De klant, de dienstverlening en de ligging staan centraal bij RCD Rabo band De verhuizing is achter de rug. Voorheen Rabobank Computer diensten, nu RCD b.v., is vanaf 7 november gevestigd in een prachtig pand aan de Rietveldenweg in 's-Hertogenbosch. De verhuizing, de verandering van de naam en een nieuwe huisstijl zijn geen toevalligheid. De zelfstandige dochteronderneming van Rabobank Nederland staat aan het begin van een nieuw leven. Wat doet RCD, wat zijn de plannen voor de toekomst? Een be zoek aan een bedrijf met veel computers en andere apparatuur, maar waar de dienstverlening aan de klanten centraal staat. De nieuwe start van RCD Nummer 1/13 januari 1989 Algemeen directeur van RCD Van Teeffelen kent de wensen van aangesloten banken en cliënten. Parkeerruimte voor bezoekers is er volop. De 60 medewerkers zetten de auto achter het gebouw. In alles blijkt bij RCD de klant centraal te staan. Al gemeen directeur J.G.J. van Teeffelen kent de wensen van de cliënten en de Rabo- bankorganisatie. Zelf is hij jarenlang alge meen directeur geweest van de Rabobank Helden/Panningen. 'RCD kun je niet lo skoppelen van de Rabobankorganisatie. Zeker niet als je kijkt naar het verleden. RCD komt eruit voort', bevestigt hij. Probleemoplosser De automatise- ringsmarkt is aan het veranderen. RCD's marketingmanager Louk Pinckaers ziet daarin een aantal trends ontstaan. 'Door de enorme groei in die automatiserings- markt was eigenlijk alles mogelijk. Heel zwart wit geredeneerd was het haast een wild-west-gebeuren. ledereen die er iets in wilde doen, deed dat ook. Nu wordt die markt steeds meer volwassen. Je moet je veel meer richten op de wensen en behoef ten van je afnemers. De techniek wordt se cundair. RCD wil vooral een probleem oplosser zijn voor automatiseringsvraag stukken bij cliënten.' Bedrijvenmarkt RCD richt zich heel duidelijk op de bedrijven- en niet op de par- ticulierenmarkt. Zowel profit- als non-profit- organisaties, waaronder ook verenigingen en stichtingen, behoren tot de doelgroep. Het contact met een groot aantal cliënten loopt via de aangesloten banken. Het gaat dan om bijvoorbeeld verenigings- en salarisadministraties. Ook hele grote vere nigingen zoals het Koningin Wilhelmina Fonds en de Evangelische Omroep staan op de klantenlijst. Die organisaties worden via de, zoals ze dat bij RCD noemen, vrije markt benaderd. Zij nemen rechtstreeks bij RCD de diensten af. Plaatselijke banken De rol van de aangesloten banken in de marktbewerking is een hele belangrijke. Van Teeffelen: 'We hebben eigenlijk helemaal geen gemakke lijk produkt om af te zetten. Als je een OLA bekijkt, dan is dat op zich natuurlijk niet zo'n moeilijk produkt. Maar salarisverwer king bijvoorbeeld wel. Adressen- en leden- beheer, of zoals we het nog noemen vere nigingsadministratie, is ook niet echt een voudig. Daarom gaan wij bij dat soort pro- dukten de aangesloten banken veel onder steuning geven. We gaan een soort keuze pakket bieden om ervoor te zorgen, dat zij die produkten zelfstandig of met behulp van RCD kunnen verkopen. We denken daarbij aan brochures, commerciële handleidingen, direct-marketingpakketten en presentatie sets voor relatiebeheerders. Zo kan men uit zo'n pakket kiezen wat wenselijk is. Daarbij komt dan nog de keus of men van RCD ver dere ondersteuning wenst. Als een aange sloten bank ziet dat een bedrijf in aanmer king komt voor bijvoorbeeld het produkt sa larisverwerking en men beheerst dat zelf niet voldoende, dan stapt een commer cieel adviseur van RCD in de auto en gaat naar de aangesloten bank toe. Vervolgens bezoeken ze samen het bedrijf.' Produkten Om welke produkten gaat het als we het hebben over cliënten van aangesloten banken? De heer Pinckaers: 'Salarisverwerking. Het pakket dat we heb ben is uitermate geschikt voor kleinere be drijven. Daar zijn zoveel mogelijk facilitei ten ingebouwd, zodat de klant zelf weinig hoeft te doen om de salarisverwerking op te starten. Wij kunnen ledenverwerking doen voor een verenigingsadministratie, met de contributies en de herinneringspro cedures en dat soort zaken. Voor cliënten van aangesloten banken kunnen we OLA's printen. Wij doen ook het produkt MRO, het maandelijks rekening-overzicht voor be drijven. We hebben daarnaast uiteraard ook nog het produkt 'direct mailing', maar dat doen we vooral voor de grotere relaties van RCD. Het is vooral ook een produkt dat op de vrije markt wordt afgezet.' Telebankieren RCD heeft een rol ge speeld in de ontwikkeling van Rabobank telebankieren. Er is een integratiemodule ontworpen, die is ingebouwd in een viertal grote standaardpakketten op het gebied van financiële administratie. Het gaat om sterke pakketten, die heel vriendelijk wer ken voor ondernemers, die weinig tijd heb ben om zich in te werken in dat soort pro blemen. Het grote voordeel voor de onder nemer is, dat hij veel minder tijd kwijt is aan zijn administratie en hij sneller infor matie heeft over zijn debiteurenbestand. Het produkt zal volgend jaar via het Cen trum voor het Betalingsverkeer op de markt worden gebracht. In de rol van con sultant ziet RCD daarbij voor zichzelf nog een grote markt. Samen met de betreffen de bank kunnen de ondernemers wegwijs worden gemaakt in automatiseringsland. 'Het gaat erom dat je klanten hebt, die een tevreden gevoel over automatisering hebben. Het vervolg kan zijn dat de klant overgaat op telebankieren, de BCG-betaal- diskette of 'rekeninginformatie op maat', aldus Van Teeffelen, 'Dan werp je elkaar de bal een beetje toe. Dat is de weg die RCD op wil. Dat is een onderdeel van onze filosofie. We willen opereren in het verleng stuk van de strategie van de bank.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 15