Algemene ledenvergadering: meer dan een statutaire verplichting Babo band Iedere Rabobank houdt jaarlijks een algemene ledenvergadering. Het houden van zo'n ledenvergadering is een statutaire verplich ting. Maar daarnaast geeft zij uitdrukking aan het coöperatieve karakter van de bank. Toch wordt door sommige banken de waarde van de algemene ledenvergadering wel eens in twijfel ge trokken. Zij hechten uit commerciële overwegingen meer waar de aan bijvoorbeeld voorlichtingsavonden en seminars. Deson danks is er een toenemend aantal banken dat veel werk maakt van de jaarvergadering. Waar men naar streeft is een meer pro fessionele presentatie van de bank en haar gevoerde beleid. Nummer 2/3 februari 1989 zien op welke wijze dit bereikt kan worden. Bij enkele banken is wel twijfel te bespeu ren over een spoedige toepassing van het geleerde in de praktijk. Want de traditie van de ledenvergadering wordt van ouds her gekenmerkt door het gevoel 'onder ons te zijn'. Er zijn vergaderingen waar, na een snelle en sobere afwerking van het officië le deel van de bijeenkomst, het spel kaar ten en de sigaren op tafel verschijnen. Dit staat haaks op het streven naar een meer professionele presentatie van de bank en haar beleid. Met dit streven krijgt de verga dering onherroepelijk een meer zakelijk ka rakter. Grotere opkomst Al deze mooie plan nen voor een professionele presentatie van de bank sorteren weinig effect wan neer er maar geringe belangstelling voor de ledenvergadering bestaat. Uit een on derzoekje naar de opgedane ervaringen met de ledenvergadering zijn bruikbare suggesties te noteren over hoe andere banken een grotere opkomst proberen te realiseren. Een belangrijk uitgangspunt is natuurlijk een zorgvuldig uitnodigingsbe- De eerste ledenvergadering van dit jaar is begin januari gehouden in Oranjewoud. Nog niet eerder vond een ledenvergadering zo vroeg in het jaar plaats. Het ging hier dan ook om een gefin geerde vergadering. Directeuren en voorzit ters van bestuur van een zestal Friese Ra- bobanken kwamen bijeen voor de cursus algemene ledenvergadering. In de cursus was veel aandacht voor het leiden van een vergadering en het houden van een goede presentatie. Daarbij lag de nadruk op het zelf doen en kijken wat je collega's ervan maken. Presentatie Met dit doel kreeg elke directeur de opdracht, voor het gehoor van zijn mede-directeuren, te tonen hoe hij een toelichting geeft op de jaarcijfers. De voor zitters moesten elk op hun beurt een deel van hun openingstoespraak houden. Beide reeksen van presentaties werden schrifte lijk door alle cursisten beoordeeld en ver volgens aan de hand van een video-opna me besproken. 'Eens zien hoe anderen gewend zijn het te doen', was voor de meeste cursis ten de belangrijkste reden om aan deze dag deel te nemen. 'Maar ook jezelf zien op de video is heel nuttig', aldus een deel nemer. Voorzitters die gewend waren ach ter de tafel te blijven zitten, ervaren nu zelf dat een staande presentatie veel beter overkomt. De kwestie wat doe je dan met je handen, is op te lossen door bijvoor beeld een pen vast te houden. Het gebruik van een overheadprojector draagt in belangrijke mate bij aan een dui delijke en overzichtelijke uiteenzetting, er kennen de cursisten. Bovendien is het een prima middel om je publiek geboeid te hou den. Is het aantal aanwezigen niet zo groot dan voldoet een flipover. Tijdens de cursus bleek ook, dat dit met name bij de toelich ting van de jaarcijfers heel bruikbare hulp middelen zijn. Deze toelichting is bij de meeste banken een voornamelijk cijferma tig verhaal. Met behulp van sheets en een overheadprojector of een voorbewerkte flip over komt de kern van het verhaal beter over. Ook is het mogelijk in een grafiek een ontwikkeling over meerdere jaren te la ten zien. In het naslagwerk, dat aan het einde van de cursus werd uitgedeeld, zit ten voorbeelden van dergelijke grafieken. Het programma van de cursus, die vo rig jaar voor het eerst werd gehouden in de regio Leeuwarden, en ook in Groningen, bevat tevens een rollenspel waarin een voorzitter en directeur aan een vragenvuur worden onderworpen, als ware het een echte ledenvergadering. Maar dan wel één met zeer betrokken leden! 'Onder ons zijn' De meeste deelne mers van de veertig banken, die vorig jaar aan de cursus meededen, hebben al met succes gebruik gemaakt van de cursusin houd. Juist nu het coöperatieve karakter van de bank nogal eens onderwerp van ge sprek is, vinden zij een goed georganiseer de ledenvergadering van wezenlijk belang. Hoofddoel moet zijn dat de vergadering openheid en openbaarheid over het ge voerde beleid uitstraalt. De cursus laat De cursus algemene ledenvergadering wordt op 28/2 en 2/3 gehouden in de regio Groningen, en voor het eerst ook in de regio Zwolle op 10/3. leid. De meeste Rabobanken sturen hun leden - en hun partner - een persoonlijke uitnodiging. Is er sprake van een vaste kern van cliënten die elk jaar aanwezig is, dan ontvangen deze ook het jaarverslag. De Rabobank in Mook bijvoorbeeld plaatst vlak voor de dag van de vergadering een tweede aankondigingsadvertentie. Boven dien vestigen de relatiebeheerders tijdens hun bezoek aan de cliënt nog eens de aan dacht op de vergadering. Wat ook kan helpen, is bij de keuze van dag en tijdstip, rekening te houden met de leden. Hetzelfde geldt voor het be palen van de lokatie. Er zijn banken die de Lees verder op pagina 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 3