Vanaf nu in de media: Rabobank meer bank voor je geld! En de Rabobank staat achter me. ■km**»mt Zou het grootste reisbureau van Nederland ook niet de mooiste plekjes van de wereld weten? Rabo band De reclamecampagne gericht op de particulierenmarkt wordt op nieuwe leest geschoeid. Dat is inmiddels al te beluisteren in de nieuwe commercials van de Rabobank op de Hilversumse zen ders: Rabobank meer bank voor je geld. Een jaar of twee geleden zijn de doelstellingen van de organisatie opnieuw geformuleerd. Daaruit kwam voort dat wij onze positie als bank voor particulie ren opnieuw moesten bekijken. De nieuwe reclamecampagne is daar een van de resultaten van. Over de achtergronden spraken wij met Joost Huvenaars, hoofd Publiciteit Particulieren. Nieuwe reclamecampag ne met nieuw thema Nummer 1/13 januari 1989 We zijn primair een coöperatieve bank voor onze bedrijfsleden. Dat is ons eerste doel. De functie voor de particuliere markt is daarvan afge leid. In aanvulling op de primaire doelstellin gen willen wij in de particuliere markt een uitstekende bank zijn met een breed scala aan moderne en concurrerende producten. Huvenaars: 'Een coöperatieve bank te zijn voor de particuliere klant, is dan wat minder van toepassing. Dat willen we niet uitstra len. In de particuliere markt zijn we een nor male concurrerende bankinstelling, zoals ook de andere banken dat zijn. Maar we zijn wel sterk verankerd in de plaatselijke ge meenschap. Als we dat plaatje op de oude communicatiestrategie leggen, dan komen we problemen tegen. De positionering die in deze communicatiestrategie is terug te vin den, laat een vriendelijke Rabobank zien, die overal is gevestigd en waar je voor alle bankdiensten terecht kunt. Dat kun je ook verwachten van een coöperatieve bank. Maar dat verhaal past niet goed meer bij die nieuwe definiëring van waar we nu mee bezig zijn. De positionering moet een ande re worden. We willen veel meer als een za kelijke, dynamische, concurrerende bank in de particuliere sector overkomen.' Vernieuwing noodzaak Het bestaande beeld van de Rabobank in de particulieren- markt wijkt dus af van de nieuw geformu leerde doelstellingen. Huvenaars: 'Als we kijken naar hoe de reclame-ondersteuning voor de aangesloten banken er in 1988 uit zag, dan zien we dat die op een aantal pun ten niet voldoet aan wat we in die nieuwe positionering hebben neergeschreven. De publiciteit moet een wat andere kleur krij gen. Zakelijker, informatiever, directer. Lag tot en met vorig jaar het accent meer op het merk Rabobank, onderbouwd met een pro- dukt, vanaf dit jaar gaan we meer communi ceren vanuit het produkt zelf. Natuurlijk, het gaat onder de merknaam Rabobank, waar mee we eenheid van gezicht en daarmee de Rabobank-herkenbaarheid voor de consu ment handhaven.' Het meer-concept Huvenaars zorgde samen met het reclamebureau voor een Onze reisadviseur, welen wiini' 1.000 reisadviseurs van de Rabobank lalistcn bij uitstek. Ze hebben allcma •ma ReizenDaarnaast volgen mg, nog beter te kunnen Dc keuze is prooi Dat blijkt wel uit het fei dat de Rabobank de grote organisaties verleger uit 7S rcisprogramm schillende mogclijkhcdet Kijkt u er dan nog van op dat in 1988 bi|na I in mensen hun vakantie bij de Rabobank hebben gt Dc Rabobank grote én gespecialiseerde reis- staat om u een persoonlijk iwoordigt. En dal geelt u dt keuze advies te geven. En er is altijd j as met maar liefst duizenden ver- een Rabobank bg u in de eden. Waar ook ter wereld buurt Kortom, will u dit jaar m nt dc re Is geen ar larkt Rabobank Q Meer bank voor je geld creatief