Trainingen rond actie consumptief krediet goed bezocht Rabo band Een vergaderruimte op het regiokantoor. Eén voor één komen de deelnemers aan het seminar binnen, 't Was druk op de weg dat is duidelijk. Maar de koffie staat klaar en dat maakt veel goed. Over de rand van de koffiekop kijken de medewerkers van de lokale banken nog wat verlegen naar elkaar én naar de video-apparatuur, die in een hoek van de ruimte staat opgesteld. Vandaag wordt het trainen voor het leenadviesgesprek. Zover is het echter nog niet. Eerst wordt de theorie besproken. René Elsbeek van bureau Zwa- ga en Partners stelt zichzelf voor en de deelnemers gerust. Semi nar 3 van de actie 'Inhaken en Inhalen 2' is begonnen. PERSOONLIJKE GEGEVENS LEENDOEL EN/OF OBJECT INKOMEN FINANCIERING EIGEN GELD LASTEN VERPLICHTINGEN Nummer 2/3 februari 1989 Vervolg van pagina 3 mogelijkheid hebben de vergadering in ei gen huis te houden. In Hoogkerk maakt men van deze gelegenheid gebruik om be langstellenden een rondleiding door het ge bouw te geven. Het probleem van een om vangrijk werkgebied met meerdere kernen wordt door de Rabobanken in Mook en Bommelerwaard-Zuid opgelost door jaar lijks van lokatie te wisselen. De laatste bank laat zelfs een bus langs de kerkdor pen rijden om de leden op te halen. Gastspreker Een gastspreker na de pauze trekt ook vaak een volle zaal. Kijk eerst eens of de eigen directeur of een af delingshoofd in staat is een inleiding te houden, zo luidde het advies tijdens de cursus. Zowel voor de keuze van de spre ker als het onderwerp van de lezing, moet worden bedacht dat de ledenvergadering is bedoeld voor het eigen werkgebied. Het onderwerp hoeft niet altijd van bancaire aard te zijn. Een aantal banken heeft goe de ervaringen opgedaan met spreekbeur ten over de economische, recreatieve, cul turele of historische ontwikkeling van de eigen omgeving. Daarvoor kan op allerlei lokale en regionale instellingen een beroep worden gedaan. Suggesties voor zowel sprekers als on derwerpen voor de ledenvergadering zijn te vinden in een aanvulling op de Handleiding Algemene Ledenvergadering, die in 1986 is verschenen. Deze aanvulling verschijnt deze maand. et een lange reeks professionele seminars begeleidde De Lage Landen de tweede actie 'Inhaken en Inhalen'. Die serie bestond uit vier ver schillende bijeenkomsten, waar steeds een ander onderwerp centraal stond. Het eerste behandelde de commerciële strate gie en de drie volgende meer praktische zaken zoals telemarketing, het verkopen aan de balie en het leenadviesgesprek. Uiteraard draaide alles om consumptief krediet want, zo blijkt uit onderzoek van De Lage Landen, daar blijkt voor de Raboban ken nog een grote markt te liggen. Ruim 1.800 medewerkers van lokale banken hebben zich inmiddels één of meer dagen lang verdiept in consumptief krediet en de mogelijkheden, die nog voor het grijpen lig gen. Administratief De video gaat aan. Nog niet om op te nemen, maar om naar te kijken. De buis laat een situatie zien, zo als het niét moet. De medewerker van de bank maakt in de film heel wat fouten tij dens het gesprek met de cliënt, die komt informeren naar een lening. Het is een ge speelde, maar een voor de meeste aanwe zigen toch heel herkenbare situatie. Het aanvraagformulier blijkt daarbij de leidraad voor het gesprek en het invullen van aller lei administratieve gegevens speelt de hoofdrol. De medewerker van de bank vraagt de cliënt het hemd van het lijf en noteert de informatie nauwkeurig. Meer dan de informatie die nodig is voor het for mulier krijgt hij niet. Het commentaar van de aanwezigen op de video is niet mis. Ei genlijk gebeurt er maar weinig waarin de kijkers zich kunnen vinden. De vlucht in de administratieve handelingen valt iedereen op. Er is geen belangstelling voor de klant en voor de reden waarom deze naar de bank komt. De medewerker van de bank laat de klant niet aan het woord. Kortom, er is valt veel van de video te leren. Koffie De koffiekan gaat tijdens het seminar niet alleen maar rond, is ook on derwerp van gesprek. Direct bij binnen komst krijgt de klant - op de video - een kopje koffie aangeboden. De adviseur re gelt dat meteen en laat de klant alleen. Een voorbeeld van zoals het niet moet. 'Veel beter is het de cliënt eerst op z'n ge mak te stellen. Je moet hem niet direct al leen laten. Koffiepauzes hebben zin in een gesprek, maar het hangt er wel vanaf wan neer je een kopje koffie aanbiedt. Als je tij dens het leenadviesgesprek alles hebt ver teld en je laat de klant dan even alleen om er over na te denken of om te overleggen, dan heeft het zin om even koffie te halen. Hetzelfde geldt als je wat administratieve zaken moet vastleggen. Als je op zo'n mo ment koffie aanbiedt, dan heeft men even wat te doen. Dan heeft het zin', doceert in leider Elsbeek. Onzekerheid 'Ik denk dat het veel scheelt of je zo'n gesprek al meer hebt ge daan. Als je het voor het eerst doet, dan begin je toch met het aanvraagformulier als houvast. Ik weet het van mezelf. Je leert ook niet hoe je het moet doen', merkt een van de deelnemers op. Het ge voel van onzekerheid waarmee de cliënt naar de bank komt - een lening vraag je immers niet elke dag aan - moet niet bij de medewerker van de bank bestaan. Om die onzekerheid in het begin wat weg te nemen presenteert de begeleider van het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 5