Voorlichtingscampagne voor vrouwelijke ondernemers volgende maand beschikbaar Nog deze winter start de Rabobankorganisatie een voorlichtings campagne voor vrouwelijke (mede)ondernemers. De campagne wil duidelijkheid geven over de verschillende aspecten die bij de financiering van vrouwelijke (mede)ondernemers een rol spelen. Daarbij komt ook de relatie met het huwelijksgoederenrecht aan de orde. Het financieringsbeleid van onze organisatie heeft als uitgangspunt, dat voor vrouwelijke (mede)ondernemers dezelfde criteria gelden als voor mannelijke ondernemers. Een gesprek met Christien Lucassen van advies- en opleidingscentrum Agri- ment, die de afgelopen acht maanden bij Rabobank Nederland de voorlichtingscampagne heeft gerealiseerd. Meer vrouwelijke leden een goede zaak Rabo band Nummer 1/13 januari 1989 Onder de titel 'Vrouwelijke (mede)on- dernemers en de Rabobank' is een kant en klaar pakket samenge steld, dat de banken kunnen gebruiken om een voorlichtingsavond voor vrouwen te or ganiseren. Het pakket bestaat uit een voorbereidend draaiboek, een draaiboek voor de avond zelf, een standaard uitnodi ging, een model programma en een bro chure. Verder is er een audiovisual ver vaardigd, waarin drie vrouwen vertellen hoe zij betrokken zijn bij de bank. Ook zijn er twee inleidingen geschreven, één over de organisatie en één over de financiering van een onderneming en de positie van de vrouw daarbij. Zelfstandig aan de slag Mevrouw Lu cassen: 'Met dit pakket kunnen de banken zelfstandig aan de slag. Vrouwen hebben duidelijk behoefte aan deze zakelijke infor matie. Ze hebben op het gebied van finan ciën en bankzaken een informatieachter stand. Nu is het moment gekomen om speciale bijeenkomsten te organiseren voor vrouwen. Straks is dat niet meer no dig, je kunt eigenlijk spreken van een soort inhaalslag. Dat is het ook voor de banken, want die hebben de vrouwen vaak te wei nig bij de bankzaken betrokken. Het is na tuurlijk niet nodig om alléén vrouwen uit te nodigen. Als een bank vindt, dat ze ook mannen uit moet nodigen, dan kunnen ze dat natuurlijk doen. We leggen niets op.' Mevrouw Lucassen benadrukt ook het be lang van de houding van de baliemedewer ker in de richting van vrouwelijke onderne mers. Ook daar moeten nog de nodige vooroordelen weggenomen worden. 'Mis schien is dat een onderwerp voor discus sie op de bank', zegt mevrouw Lucassen. 'Banken zouden het personeel kunnen uit nodigen op zo'n voorlichtingsavond voor vrouwen. Ook personeel moet als het ware geëmancipeerd worden. Het is tevens een kennismaking met de vrouwelijke onderne mers en echtgenotes van ondernemers.' Veel vragen Uit de tot nog toe reeds georganiseerde bijeenkomsten is geble ken, dat de campagne een succes is. De belangstelling van vrouwen is groot. Opval lend is het aantal vragen, dat aan het eind van de avond wordt gesteld. Lucassen: 'Ik vind het zinvol als een bank een externe deskundige uitnodigt om aan het eind van de avond bepaalde specifieke vragen te beantwoorden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een notaris of een sociaal economisch voorlichter van een standsorganisatie. Ko men tijdens de bijeenkomst veel vragen over één bepaald onderwerp naar voren, dan is het misschien een idee om, als de tijd om alles te beantwoorden te kort is, een vervolgbijeenkomst te beleggen. Dat kan dan misschien samen met banken uit de buurt of in samenwerking met het regio kantoor.' Welke vrouwen kan een bank uitnodi gen? 'Vrouwen uit het eigen werkgebied', zegt mevrouw Lucassen. 'Je kunt denken aan de echtgenotes van leden van de bank, maar ook aan de leden van platte landsvrouwenorganisaties en ondernemers organisaties van vrouwen. Zij hebben ons gesteund bij het opzetten van deze cam pagne en ze willen graag dat er iets mee gebeurt. Ze zullen zelf ook bij banken aan de bel trekken. En ik denk dat de bank daar dan op moet inspringen. Sommige vrouwen zullen via hun man een relatie hebben met de Rabobank, sommigen mis schien met een andere bank, of met geen enkele bank.' Lidmaatschap Als de vrouwen zich betrokken voelen bij hun bedrijf, dan voe- len ze zich ook betrokken bij de financie ring ervan en dus bij hun bank, hun Rabo bank. Vrouwen kunnen lid worden van de Rabobank. Aan dit lidmaatschap is een be perkte aansprakelijkheid van f 5000,- ver bonden. Lucassen: 'Tot nog toe bestaat het overgrote deel van de leden uit man nen. Maar langzamerhand zie je dat er meer vrouwen kiezen voor het lidmaat schap. Dat betekent dan dat ze stemrecht hebben en zitting kunnen nemen in de be- heerscolleges van de bank. Voorlopig heb ben pas 100 vrouwen zitting in het bestuur of de raad van toezicht, dat is nog geen 2%. Ik denk dat banken er ook bij gebaat zijn, als zij gemotiveerde mensen - of dat nou mannen of vrouwen zijn - in de be- heerscolleges hebben.' Voor Christien Lucassen zit het werk erop. Na acht maanden enkele dagen per week op de afdeling Public Relations van Rabobank Nederland te hebben doorge bracht, wacht haar elders weer een andere klus. Dit keer is dat het begeleiden van een PC-privé-project bij Cebeco. Hoe was het om het standaard-seminar 'Vrouwelijke (mede)ondernemer en de Rabobank' te ontwerpen? Lucassen: 'Ja. heel leuk. Wat me wel tegenviel, is de tijd die ik ervoor nodig heb gehad. Ik ben er erg lang mee bezig geweest. In zo'n grote organisatie is Christien Lucassen: 'Meer aandacht voor vrou welijke (mede)ondernemers. nu eenmaal veel overleg nodig met allerlei deskundigen. Ik ben in april begonnen, maar er niet constant mee bezig geweest. Het was interessant en je krijgt er erg leu ke contacten door. Het is plezierig als je merkt dat je op de goede weg zit, dat de banken het willen gebruiken. Sinds de offi ciële aankondiging van de voorlichtings campagne tijdens de algemene vergade ring van de Rabobank Brummen-Eerbeek op 22 augustus, is er al veel publiciteit ge weest. Van de Boerderij tot de Viva toonde men belangstelling. Maar het prettigste is natuurlijk dat de banken enthousiast zijn. Daar heb ik het tenslotte voor ontwik keld.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 3