concept dat past bij die nieuwe po sitionering. Dat werd door de vakmensen het meer-concept genoemd. Vanuit dat meer-concept is de nieuwe publiciteitsaan- pak opgebouwd: 'In dat meer-concept staat het produktvoordeel, de toegevoegde waar de voor de consument centraal. Wij willen dat onderstrepen door middel van een nieu we slogan, die in de plaats komt van de alom bekende afsluiter in advertenties: geld en goede raad. Die nieuwe slogan luidt: meer bank voor je geld. Dat 'meer' kan wor den vertaald naar het produktvoordeel dat de Rabobank biedt. Maar dat 'meer' kan ook worden vertaald met méér kunnen doen bij de Rabobank.' Consumententests De volgende stap is het invullen van de nieuwe aanpak in een mediastrategie. Dat is het pakket van me dia dat wordt ingeschakeld bij het publici teitsplan: radio tv, dagbladen, tijdschiften, buitenreclame. Huvenaars: 'We hebben be sloten de tijdschiftencampagne als eerste verder te ontwikkelen. Daar zijn twee rede nen voor. Tijdschriften zijn als medium te gebruiken voor alle particuliere dienstverle ning. Bovendien laat een tijdschriftencam pagne zich heel gemakkelijk gebruiken in een consumententest. We moeten immers bij de consument nagaan of de gewenste boodschap daadwerkelijk overkomt. We hebben in de afgelopen maanden de tijd- schiftencampagnes uitgewerkt waarbij dat produktvoordeel, die toegevoegde waarde, in de advertenties is ingebracht. Dat heb ben we vervolgens in twee onderzoeken aan de consument voorgelegd.' Voordeel waar maken Het doel van het onderzoek was, meer inzicht te verkrijgen in de werking van het meer-concept bij de con sument en in het centraal stellen van het produktvoordeel in de reclame-uitingen. Uiteraard wilde men ook weten hoe de slo gan 'meer bank voor je geld' door de consu ment wordt ervaren. Uit het onderzoek bleek dat het centraal stellen van het pro duktvoordeel heel goed kan werken. Huve naars: 'We moeten dat in de dienstverlening natuurlijk wel waarmaken. Dat wordt zeker niet alleen in de publiciteitscampagne be paald, maar juist ook in hoe de banken er verder mee omgaan. Als de in de adverten ties aangegeven meer-waarde zit in een voordelige hypotheek en een goed advies, dan moet de consument dat ook bij de Ra bobank kunnen krijgen. Wordt dat niet waar gemaakt, dan kun je beter niet adverteren.' Nieuwe slogan De slogan 'meer bank voor je geld', wat moeten we daar van den ken? 'We kunnen zeggen, dat die zal gaan bijdragen aan die gewenste positionering van die moderne, dynamische, sterke, des kundige bank op de particuliere markt. Maar daar zijn twee voorwaarden bij te noe men. Als we met meer bank voor je geld gaan werken, dan moeten we dat breed gaan toepassen. Overal waar we die slogan kunnen gebruiken, moeten we het ook doen. Of er moeten wel heel sterke redenen zijn om het niette doen. Zo'n nieuwe slogan moet je in ieder geval enkele jaren gebrui ken. Het heeft volgens Huvenaars geen zin een bij het publiek nu nog totaal onbekende slogan te gaan invoeren, als je op voorhand denkt binnen een paar jaar weer te gaan veranderen. Overal waar in advertentie uitingen nu nog 'geld en goede raad' staat, Lees verder op pagina 14 Jongerenwijzet Studentenrekening. Bromfietsvcrzckcring. Autoverzekering. Persoonlijke lening. Edukatief Krediet. Studentcnverzckcnng Zilvervloot. Rcisvcrzekcnng Woonspaarplan. Eurochcquet. Geldautomaat. Inbocdclver zekering. Automatisch sparen. Automatisch betalen Verhuizen. Jongerenvakanties. Betaalrekening Wegwijzer. Rabobank Q Meer bank voor je geld

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 7