Rabo band 1.800 deelnemers aan seminars consumptief krediet De toegangs controle van de veilige PC Nummer 2/3 februari 1989 seminar een handig hulpmiddel. Het is een schema waarmee een compleet beeld kan worden verkregen van de wensen en ver wachtingen van de cliënt. 'Voorop staat,' zegt hij, 'dat de cliënt zijn verhaal kwijt kan en de gelegenheid krijgt te vertellen waar voor geleend gaat worden. Met het stellen van open vragen bereik je dat. Met gerich te vragen krijg je informatie, die nodig is om de aanvraag compleet te maken.' Hulpmiddel In de praktijk blijkt, dat de deelnemers aan het seminar met het schema uit de voeten kunnen. Tijdens oe feningen voor de camera ligt het op tafel en voor de 'vrijwilliger', die de rol van advi seur op zich heeft genomen, is het een waardevolle steun. Aantekeningen maakt hij rond het schema. Spelenderwijs no teert hij de persoonlijke gegevens van de cliënt. Waarvoor gaat de cliënt lenen en welk bedrag heeft hij nodig? Ook op de an dere vragen krijgt hij antwoorden: Wat is het inkomen? Is er eigen geld beschik baar? Welke lasten heeft de cliënt? Welke verplichtingen heeft hij nog meer? En wel ke wensen bestaan er ten aanzien van de financiering? Deze notities vormen een aanknopingspunt voor de rest van het ge sprek. Ook zijn ze de basis bij het invullen van het formulier, dat na afloop van het leengesprek plaatsvindt. 'Op deze manier lijkt het gesprek niet op een kruisverhoor. Het gaat op een veel natuurlijker manier, waardoor de cliënt veel opener is. Met een aanvraagformulier kun je geen adviesge- sprek houden. Met het schema wel', luidt de conclusie van één van de deelnemers. Praktische ideeën De tips en goede voorbeelden worden in snel tempo op de deelnemers aan het seminar afgevuurd. Al les wordt gretig genoteerd. Bovendien zijn veel van die ideeën te vinden in de sylla bus, die aan het eind van de dag wordt uitgereikt. Een van de vele tips voor het voeren van een gesprek, opgetekend uit de mond van docent Elsbeek: 'Houd er re kening mee, dat als je twee mensen aan tafel hebt, je niet dezelfde fout maakt, die quizmasters maken. Aan de man wordt dan gevraagd: Wat doet u? En aan me vrouw: Werkt u ook, of zit u gewoon thuis? Als je mensen meteen tegen je in het har nas wilt jagen, dan moet je dat doen. Je kunt beter aan allebei vragen: kunt u iets over het inkomen vertellen? Als één van beide dan antwoord geeft en je hebt nog niet alle informatie, dan kun je altijd nog vragen: moet ik rekening houden met één of met twee inkomens? Stel de vragen niet De seminars consumptief krediet rond 'Inhaken en Inhalen 2' 1 Commerciële strategie 2 Telemarketing 3 (Cross-)selling 4 Het professioneel leenadviesgesprek op een suggestieve manier die alleen maar irritatie wekt.' Voor de camera De video blijkt een goed hulpmiddel om de theorie in praktijk te brengen. Dat het tijdens het seminar nog wat onwennig gaat, is te begrijpen. Een uur nadat je de theorie met elkaar hebt besproken, moetje immers al voor de camera. Maar het enthousiasme is er niet minder om. Van elkaar kun je leren. Als klant en als adviseur nemen de mensen van de lokale banken deel aan de praktijk training. De anderen wachten in een belen dende ruimte, totdat de opname is ge maakt en kijken vervolgens mee als de band wordt afgedraaid. Zo nu en dan wordt de band gestopt. Het zijn vaak kleine za ken, die kunnen verbeteren. 