Rabo band - Rabobank 4 - Advertenties geven Rabobank bekendheid in buitenland Clarity, strength, vision en dedication Nummer 2/3 februari 1989 ,i 1 6 7 e 10 14 20 24 25 Algena X X X Australia A A Austria Brazil Bulgaria Canada China. People s Rep. of Czechoslovakia Denmark Egypt X X X X Finland France German Dem Rep Germany, Fed Rep. of A A Great Brifain Hong Kong Hungary Indonesia Ireland Israël 7 A Italy Bank Holidays Februaryl989 I 4 1, 7 a 10 13 15 i; 18 20 24 25 Japan X Korea. Rep of X Luxembourg A Mexico Netherlands Nelherlands Anfilles New Zealand X Norway Poland Portugal Rumania Saudi Arabia Singapore Spain Sweden Swilzerland A Taiwan X X Thailand X USA USSR Yugoslavia FEB The Art of Dutch Banking 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 o, ADCA-BANK (F w York, Dall». I.ondon. Anr band gebracht. 'Rembrandt country is Ra bobank country' luidde het thema. De be kendheid van de Rabobank in het buiten land is onder andere door deze campagne vergroot, zo blijkt uit periodiek gehouden internationale communicatie-onderzoeken. Van Iperen daarover: 'Onder andere met die campagne hebben wij een redelijke be kendheid opgebouwd in de financiële we reld en zijn de NMB daarin inmiddels voor bijgestreefd. Naar aanleiding van de onder zoeken is de campagne steeds weer bijge steld.' Stond in de vorige campagne de schilder Rembrandt centraal, in de nieuwe campagne is dat met Mondriaan echter niet het geval. Van Iperen legt dit uit: 'Nee, niet de kunstenaar Mondriaan staat daarin centraal, maar de stilering van de schil ders uit de 'De Stijlgroep'. Het is de verta ling van de identiteit van de organisatie naar de markt toe. Het vertrouwen, het ka rakter van de onderneming en de toege voegde waarde via onder meer onze ken nis op agribusiness gebied. Daarmee dra gen wij dus uit wat voor onderneming we zijn. Je zou kunnen spreken over het wer ken met metaforen.' Niche in de markt Bij de ontwikkeling van het beleidsplan stelde men zich ook de vraag hoe de Rabobank zich in het bui tenland moest profileren. Als een meer al gemene, internationaal opererende bank, of moet gekozen worden voor een, zoals Van Iperen dat noemt, 'niche' in de markt, ofwel voor meer specialisatie? Gekozen is voor een niche in de markt: de Rabobank als mondiaal opererende bank voor de in ternationale agribusiness sectoren. Vervol gens werden andere positieve aspecten van de Rabobank geformuleerd. Van Ipe ren: 'We zijn een grote Nederlandse bank, solide, met triple A ratings. Met internatio naal professionalisme, hardgemaakt met het groeiende kantorennet in het buiten land. Vanuit de Nederlandse know-how, die we hebben in de agrarische markten, is het een en ander vertaald naar de agribu- siness-markten in het buitenland. Niet con servatief, wel ingetogen. Een bank met een heldere visie. De kwaliteit van de rela tie stellen we boven de strikt zakelijke transactie.' Vier steekwoorden Met vier steek woorden karakteriseert Van Iperen de cam pagne: clarity, strenght, vision en dedica- tion. Hij licht die vier woorden toe: 'Clarity, dat betekent duidelijkheid, het terugbren gen van zaken tot de essentie. Met strength wordt bedoeld een krachtige orga nisatie, groot balanstotaal, een sterk eigen vermogen en bezit van een triple A rating. Vision duidt op een goede toekomstvisie en dedication moet gezien worden als de vertaling van onze coöperatieve bedrijfscul tuur. Dat alles bij elkaar geeft het identi teitsplaatje weer zoals we dat naar buiten landse markten willen communiceren.' Nieuwe