ÜH Aniro Baiik Rabo band Spaargedrag onderzocht Bestellen in Best Herengracht 595-597 - Amsterdam _M.Fde Vries Dir Rabobnk Afdeling Actie Lenen/870/1AN Telefoon 020-28H049 Oatum sept. 198 De ene auto Is de andere niet en zo ls het ook met de financiering; ervoor. Geachte mevrouw/heer, Als ons advies u een kleine duizend p-'lrfen k- besparen, bent geïnteresseerd? In prlnct1" "schljnlijk zer De ene bank is ook de andere niet, dachten ze, dus toch maar eens proberen... Ook goed kijken naar rekeningafschriften geeft soms vrolijke momenten, vindt men in Leens... WMjÊVo- 15-"-" sï,;ïïi™.«h"ïu»« "-1-" T/M HEDEN credit I nieuw b d. d. 0 0,00 omschrijving wekingskosten PERSONEEL SOLL. PROD.SPEC. ASS. Dat zat er natuurlijk zwaar in na die 'verzekering' van het vorige nummer... Evenals in Leeuwarden... Agentschap Onderwerp pemsoenpolis betreft verzekerde verzekering/polisnummer: schadenummer: van Vervolg van pagina 11 Bovendien verschillen mensen in de mate en aard van motiva tie.' Niet vrijwillig Passieve en niet actieve spaarmotieven blijken een rol te spelen. Zo zijn er mensen die op onvrijwil lige wijze sparen. Zij houden gewoon elke maand geld over. Eigenlijk is er volgens Van der Laan geen sprake van een be wuste keuze: 'Het is een wijze van sparen die op een eigen lijk onvrijwillige wijze tot stand komt. Het is meer het ontbre ken van de mogelijkheid tot consumptie, dus het blijft over. Een meer actieve manier van sparen gaat via min of meer bewuste motieven die variëren in mate van concreetheid. Je kunt heel concreet sparen om bijvoorbeeld een auto te kun nen kopen of om op vakantie te kunnen gaan. Sparen is hier vaak secundair. Wat ze ermee gaan doen is veel belangrijker dan het spaarprodukt. Het blijkt echter ook dat mensen vaak niet echt een heel duide lijk beeld hebben van hun mo tieven. Het sparen is vaak se cundair. De auto heeft de aan dacht, niet het product spa ren.' Gevoel van zekerheid 'Ook zie je dat mensen gewoon uit vrij vage motieven sparen, ei genlijk meer om het sparen zelf. Het geeft een gevoel van zekerheid. Zo van: Als er eens wat gebeurt, dan heb ik iets achter de hand. Dat soort ele menten kun je er wel uit lezen als je de motieven verder ana lyseert. In het algemeen heb ik de indruk dat wij nogal eens Nummer 3/24 februari 1989 de neiging hebben de betrok kenheid van consumenten met het spaarprodukt te overschat ten. Mensen zijn vaak niet in staat noch gemotiveerd daar strikt rationeel mee om te gaan. De meeste consumen ten maken geen uitgebreide vergelijking voordat ze een keuze maken. Keuzes worden vaak gemaakt met behulp van criteria, die het beslissingspro ces sterk vereenvoudigen. Bij voorbeeld de rentes zijn toch overal gelijk.' Rente Een probleem van dit soort onderzoek is, dat con sumenten altijd achteraf probe ren hun gedrag te rationalise ren. Van der Laan: 'Als je men sen vraagt wat het belangrijk ste van een spaarrekening is, dan noemen ze de rente. Maar ze kennen de rente niet. Ze zeggen bijvoorbeeld ook, dat de huidige rente voor de meeste consumenten laag is. Maar dat is vanuit de inflatie gezien een relatief begrip, want de effectie ve rente is eigenlijk hoog. Maar mensen brengen geen samen hang aan tussen inflatie en ren te. Zeven procent is hoog, en drie procent is laag, zo simpel ligt dat voor de meeste consu menten.' De rente is nog steeds in veel gevallen minder belangrijk dan in het algemeen wordt ge dacht. Het gemak en de zeker heid van een dagelijks op vraagbare spaarrekening wor den door veel consumenten als belangrijk ervaren. Boven dien spelen in de overwegin gen andere (psychologische) opbrengsten en kosten een rol. Hoe dat en ander spaarge drag zich in de toekomst zal ontwikkelen zal blijken uit de vervolg-onderzoeken die perio diek zullen worden gehouden.* Vervolg van pagina 7 'Banken sturen soms hun be stelling in na de uiterste be steldatum en dat brengt pro blemen met zich mee in de uit levering.' Verkoop die de uitle vering van deze artikelen ver zorgt, kan geconfronteerd wor den met een ontoereikende voorraad voor een bepaald ar tikel. Daardoor kunnen andere banken worden gedupeerd. 'Maar', aldus Bakx 'samen met Verkoop probeert Publici- teitsproducties toch alles zo te regelen, dat een goede servi ceverlening voorop blijft staan.' Speciale materialen Voor alle publiciteits-activiteiten zit ten bij Publiciteitsprodukties specialisten. Bakx: 'Wanneer de bank ons belt met de vraag: ik heb een opening, een semi nar, een bedrijvencontactdag, een beurs of er moet een bank- hal worden aangepast, dan le veren wij maatwerk aangepast aan de vraag en de doelstel ling. Samen met de bank bekij ken wij wat het meest geschikt is. Daar kunnen standaardza ken bij zitten, maar het kan ookzijn dat maatwerk nodig is. In alle facetten is daar specifie ke publiciteitsondersteuning voor.' Bij Verkoop ontwikkelt men geen specifiek publiciteits materiaal. Publiciteitsproduc- ties doet dat wel aldus Bakx: 'Wij maken zelf produkten van advertenties, brochures tot gro te speciale tentoonstellings stands toe.' Ik vond 'vertrouwelijk' toch veel leuker staan! Ja, dat 'voor intern gebruikis meer iets voor een medicijnflesje.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 12