Mijn Geld, een onmisbaar marketing-instrument Rabo band In de zomer van 1986 verscheen voor de eerste keer Mijn Geld, een blad voor jeugdige Rabobankcliënten. Nu, in 1989 ontvangt 55% van alle 16 tot 21 jarigen in Nederland het blad. Mijn Geld is niet meer weg te denken als marketing-instrument voor het jonge ren-segment van de Rabobank. Uit een onlangs gehouden enquête bleek dat het blad door de lezers steeds meer wordt gewaardeerd. 'Het blad is volwassen geworden', zeggen Jan Olthuis, eindredac teur van Mijn Geld en Ferd Latour van Marketing Particulieren. We spraken met deze twee heren over de achtergronden van het grootste jongerenmagazine van Nederland, Mijn Geld. Grootste jongeren magazine van Nederland Nummer 3/24 februari 1989 J. Olthuis (I.) en F. Latour (2e v. I.) bekijken met het redactieteam de drukproeven van Mijn Geld. De Rabobank heeft van oudsher een hoge penetratiegraad in de kinder- spaarmarkt. Daardoor is de Rabo bank bij de jeugd vaak alleen als spaarbank bekend: voor sparen ga je naar de Rabo bank, voor een betaalrekening naar de 'Postgiro'. Dat was voor de Rabobankorga- nisatie een ongewenste situatie. Daar wilde men iets aan doen. Latour: 'Eén van de doelstellingen van Mijn Geld is dus duidelijk te laten zien dat we niet alleen spaarbank zijn, maar alle diensten hebben. We hebben een heel breed assortiment.' Over geldzaken 'Het is best moeilijk om vier keer per jaar 20 pagina's aantrek kelijk 'financieel nieuws' voor jongeren te brengen', is de ervaring van Olthuis. 'Wij willen praten over bankzaken, willen veel informatie geven over de bank. Maar de jonge cliënt wil 'leuke' dingen lezen.' Het is de taak van de redactie te zorgen dat die twee zaken elkaar vinden in een be paalde formule. Olthuis: 'Je zou bijvoor beeld een popartiest kunnen interviewen. Maar dat gaat dan niet over z'n muziek, maar over hoe hij financieel reilt en zeilt. Over hoe hij begonnen is en hoe hij zijn in strumentarium heeft gefinancierd. We pro beren dus vanuit de levensstijl van de doelgroep het financiële draagvlak te vin den, niet andersom.' Latour vult aan: 'Le zers zeggen zelf: het is een blad van de Rabobank en dan moet het ook over geld zaken gaan. Schoenmaker blijf bij je leest. Er moet in een artikel dus altijd een duide lijk verband zijn tussen iets luchtigs als va kantie of een hobby en bankzaken.' Low interest Door allerlei maatschap pelijke ontwikkelingen raken jongeren steeds vroeger betrokken bij bankzaken. De Wet Studiefinanciering bijvoorbeeld en het feit dat men tegenwoordig met 18 jaar al volwassen is, hebben zeker invloed gehad op het succes van Mijn Geld. Of men wil of niet, jongeren moeten zich wel met geldza ken bezighouden. 'Toch zijn bankzaken nog low interest', zegt Olthuis. 'Zeker bij jonge ren. Kinderen zeiden vroeger: dat vraag ik wel aan mijn ouders. Ze waren totaal niet geïnteresseerd in de financiële wereld. Maar geld, dat is high interest. Geld is leuk, maar praten over de bank is niet interes sant. Wij proberen in Mijn Geld duidelijk te maken dat het één niet zonder het ander kan. We proberen te vertellen wat banken voor ze kunnen betekenen. Daarom geven we vooral tips in financiële, sociale en eco nomische richting. We zijn er dus niet op uit om een swingend popblad te maken, maar we willen wel een swingend geldblad voor jongeren maken.' Latour vult aan: 'We heb ben nu twee keer een lezersonderzoek ge houden om te kijken hoe het blad wordt ge waardeerd. Uit het onderzoek van eind 1988 bleek dat het blad nu vaker wordt op gepakt, ingekeken, gelezen en hoger ge waardeerd dan twee jaar geleden. Mijn Geld heeft zich inmiddels bewezen als een waar devol en in de belangstelling staand medi um, dat een essentiële rol vervult in de marketing-mix voor het jongeren-segment. Natuurlijk kun je de toename van het aantal rekeningen niet toeschrijven aan Mijn Geld alleen. Je kunt wel zeggen dat Mijn Geld op een goede wijze bijdraagt aan de inspannin gen die wij ons als Rabobank getroosten om de jeugd te houden en te krijgen.' Gulden goed besteed Eén exemplaar van Mijn Geld kost nu inclusief verzending f 1,05, zonder porto 80 cent. Olthuis: 'Dat is dus echt niet duur. Ik zeg wel eens dat is een mooie reclame-gulden. Als je het vergelijkt met een TV- of radio-boodschap, wat brengt dat op? Nu gooi je voor een gul den 20 pagina's boordevol informatie in de bus. Het benaderen van de doelgroep met een advertentie, een brief of een uitgebreid adviesgesprek aan de balie, kost de bank omgerekend een hoop geld. Het probleem met de kosten van Mijn Geld is, dat de klap in één keer komt. Bij een grote bank met veel abonnees kan dat flink oplopen.' Hoge kosten? Meer dan 800 banken zetten momenteel Mijn Geld in. Natuurlijk zijn er banken, die nooit mee zullen doen. Voor een grote stadsbank bijvoorbeeld kan het gewoon te veel in de papieren lopen. Latour: 'Ik heb er wel begrip voor dat be paalde banken niet meedoen. Toch kunnen ook deze banken Mijn Geld inzetten als middel tot relatieverdieping en om kosten te besparen in de adviessfeer. De oplage is nu 660.000. In het Marktbewerkingsbul letin Particulieren hebben we laatst een nieuwe selectiemogelijkheid aangeboden. Het liefst zien we dat banken al hun cliën ten van 16 tot 21 jaar Mijn Geld toe laten sturen. Maar we hebben als nieuwe optie aangegeven dat banken eventueel alleen cliënten van 17 en 18 jaar op de verzend lijst plaatsen. Zo kan een grote bank ook meedoen, terwijl het budget wat minder wordt aangesproken. Maar de kosten per bereikte cliënt blijven natuurlijk gelijk.' Vragen beantwoord 95% van de bla den wordt centraal aan de privé-adressen verzonden. Dat is het meest eenvoudig. De bank krijgt dan alleen een rekening en

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 5