In Utrecht: Filmdagen middel voor versteviging van relatie met studenten Rabo band Utrecht is één van de belangrijke studentensteden van ons land. De plaatselijke Rabobank wordt dagelijks met de specifieke pro blemen van die markt geconfronteerd. Voorheen was een actieve bewerking voor de bank niet interessant. De betaalrekening, waarvoor de student naar de bank kwam, kostte alleen maar geld en de rendabele diensten bleven meestal bij de oude bank. De studentenmarkt liet men in Utrecht, net als bij veel andere banken in studentensteden, dus onaangeroerd liggen. Een gemiste kans voor de organisatie was het wel, want concurre rende banken gingen met die toekomstig rendabele cliënten aan de haal. Nu is dat veranderd. De studentenbanken krijgen een fi nanciële vergoeding voor het bewerken van de markt en de me dewerking van zusterbanken bij het verhuizen van de bankdien sten komt op gang. Een gesprek met Joke Deen, coördinator van de studentenmarkt bij de lokale bank Utrecht. 1 -vSèS 'M- Nummer 1/13 januari 1989 Aan de Utrechtse Universiteit stude ren zo'n 24.000 mensen. Daarbij komen nog eens ongeveer 10.000 HBO-studenten. Een markt dus van zo'n 34.000 betaalrekeningen. Toen men begin 1988 in Utrecht met de actieve bewerking van de studentenmarkt startte, waren er 2.900 betaalrekeningen op naam van stu denten geregistreerd. Aan het eind van 1989 moeten het er volgens de doelstel ling twee keer zoveel zijn. Het uiteindelijk streven is erop gericht een kwart van de markt in handen te hebben. Daarmee zul len enkele jaren zijn gemoeid. Maar de nieuwe aanpak van Rabobank Nederland, met adviezen en een financiële impuls, was voor de Utrechtse Rabobank aanlei ding om de markt actief te gaan bewerken. Filmdagen In Utrecht koos men voor een grote activiteit waarmee men, naast andere inspanningen, in 1988 de studen tenmarkt bewerkte. Rond de Nederlandse Filmdagen, die ook vorig jaar in de Dom stad werden gehouden, organiseerde men in Utrecht een actie. De student-cliënten ontvingen in de brievenbus een uniek aan bod: een drierittenkaart voor filmvoorstel lingen tijdens het festival én een exem plaar van de festivalposter, samen slechts f 7,50. De mailing werd verzonden naar 4.000 adressen. Dat leverde een respons op van ongeveer 10%, een zeer redelijk re sultaat. Doel van de actie was, studenten met een betaalrekening meer aan de bank te binden. 'We hopen, dat ze over die leu ke aanbieding ook met andere studenten zullen praten en dat ook zij bij onze bank een rekening zullen openen', aldus me vrouw Deen. 'We willen in de toekomst de student-cliënten regelmatig met meer van die echt Utrechtse aanbiedingen benade ren om de binding te vergroten en indirect andere studenten voor onze bank te inte resseren.' De introductiedagen In het leven van de student is de eerste kennismaking met zijn onderwijsinstelling en zijn nieuwe leef omgeving een hele belevenis. Ook in Utrecht zijn er introductiedagen, waarop de nieuwkomers worden geïnformeerd en ver trouwd worden gemaakt met de studie en het studentenleven. De Utrechtse Rabo bank was actief tijdens die dagen. Wat de den de andere banken? Mevrouw Deen: 'De eerste dag waren we de enige bank die aanwezig was', lacht zij. 'Wij stonden op het Janskerkhof met onze promotieca ravan en het promotieteam. De tweede dag kwam de ABN met een promotiewagen en een prijsvraag. Daar was maar weinig belangstelling voor, ook omdat ze de kraam niet uitkwamen. Wij liepen heel ac tief rond om allerlei zaken uit te delen: speciale folders over bankdiensten voor studenten en wuppies. Dat werkte heel goed. Wuppies zijn zeer populair onder de studenten. Ze liepen de hele dag, ook 's avonds nog, 'gewupt' met de Rabobank rond. 's Middags kwam de Verenigde Spaarbank allerlei presentjes uitdelen. Toen die op waren vertrokken ze weer. In formatie verstrekten ze niet.' De doelstel ling van de bank Utrecht was geslaagd: in formatie verstrekken over de bankdiensten voor studenten en de studenten plezierig stemmen. Op het gebied van informatiever strekking was er geen concurrentie Op veel manieren pakken de 'studenten- banken' de strijd om de gunst van de 330.000 in Nederland studerende HBO- ers en WO-studenten aan. Dat gebeurt met advertenties in alle mogelijke stu dentenuitgaven, mailings, foldermateri aal, nieuwe producten, sponsoring van activiteiten waarbij studenten betrokken zijn, persoonlijke contacten met de stu dent-cliënten en noem maar op. Wij na men een kijkje bij twee van de 47 ban ken die zijn gevestigd in studentenste den: Utrecht en Groningen. Gespreide betaling Het gevecht op de studentenmarkt is in alle hevigheid ont brand. De 'gespreide inning' van college gelden gaf daar ook aanleiding toe. Me vrouw Deen: 'Met de hogescholen hebben wij nog geen overeenkomst kunnen sluiten over de gespreide inning van collegegel den. Zij gingen in zee met de Postbank of eventueel een huisbank en wij hebben met geen van die onderwijsinstellingen een re latie. Ze waren wel geïnteresseerd, maar de voorbereidingstijd was te kort. Maar wij wilden onze studenten niet in hun hemd laten staan en hebben ze met een mailing laten weten, dat gespreide beta ling bij onze bank wèl mogelijk was. Wij maakten dan het bedrag in een keer over naar de betreffende hogeschool en de studenten betalen het bedrag in vijf keer terug. Het kost ons wel iets, maar we houden de bestaande student-cliënten binnen de bank. Bij de universiteit verliep het wél goed.' Persoonlijke aandacht Het gevecht om de student-cliënt is ook in Utrecht be gonnen. Op alle mogelijke manieren wordt geprobeerd klanten binnen te halen. Crea tiviteit is daarbij nodig en bovendien een alert optreden. Mevrouw Deen: 'Ik ben laatst bij de zes-uurs-estafette van Dierge neeskunde geweest, die wij sponsorden. Daar liepen vier faculteiten tegen elkaar. Ik stond er te praten met enkele studenten, die bij een andere bank weg wilden. Men twijfelde tussen een relatie met een kleine Utrechtse bank, die veel cliënten heeft in de academische wereld, en de Rabobank. Toen ik attendeerde op ons grote aantal kantoren en het geringe aantal van de con current koos men ter plaatse voor de Ra bobank.' Joke Deen coördineert de activiteiten gericht op de studentenmarkt in Utrecht.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 16