'Het valt pas op als je naar jezelf kijkt', vindt een van de 'acteurs', 'Ik bood de klant, toen hij bin nenkwam, een stoel aan, maar ging zelf eerst zitten. Dat kan met weinig moeite na tuurlijk anders.' De gespreksleidraad in de vorm van het schema, speelt ook tijdens de praktijk training met video een rol. Elsbeek: 'Watje als bank van een klant nodig hebt, en wat je gesprektechnisch met een klant moet doen, dat hebben we in het schema ge combineerd. Het doornemen met een klant van het aanvraagformulier stelt gesprek technisch niets voor. Het vak van adviseur is niet het geven van informatie over pro- dukten. Het is vooral praten met klanten en het dusdanige informatie geven, dat zo'n gesprek uiteindelijk leidt tot een aan vraag waar je allebei tevreden over bent.' De mensen voor de camera blijken aan het schema echt steun te hebben, al komt zo nu en dan de ervaring met het aanvraag formulier weer naar boven. Aan het eind van de inspannende dag geven de deelnemers hun mening over het seminar op een evaluatieformulier. De re acties zijn méér dan positief. Als de cursis ten, terug bij de eigen bank, ook zo en thousiast inhaken op de direct marketing actie, die De Lage Landen aanbiedt, dan zal het marktaandeel ongetwijfeld met één of meer procenten stijgen. Dat kan niet an ders. -N K/> Met de personal compu- v ter wordt informatie ver- werkt. De computer is ttm* een redelijk duur appa- Ê^tm - raat, maar de informa- Sf tieverwerkende syste men en de gegevens die daarin zijn op geborgen vertegenwoordigen voor de organisatie een veel grotere waarde. Het beschermen daarvan is ingewikkel der dan het simpel beschermen van de apparatuur. Over de regels die hiervoor gelden, gaat deze aflevering. De toegang tot de systemen bestaat uit een aantal onderdelen. In de eerste plaats de 'autorisatie'. Daarmee worden regels vastgesteld, die bepalen wie wel ke systemen en informatie mag benade ren. Vervolgens kennen we de 'identifi catie'. Daarmee worden de gebruikers geïdentificeerd en de systemen en gege vens die zij mogen benaderen. Tenslotte is er de 'toegangscontrole'. Daarmee worden de vastgestelde autorisatiere- gels uitgevoerd en afgedwongen. Voor het uitvoeren van toegangscon trole zijn regels nodig, op grond waarvan het systeem besluit al dan niet toegang te verlenen. Deze regels moeten worden bepaald door de eigenaar. Autorisatiere- gels kunnen beperkt zijn tot de uitspraak dat alleen medewerkers van activiteit X gebruik mogen maken van een bepaald systeem of toepassing. In een meer com plexe vorm zijn er autorisatieregels voor de toegang tot bepaalde informatie en gegevens. Belangrijk is dat er autorisatie regels zijn op grond waarvan een toe gangscontrole kan functioneren. De meeste geautomatiseerde toegangscon trolesystemen op PC's baseren zich op lijsten van beschikbare bestanden en de daarvoor bevoegde gebruikers. Om autorisatieregels uit te kunnen voeren dienen gebruikers en bestanden geïdentificeerd te worden. De eenvou digste vorm van identificatie berust op het treffen van fysieke maatregelen, zo als een slot op een PC. Hierdoor kunnen alleen medewerkers die over een sleutel beschikken, dus geautoriseerd zijn, er mee werken. Als meerdere personen van dezelfde PC gebruikmaken, en er dient functiescheiding aanwezig te zijn, dan voldoet een dergelijke eenvoudige vorm van identificatie natuurlijk niet. Dan dient de gebruikersidentificatie op de een of andere wijze te worden ge toetst. Dat noemen we authenticatie. Dit vereist interactie tussen systeem en gebruiker. Daarbij geeft de gebruiker in eerste instantie zijn niet geheime identi ficatie, bijvoorbeeld zijn naam en daarna het bewijs van zijn identiteit met behulp van een geheim wachtwoord. Dit dient altijd te gebeuren voordat het systeem gebruikt kan worden. Wordt vervolgd Deze serie komt tot stand in samenwerking met de Centrale Eenheid Beveiliging en Automatiseringsbe veiliging.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 6