Beurs- competitie, Gronings wapen in de strijd om student cliënten Rabo band 'Als eerste willen wij de Rabo bank bedanken. Als hoofdspon sor is zij al acht maanden actief bij de voorbereiding van deze competitie.' Onder andere met deze woorden opende voorzitter Huiskes van het organisatiecomi té van de Groninger Beurscom- petitie begin oktober in een na genoeg 'uitverkochte' Martini kerk een lezingendag. Tijdens die bijeenkomst oriënteerden de deelnemers van de competitie zich over het onderwerp beleg gen. Het ging om een activiteit die werd georganiseerd door en voor studenten. De Rabobank Groningen-Haren is actief op de studentenmarkt en steekt dat niet onder stoelen of banken. De Beurscompetitie bleek een mid del bij uitstek om de doelgroep te kunnen benaderen. Nummer 1/13 januari 1989 De organisatoren van de Groninger Beurscompetitie op bezoek bij de Rabobank. V.l.n.r. penningmeester Herman Diekman, voorzitter Toon Huiskes, gastheer en studentencoördinator Jack Rodenhuis en secreta ris Ronaid Notermans. De Groningse Rabobank stond cen traal tijdens de opening van de Beurscompetitie. Directeur M. Gras van de bank kon in de Martinikerk te vreden aanschouwen op welke wijze de competitie vorm had gekregen. De belang stelling van de deelnemers voor de lezin gendag was buiten verwachting groot. En kele inleidingen, waarin theorie en praktijk van beleggen centraal stonden, moesten de studenten informatie bieden om met enige deskundigheid aan de competitie te kunnen beginnen. Het lijstje van sprekers mocht er zijn. Onder voorzitterschap van prof. dr. H. de Haan, hoogleraar aan de universiteit in Groningen, traden sprekers op als de journalist P. van Engen, directeur van de Optiebeurs ing. F. Cremer en W. Hi- larius portfoliomanager effecten van Rabo bank Nederland. Het was een waardige start van een voortreffelijk georganiseerde activiteit, die onder studenten uit veel stu dierichtingen goed werd gewaardeerd. Drie ton op rekening De ruim 550 studenten, die zich hadden ingeschreven kregen een fictief bedrag van f 300.000,- op een rekening. Met dat bedrag was men in de gelegenheid naar eigen goeddunken te handelen in aandelen, obligaties, war rants en opties die genoteerd staan aan de Amsterdamse Effecten- en Optiebeurs. Orders werden door middel van speciale formulieren doorgegeven. Dagelijks ver werkten de organisatoren de opdrachten met een computer. In die twee maanden groeide het aantal orders tot 7.000. Naast het verwerken van de opdrachten waren de organisatoren ook nog in de gelegenheid iedere veertien dagen de deelnemers een overzicht van hun aandelen- en optiebezit te zenden. Het prijzenpakket mocht er zijn: de hoofdprijs een week naar New York voor twee personen, tweede prijs een bedrag van f 1.000,- en een derde prijs van f 500,-. Verder abonnementen op tijd schriften en excursies naar de beurzen in Amsterdam. Naast een actieve deelname werd er van de studenten een inschrijfgeld van f 40,- gevraagd. Geslaagd De studenten verlieten de Martinikerk begin oktober met een tas vol informatie over beleggen. Daarin zat na tuurlijk ook een belangrijke bijdrage van de Rabobank. En al was de praktijk van de competitie niet gelijk aan die van de werke lijkheid - geen kosten voor transacties en uitsluitend het han teren van de slotkoer- sen - toch was men met die informatie in staat goed kennis te maken met beleg gen. Dat lukte in ie der geval de winnaar, een bijzonder actieve 'cliënt' van de compe titie. Met zo'n 300 orders in twee maan den vergrootte hij z'n startkapitaal van drie ton tot 360 miljoen gulden. Tijdens de af scheidsreceptie ont ving hij z'n prijs: een reis voor twee naar New York. Studenten coördinator bij de bank Groningen-Haren Jack Rodenhuis kijkt met tevredenheid te rug op deze activiteit. De doelstelling is in ieder geval bereikt. De Groninger studen ten weten dat de Rabobank een bank voor studenten is. Meer activiteiten 'Het sponsorbe drag dat wij hebben uitgetrokken voor de Beurscompetitie bedroeg alles bij elkaar ongeveer vier a viereneenhalf duizend gul den. Daarvoor kregen we als bank exclusi viteit', zegt Rodenhuis. 'Maar eigenlijk is het moeilijk in geid uit te drukken, omdat wij veel materiaal beschikbaar hebben ge steld en door onze eigen mensen arbeid hebben laten verrichten.' De beurscompeti tie is een kortlopend project, dat door de bank in Groningen van het begin tot het einde werd begeleid. Daarnaast is men be trokken bij tal van andere activiteiten, die zich in en rond de universiteit afspelen. De coördinator: 'We sponsoren bijvoorbeeld studentenverenigingen en we zijn ook bij de introductieweek aanwezig geweest. Naar de activiteiten van onze bank wordt veel gekeken. We zijn ook al drie jaar be zig in de studentenmarkt. We waren proefbank. Als banken beginnen met het bewerken van de studentenmarkt, dan willen ze uiteraard niet dezelfde fouten maken, die eventueel al in Groningen en bij de andere proefbank Wageningen zijn gemaakt.' Coördinatie Rodenhuis houdt zich primair bezig met de commerciële onder steuning particulieren. Een van de belang rijkste aandachtspunten is de Groninger studentenmarkt. Hij heeft altijd op het kan toor Guldenstraat gezeten, waar 45% van de studenten bankiert. Een van zijn belangrijkste taken bestaat uit het onder houden van contacten met de studenten wereld. 'Een bank heeft toch ten opzichte van een student iets vreemds. Hij beziet een bank een beetje op afstand', is de er varing van Rodenhuis. 'Eigenlijk moet ook de student de bank zien als partner in fi nanciële zaken. De drempel moet worden verlaagd. Bovendien moet een student of een studentenvereniging, eerst aan de Ra bobank denken als er over een bank wordt gesproken en dan pas aan een andere. In de praktijk blijkt dat al aardig te lukken. Door onze activiteiten staan we al veel dichter bij de studenten.' Rendabel Richt de Rabobank Gro ningen zich nu op de hele studenten markt? Er bevinden zich immers ook toe komstig onrendabele cliënten in die doel groep. 'Je kunt nu niet bepalen wie in de toekomst een rendabele cliënt wordt', al dus Rodenhuis, Die hele markt wordt nu als onrendabel gezien. Je hebt bepaalde uitval, dat is duidelijk. Bovendien kun je nu eenmaal niet met twee maten meten, dus pakje in principe de hele markt. Door het maken van een keus uit alle activitei ten die zich aandienen, is het echter wel mogelijk gebleken aan een bepaald deel van de studentenmarkt extra aandacht te schenken.' De Groninger Beurscompetitie bleek het middel bij uitstek om, met een ban cair product ais uitgangspunt, de aan dacht van studenten op de Rabobank te vestigen. De praktijk zal uitwijzen of dat zal resulteren in een zakelijke relatie tij dens de studie én gedurende de jaren die daar op volgen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 17