement te halen. Rost van Tonningen: 'Bij de ande re banken moeten de klanten dat zelf bere kenen. Het lijkt zo eenvoudig, want er is een rentevrijstelling van duizend gulden per persoon, vijfhonderd gulden per kind en een dividendvrijstelling van duizend gul den per persoon. Maar er zitten heel veel haken en ogen aan. Daarom zit er in de speciale module, die in de bestaande cal culator past, een vrij ingewikkeld advies programma. Met alle factoren die erop van invloed zijn, wordt rekening gehouden. Dat is een unieke service van de Rabobank. Daarin onderscheiden wij ons.' Het blijkt dat nog niet alle aangesloten banken de calculator in gebruik hebben en dat er ook banken zijn die de module nog niet hebben besteld, maar aldus Elswijk: 'Ook na de bestelperiode is zowel de cal culator als de module nog verkrijgbaar. Best heeft een extra voorraad calculators beschikbaar en kan zolang de voorraad strekt gewoon leveren.' Introductie bij cliënten In de introduc tie van de nieuwe obligatiefondsen is op verschillende manieren voorzien. Allereerst natuurlijk is er een ondersteuning van de in troductie door de banken. Rost van Tonnin gen: 'Wij adviseren de banken om met name de bewust-sparende beleggers en de semi-actieve beleggers te benaderen met een direct mail brief. Die brief zit in het marktbewerkingspakket. Cliënten bij wie bloot-eigendom-transacties vrij komen te val len, kunnen telefonisch worden geïnfor meerd en worden uitgenodigd voor een ge sprek. Voor de overige effectencliënten is er een brief met technische gegevens om hen over de emissie te informeren.' Advertenties Persoonlijke advisering staat voorop. Er wordt wel landelijk gead verteerd. Dit kan de aangesloten banken bij hun marktbewerking ondersteunen en het imago van de Rabobank als effecten- bank ten goede komen. Rost van Tonnin gen: 'Eigenlijk adverteren wij landelijk te weinig. Gedurende de inschrijvingsperiode komen wij met een advertentie gericht op de introductie van de nieuwe fondsen. Dat is gebruikelijk en daar is niets unieks aan. Na de introductie zullen wij de nadruk leg gen op het obligatiepakket, op de drie fondsen. We blijven dan ook adverteren.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 6