Kwaliteit en produktiviteit sleutelwoorden voor 1989 Rabo band Het gaat goed met de Rabobankorganisatie. De voorlopige cij fers over 1988 geven positieve resultaten aan. De voorzitter van de hoofddirectie van Rabobank Nederland drs. H.H.F. Wijffels keek tijdens de traditionele nieuwjaarsrecepties op 3 en 4 janua ri in Utrecht en Eindhoven met tevredenheid terug op het afgelo pen jaar. Die goede resultaten moeten we ook in de toekomst houden, aldus de heer Wijffels. Dat kan alleen als we het in de toekomst nog beter gaan doen dan nu al het geval is. Nieuwjaarstoespraak biedt kijk op vernieuwd beleid Nummer 1/13 januari 1989 In het afgelopen jaar zijn er goede resul taten geboekt, al blijft de ontwikkeling van de middelen, met name die van de spaarmiddelen, duidelijk achter. Daar staat een sterke stijging van de provisieop brengsten tegenover. Ook constateerde de heer Wijffels een zeer snelle ontwikkeling van het aantal opnamen via de geldautomaten. In één jaar tijd is het aantal opnamen vervijfvou digd en werden de automaten van de Rabo bank in december meer dan 2 miljoen maal gebruikt. Dat betekent een bijdrage aan de verhoging van de arbeidsproduktiviteit van de organisatie. De introductie van deze nieuwe distributiemethode is dus succesvol. De heer Wijffels ziet daarin een direct verband met het kleiner aantal nieuwe medewerkers dat in 1988 in dienst is getreden van de organisa tie. Hoofddoelstelling In de kern is de Rabo bank een kredietcoöperatie voor de leden-be drijven en tegelijkertijd - en tevens dienstbaar aan die hoofddoelstelling - wil zij een uitste kende bank voor al haar cliënten zijn. Om dat te kunnen blijven waarmaken in een steeds veranderende omgeving en met een steeds groter wordende concurrentie, moeten wij voortdurend streven naar een hogere kwali teit van onze dienstverlening. En ook naar een hogere produktiviteit, waardoor we per medewerker meer toegevoegde waarde leve ren. Dat is mogelijk door vernieuwing van onze activiteiten en produkten en ook van de wijze waarop wij die produkten naar onze cliënten brengen. De heer Wijffels constateerde dat de organisatie daar goed mee bezig is en wees op tal van gerealiseerde en te realiseren inno vaties. Personeelsontwikkeling Vernieuwingen om hogere produktiviteit en kwaliteit te ver krijgen, vragen niet alleen om nieuwe produk ten en distributievormen, maar ook om ver dere ontwikkeling van de organisatie bij Ra bobank Nederland, zowel voor wat betreft het sociaal beleid als de organisatiestructuur. Volgens de heer Wijffels is er een grote mate van samenhang tussen de ontwikkeling van de bank en van de mensen die er werken. Het bedrijf ontwikkelt zich door de werkzaam heid van de mensen, dus biedt het bedrijf meer en nieuwe kansen voor de ont wikkeling van de medewer kers. Vanuit die visie is er vorig jaar bij Rabobank Ne derland een vernieuwd per soneelsontwikkelingsbeleid geformuleerd. Daarbij ligt de nadruk meer op het actief en doelmatig bevorderen van flexibele inzetbaarheid van het menselijk kapitaal en niet langer op het compenseren van verrichte arbeid met arbeidsvoorwaarden. Ook aan de verho ging en verbetering van het opleidings niveau zal moeten worden gewerkt. Zowel de bank als de individuele medewerker moeten bereid zijn daar inspanningen voor te leveren. In de begrotingen voor 1989 is voorzien in aanzienlijk meer ruimte om dat te kunnen doen. Mobiliteit Bij veranderingen verdwijnt er werk op bepaalde plaatsen binnen de bank. Op andere plaatsen komt er nieuw werk. Er zal bereidheid moeten bestaan dat andere werk op een andere plaats te verrichten. Dat geldt voor mensen die werkzaam zijn binnen Rabobank Neder land, maar het moet ook kunnen gelden voor bewegingen tussen de aangesloten banken en Rabobank Nederland. Dat moet dan niet alleen mogelijk zijn in verticale zin, als het om een 'hogere' functie gaat, maar ook als het zich in horizontale zin aandient, dus een functie van gelijk niveau betreft. Resultatencentra In de geschetste ontwikkeling past een decentralisatie van het personeelsmanagement binnen Rabo bank Nederland. Lees verder op pagina 13 Gang van zaken in 1988 (Voorlopige cijfers) 0 Sterke groei kredietverlening +8% 0 Achterblijvende (spaar)middelengroei +5% 0 Voortgaande groei provisiediensten 13% 0 Iets oplopende kostenstijging +4% 0 Sterke verbetering brutoresultaat 10% Kerncijfers 1988 (1987) (Voorlopige cijfers) Innovaties 1988/1989 ParticulierenStarthypotheek Spaar- Optimaalhypotheek Studentenreke ning Educatief krediet Saldo-infor- matie/fiattering GEA Rabocard Ra bobank Rendement Rekening US$ Koopsompolis Mint Guaranteed Ne derland Nieuwe huisfondsen ('89) Autolease particulieren ('89). Bedrijven: Merchant-bankdiensten Electronische rekeninginformatie Tele bankieren ('89) Rekening-courant Plus/Deposito Vendorlease Biotech- nologieprojecten (Key Gene, Livestock, Florigene). Buitenland: Kantoren in Luxemburg, Zu- rich en Dallas Kantoren in Milaan, Ma drid, Sao Paulo en San Francisco ('89) Samenwerking mer twee Russische ban ken Chinese joint-venture Merchant Bank Singapore ('89) Deelname in Up- pindo Indonesië De Lage Landen in Duitsland, Engeland, Hong Kong Ex portgarantie Italië Exportopbrengsten Rekening ('89). 0 Uitstaande kredietverlening 0 Toevertrouwde middelen 0 Balanstotaal 0 Baten 0 Kosten 0 Bruto resultaat f 107 99) miljard f 113 (108) miljard f159 (146) miljard f4,8 (4,5) miljard f3,2 (3,0) miljard f 1,6 (1,5) miljard

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 5