campagne Sinds begin 1988 verschijnt de huidige 'De Stijl'-campagne in de internationale media. Dat gebeurde met behoud van de goede elementen van de Rembrandt-campagne. Je mag nu eenmaal niet plotseling een grote ommezwaai ma ken, als ook de ondernemingsstrategie niet 180 graden wijzigt, vindt men bij Inter nationale Publiciteit. De opdracht aan het reclamebureau was: zoek naar een 're- freshment' van de campagne met behoud van de goede elementen van de campag ne. Van Iperen: 'Dat klinkt eenvoudig, maar het bleek toch lastig. Dat hele proces heeft bijna een jaar geduurd en liep overi gens parallel aan de discussie over de uit gangspunten van het buitenland-beleid. Het reclamebureau is daarna met allerlei con cepten voor campagnes gekomen, variërend van campagnes met als onderwerp high technology tot campagnes over Nederland.' De stijlgroep Uiteindelijk is het recla mebureau gekomen met het idee van de 'De Stijlgroep'-campagne. Van Iperen: 'Aan één kant is het een verlenging van het wer ken met kunst, iets dat we met Rembrandt al deden. Daarom is in de campagne ook 'the art of Dutch banking' verwerkt. We hebben als Nederlanders niet alleen een goede naam in het internationaal zaken doen, maar ook de Nederlandse banken hebben over het algemeen een goede naam. Met de campagne is de Rabobank ook anders bezig dan veel andere banken die op de internationale markt opereren.' Veel toepassingen Het concept van een internationale publiciteitscampagne moet voldoen aan bepaalde randvoorwaar den om in verschillende internationale markten en activiteiten te kunnen worden ingezet. Ook voor merchant banking bij voorbeeld, het Biotech Venture Fund, de factormaatschappij in Hong Kong of fun- ding-activiteiten, moet dat mogelijk zijn. Bovendien moet de campagne kunnen wor den gebruikt in veel verschillende landen. En dat alles met één totaal-concept. Van Iperen geeft aan hoe lastig het is geweest zo'n campagne te ontwikkelen: 'Het recla mebureau kwam bijvoorbeeld met voorstel len die gebaseerd waren op uitsluitend de biotechnologie. Dat was aardig, maar als je wilt communiceren voor de grote graan handel of de merchant bank-activiteiten, dan kun je er maar moeilijk mee uit de voeten. Je kunt bij zo'n gegeven wel plaat jes vinden, maar die hebben dan niets meer te maken met het thema. Dus daar wordt zo'n concept dan op afgekeurd.' Een thema moet ook toepasbaar zijn in ver schillende culturen en taalgebieden. Wat in Singapore wel kan, is in de Verenigde Sta ten misschien niet mogelijk. 'Je moet zor gen dat je met het campagne-concept de cultuurverschillen kunt overbruggen. Ook lokale toepassingen moeten mogelijk zijn. Wil een vestiging in het buitenland een ad vertentie plaatsen, dan wordt er in Neder land een gemaakt, afgestemd op de lokale marktsituatie.' Sinds het begin van de nieuwe cam pagne hebben de advertenties al verfijnin gen te zien gegeven. Een aantal voorbeel den getuigt daarvan. Een deel van die ad vertenties beweegt zich naar verschillende marktsegmenten, naar produktcategorieën en naar speciale gebeurtenissen. Een Rabobank tZi The Art of Dutch Bankii ^77 LT RabotBÏTv f Wtt, -h«3, f LT f (D fit ft -5 fcf V 3 Tt o «BB/: 4S««i:«U ft. K'J 7>cO|è£!M»*i»T+. Rabo» tftt tl-IBIC st:X -) i rfï 81frfï t O TJiL/ï. *9 VJ' K, Rabo«fïi*S «HL. 2.300 S-f*-o**ca|Srt«t 9 3l»*tTi:«ftlJ LA. i+„ 750 01 Kn-Wtt*» Sr* L, tt!T»fF v 750Wt -31 ttrta«!Cr>£$£-|É4" •C«*. «XetKlTi»*-f-, t f Rabo» fïcrfflttTsi».

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 10