Rabobank buiten Neder land vooral agribusiness bank band Van nationale bank naar internationale bank De wereld is in beweging. Ook in de bankwereld verandert er veel, niet alleen in Nederland maar ook er buiten. Op de bui tenlandse markten is het aan bod groter dan de vraag. De concurrentie is hevig. Daarom moet je je als bank - ook bui ten de grenzen - nadrukkelij ker onderscheiden van andere aanbieders van bankdiensten. Er moeten keuzes worden ge maakt. Het is immers onmoge lijk om op alle fronten boven de middelmaat uit te steken. Daarom heeft het directoraat Buitenland haar beleid, gericht op de activiteiten buiten de grenzen, aangescherpt. Dat al les is te lezen in het beleids plan Buitenland. Wij spraken erover met Henk Visser, hoofd van het directoraat Buitenland. Nummer 2/3 februari 1989 De Rabobank wordt in het buitenland steeds actiever. Met meer kantoren buiten onze landsgrenzen bijvoor beeld. Maar hoe wil de Rabobank zich als internationale bank laten zien? Visser: 'In Nederland willen wij ons profileren als een complete internationale bank, die ten be hoeve van de Nederlandse cliënten alle in ternationale bankdiensten op een hoog ni veau verzorgt. In Nederland hebben wij im mers een hele grote thuismarkt en heel sterke reputatie. Ten aanzien van de kanto ren in het buitenland gaan we ons speciali seren. Daar kunnen we niet alleen bestaan van het financieren van dochters van Ne derlandse bedrijven of van het financieren van handelsstromen met Nederland. Dus moet je nog een aantal additionele activi teiten ontwikkelen om tot rentabiliteit te komen. Want het uitgangspunt is niet al leen dat 'Buitenland' het binnenland dient, maar bovendien dat de buitenland-activitei ten moeten bijdragen aan de rentabiliteit van de organisatie. We zullen immers ook een bijdrage moeten leveren aan de verho ging van de A-rente. Om daartoe te komen moeten we activiteiten gaan ontwikkelen die zich richten op de lokale markt in het buitenland.' Agri-business Buiten Nederland gaat de Rabobank zich in de toekomst nog meer dan voorheen profileren als agrari sche bank. Juist op dat terrein heeft de or ganisatie veel kennis en ervaring in huis. Van dat sterke punt kan goed gebruik wor den gemaakt. Bovendien gaat het om een grote markt. Visser: 'Het hangt een beetje af van wat je onder agribusiness verstaat. Als je alles wat te maken heeft met voed selverwerking daaronder verstaat en je neemt er ook de distributie bij, dan heb je het inderdaad over een hele grote markt. Volgens Harvard Business School was die markt in 1980 werelwijd US$ 2.300 mil jard dollar groot. In het jaar 2.000 zal die markt US$ 4.500 miljard omvatten. Je hebt het dan over 50% van de activa in de wereld. Als je daar 1% van hebt, dat heb ben we daarmee een bedrag dat groter is dan het balanstotaal dan we nu hebben.' Zo'n aandeel is natuurlijk een utopie, maar het geeft wel de omvang van die markt aan en de grootte van de mogelijkheden. Investeren 'In het verleden zeiden we wel, dat we een agribusiness bank wa ren, maar in die sector hebben we nooit sterk geïnvesteerd', aldus Visser. 'Bij het aantrekken van mensen hebben we daar aan ook niet die aandacht gegeven, die het zou moeten hebben. Nu we het profiel van het buitenlandbedrijf heel uitdrukkelijk hebben vastgelegd, betekent het dat wij daar in de toekomst mensen op gaan se lecteren. Ook streven wij ernaar de integra tie van het binnen- en buitenlandbedrijf vast te houden. Dat betekent dat mensen van het binnenland naar het buitenland gaan en omgekeerd. Wij geven daarmee aan, dat de kantoren in het buitenland geen doel op zichzelf zijn.' In havenplaatsen De agribusiness is heeft een magische klank. Is er een relatie met de ontwikkelingen in Europa? Visser: 'Dat speelt er wel een rol in. Maar als er geen 1992 zou zijn, dan zouden we toch met het beleidsplan zijn gekomen. Immers, de markt verandert, waardoor je met aan gepaste plannen moet komen. De tweede reden is, dat het voor iedereen, die bij de snel groeiende club directoraat Buitenland werkt, goed is om te weten welke kant het opgaat. Alle neuzen staan dan in dezelfde richting en er gaat geen tijd meer verloren met onduidelijkheid. Dat alles is belangrij ker dan Europa'92. Bovendien heeft de er- heel sterk gericht op de distributie van grondstoffen. Omdat die goederen vaak een buikkarakter hebben, lenen die zich goed voor distributie met schepen. Het is veel te duur om die door de lucht te ver voeren. Daarom is de organisatie tot de havenfilosofie gekomen, waarbij de kanto ren zoveel mogelijk worden gevestigd in havensteden. Op dit moment is de Rabo bank in de belangrijkste havensteden van de wereld met een kantoor vertegenwoor digd, in Europa, de Verenigde Staten, in het Verre Oosten en in Zuid-Amerika. Al leen niet in Frankrijk. Daar is het kantoor gevestigd in Parijs in plaats van in Marseil- le. Bij de keuze van de vestigingsplaatsen is ook zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij markten met een belangrijke handelsre latie met Nederland. Hoe intensiever bij voorbeeld de relatie zal worden met ande re lidstaten van de EG, des te meer het ge boden is, dat de Rabobank in dat soort landen acte de présence geeft. Europa'92 Het beleidsplan van Bui tenland is geschreven voor de jaren 1989 tot en met 1992. Dat laatstgenoemde jaar Visser: 'Kantoren in buitenland geen doel op zichzelf. varing geleerd, datje niet veel verder moet kijken dan drie, vier jaar. Er verandert ze ker in het bankwezen zoveel, dat het wei nig zin heeft een langere horizon te ne men.' Merchant bank In Singapore vestigt de Rabobank een merchant bank, waar om? Visser: 'In het kader van het rentabili- teitsstreven is men op de kantoren in het buitenland tot de conclusie gekomen, dat op het terrein van merchant banking er sprake kan zijn van een rentabiliteitsbijdra- ge aan de organisatie. Bovendien kan de merchant bank in Singapore vanwege haar specialisme veel Nederlandse bedrijven die daar bepaalde activiteiten willen op starten, danwel daar joint-ventures willen aangaan, heel goed van dienst zijn. Activi teiten op de kapitaalmarkt dus en ander zijds een stuk advisering aan Nederlandse bedrijven in het Verre Oosten. Wellicht ko men er ook merchant bank activiteiten el ders in de wereld.' China en de USSR Op het gebied van de relatie met Nederland wordt China een steeds belangrijker land. Het laat zich aan zien dat in het volgend decennium de han del met China gigantisch zal gaan toene men. Ook de agribusiness sector zal zich in China sterk gaan ontwikkelen. Op welke wijze zullen wij als agribusiness bank daar op inhaken? Visser: 'Als je alleen al kijkt naar de laatste 10 jaar dan blijkt dat de agribusiness zich het snelst ontwikkeld heeft, jaarlijks ongeveer 10%. De eerste particuliere autobezitter was een varkens houder. Dat alles was aanleiding om met Agricultural Bank of China, de Duitse DG- Bank en een dochter van de Wereldbank een gezamenlijke bankinstelling in China op te richten. Die zal rond medio dit jaar worden geopend. Ook in de Sovjet Unie zijn we actief. Daar hebben we samenwer- ■"'""SS?]

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 7