Rabo band Nummer 3/24 februari 1989 Simone Faber (Regio Haarlem): 'Grote organisa tie heeft veel voordelen. voor een groot deel zelf in de hand.' Marjo ziet deelname aan het project als een be voorrechte kans, maar vindt het best zwaar: 'Zeker als je recht van school komt en aan veel vrije tijd was gewend.' Jan Wil lem: 'Het is belangrijk dat we na de oplei ding van een jaar nog wat verdere begelei ding krijgen en onderling ervaringen kun nen uitwisselen.' Marjo: 'Door deze oplei ding stimuleren we denk ik ook ook andere medewerkers om weer aan de studie te gaan. Ze zien datje er verder mee kunt ko men.' Kor is het met haar eens en vult aan: 'Je ziet soms mensen aan de balie zitten, die alle mogelijke diploma's heb ben. Aan de doorstroming kan hier en daar best nog wat worden verbeterd.' Leuke reacties De reacties van de medewerkers van aangesloten banken op de HBO-stagiairs zijn over het algemeen heel plezierig. Simone: 'ledereen doet veel voor je. Er worden veel evaluatiegesprek ken gehouden, je mag overal aan mee doen, alles lezen en overal naar vragen.' Jan-Willem vult aan: 'Het valt me ook op dat er goed naar ons wordt geluisterd. Eigen initiatieven worden zeker gewaar deerd.' Marjo:' Men wil precies weten wat het project inhoudt en regelmatig roept er iemand: dat zou ik ook wel willen.' Kor: 'Je krijgt ook precies te horen wat je wel en niet goed doet. Waar je ook veel van leert is het kijken naar hoe anderen leiding ge ven, hoe men met elkaar omgaat.' Rabobank uniek Hoewel de kandida ten alle vier direct van school komen en dus weinig vergelijkingsmateriaal hebben, spreekt de structuur van de Rabobank hen bijzonder aan. Jan-Willem: 'Elke bank is een zelfstandige onderneming. Voor advie zen kunnen ze altijd bij Rabobank Neder land terecht. Dat spreekt mij veel meer aan dan een centraal geleide bank.' Simo ne: 'Mij valt vooral op dat er allerlei over legvormen zijn met buurbanken. Op som mige gebieden werkt men zelfs samen.' Marjo: 'Volgens mij zou dat nog meer moe ten gebeuren, ik merk dat de ene bank dol graag wil weten hoe een andere bepaalde dingen doet. Als je op een nieuwe bank komt, word je helemaal uitgevraagd.' Kor: 'Men zou nog meer bij elkaar in de keuken moeten kijken, gewoon eens bij elkaar op bezoek gaan, of in de vorm van een stage mensen uitwisselen. Misschien kunnen wij hier een goede invloed op uitoefenen. Van ons is men er al aan gewend dat we elkaar binnen de regio regelmatig opbellen om te vragen: hoe doe jij dit of dat.' Simone: 'Het was niet de bedoeling ons ais groep op te leiden, maar als 42 in dividuen. Toch merk je dat er een echte groepsgeest heerst. Na twee weken geza menlijke opleiding had iedereen tijdens de volgende stageperiode heimwee naar el kaar. Er is toen zeker heel wat afgebeld.' Een belangrijk aspect van het project is het feit dat men de hele organisatie leert kennen. Marjo: 'Je leert door gesprekken mensen van het regiokantoor kennen en van Rabobank Nederland. Je leert ook de weg een beetje kennen. Ik merk dat aange sloten banken soms de weg in de organi satie niet goed kennen. Ze bellen dan ie mand die ze eigenlijk niet moeten hebben, worden vijf keer doorverbonden en de irri tatie is er weer.' Kor: 'Er is letterlijk en fi guurlijk vaak een grote afstand tussen Ra bobank Nederland en de aangesloten bank.' Jan-Willem: 'Bij de gesprekken, die we hebben met mensen van Rabobank Ne derland blijkt ook best dat zij niet altijd goed op de hoogte zijn van de praktijkerva- Marjo Boerden (Regio Arnhem/Eindhoven): 'Je leert op een beschermde manier hoe je met mensen omgaat. ringen bij aangesloten banken.' Marjo: 'Er wordt nogai veel papier uitgestort over de banken, de inhoud sluit niet altijd aan bij de praktijk. De dingen zouden soms op een andere manier moeten worden uitge legd en beter worden begeleid.' Persoonlijkheidstraining Een heel apart onderdeel van de opleiding is de per soonlijkheidstraining. Van de 42 HBO-ers wordt straks verwacht dat ze leiding kun nen geven en dat ze met iedereen - cliën ten en collega's - om kunnen gaan. Tij dens een week in een conferentieoord werd op allerlei manieren aandacht ge schonken aan dit aspect van de opleiding. Kor: 'We kregen zelfs creatieve bezigheids therapie. Dat was wel even wennen'. Mar jo: 'Er was aandacht voor je houding en bij voorbeeld voor de etiquette.' Jan-Willem: 'Het mooiste was dat de vrouw die dat gaf zelf met de zoom uit haar rok liep en na men vergat. Maar gezellig was het wel en natuurlijk steek je er altijd wat van op.' Si mone: 'We hoorden er echter ook veel din gen die we allemaal al lang wisten. Ik denk Kor Bolhuis (Regio Groningen): 'Hier ben je be zig met theorie én praktijk. dat de opleiders beter moeten kijken wat voor voorkennis wij hebben.' Marjo: We kregen bijvoorbeeld ook rechtskennis. Dat hebben we allemaal op school gehad. Wat verteld werd, was echt te elementair.' Kor is het er niet helemaal mee eens: 'Natuur lijk is, afhankelijk van je opleiding, het be ginniveau wel verschillend, de een heeft HEAO, de ander HAS, weer een ander HTS- bedrijfskunde.' Tevreden De vier rond de tafel zijn over het algemeen zeer te spreken over de opleiding. Er zijn natuurlijk, omdat het de eerste keer is, wel wat kinderziektes, maar die zijn van zeer onschuldige aard. Marjo: 'Het is heel prettig datje mening wordt ge vraagd en gerespecteerd. Je bent zelfstan dig bezig, maar onder begeleiding. Rabo bank Nederland en je begeleider zijn als het ware je ruggegraat. Simone: 'Je kunt vrij zelfstandig je programma samenstel len. Je hebt het idee dat je heel zinvol be zig bent.' Men is het er duidelijk over eens: het project is een groot succes en het moet zeker volgend jaar worden her haald. Navraag leerde dat dat ook inder daad zal gebeuren. Het succes van de opleiding kan misschien nog het allerbeste afgelezen worden aan het feit dat er nog geen afvallers zijn. Alle 42 mensen, die in september zijn begonnen, doen nog vol enthousiasme mee. Jan-Willem Hoek (Regio Rotterdam): 'Een goede kans om rond te kijken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 10