Begrip bij cliënten voor maatregelen
verbetering efficiency betalingsverkeer
Rabo
band
Op 1 januari van dit jaar werden tariefmaatregelen en een schij-
vensysteem voor rentevergoeding ingevoerd in het particuliere
betalingsverkeer. 52 rekeningafschiften en 60 cheques zijn gra
tis. Daarboven wordt twee kwartjes per afschrift of cheque in re
kening gebracht. Verder werd onder meer voor een aantal passen
een abonnementstarief ingevoerd of verhoogd. Tegelijkertijd
werd de creditrente voor hogere saldi flink verhoogd.
De cliënten lijken begrip voor de maatregelen te hebben. Door
het invoeren van de tarifering is onderstreept dat het betalings
verkeer een volwaardige dienst is, die niet gesubsidiëerd moet
worden door andere bankdiensten. De kosten van het betalings
verkeer moeten worden betaald door de veroorzakers van de kos
ten: banken, particulieren en bedrijven. Een gesprek met de heer
C.A.V. van Tiggelen, hoofd van het Centrum voor het Betalings
verkeer, aan de vooravond van wat voor een aantal cliënten de
eerste verrekening van kosten zal zijn.
In januari eerste
afrekening kosten
Steeds meer belangstel-
ling voor geldautomaten
Nummer 17/16 december 1988
Door de GEA zal de dienstverlening aan de balie
nog beter kunnen worden.
Als we kijken naar de eerste uitkom
sten van de tarifering, dan kunnen
we constateren dat onze cliënten
de eerste stap van tarifering hebben ge
accepteerd. Er is bij meer mensen begrip
voor de noodzaak. Dit is de conclusie van
Van Tiggelen: 'We hebben gelukkig op grote
schaal duidelijk kunnen maken, dat als je
een cheque uitschrijft voor een rijksdaalder,
daar dik en dik geld bij moet. Het is te gek
dat betalingsverkeer vergeleken wordt met
lucht, want lucht is gratis. Gas, water en
electriciteit, dat we daarvoor moeten beta
len, dat vinden we allemaal heel normaal.
Voor betalingsverkeer was dat niet zo.' In
het verleden hebben de banken te weinig
duidelijk gemaakt dat het betalingsverkeer
hoge kosten kent. Door nieuwe betaalfacili
teiten en het groeiende gebruik werden die
kosten ook steeds hoger. En toch bleven ze
de diensten 'gratis' aanbieden.
Meer belangstelling Er gaat geen dag
voorbij of je leest in de krant wel iets over
betalingsverkeer, of het nu gaat over betaal
automaten, geldautomaten, EEG-maatrege-
len, politieke notities of Kamervragen. En
natuurlijk over de tarifering, ledereen heeft
steeds meer in de gaten hoe belangrijk het
bancaire betalingsverkeer is geworden. Van
Tiggelen: 'Het gaat ook inderdaad om tien
tallen miljarden guldens. Een economie zon
der betalingsverkeer is überhaupt niet meer
denkbaar. Door het te gaan beschouwen als
een volwaardige bancaire dienst, ontstaat
ook meer en meer de mentaliteit dat een
minimaal kostendekkend betalingsverkeer
heel normaal is. Het zal overigens nog wel
enige tijd vergen voor we dat doel hebben
bereikt.'
In feite worden de kosten van het beta
lingsverkeer nog steeds grotendeels gedekt
door de opbrengst van andere produkten. In
het verleden was dat acceptabel, ook al om
dat men dacht, dat er via het betalingsver
keer zoveel andere produkten méér afgezet
zouden kunnen worden en dat de revenuën
daaruit de kosten van het betalingsverkeer
zouden dekken. Van Tiggelen: 'Voor veel
klanten is die gedachte juist gebleken, maar
voor veel anderen ook niet. Een heleboel
klanten hebben bij de bank alleen maar een
betaalrekening. Dat we bij hen andere dien
sten afzetten, gaat dan dus niet op. Ten
tweede zijn er steeds meer partijen in Ne
derland, die zich specialiseren op bepaalde
gebieden van bancaire dienstverlening. Die
richten zich op de aantrekkelijke segmen
ten. Zij hoeven de kosten van het betalings
verkeer niet te dragen, want die hebben ze
nauwelijks. Ze maken gebruik van de infra
structuur die de banken hebben neerge
legd. Daar maken ze gratis gebruik van. Zij
zijn daardoor in staat in de credit- of in de
debet-sfeer meer dan concurrerende tarie
ven aan klanten te bieden. Daardoor heb
ben de banken het steeds moeilijker met
die last van het betalingsverkeer.'
Drie partijen Van Tiggelen is tevreden
over het feit dat men erin is geslaagd om in
Nederland een wat andere meningsvorming
over het betalingsverkeer te krijgen. Hij is
het er overigens mee eens, datje de kosten
niet eenzijdig moet afwentelen op de parti
culiere cliënt. 'Drie partijen - particuliere en
zakelijke gebruikers en de banken - hebben
de baten van het betalingsverkeer, dus
moetje ook de lasten over die drie partijen
verdelen. Het gaat om het kostendekkend
maken van het betalingsverkeer. Daar kun
nen de banken zelf ook veel aan doen, bij
voorbeeld door steeds de meest efficiënte
systemen te installeren.
Daarnaast is het belangrijk dat wij onze
klanten sturen - onder meer via tarieven -
naar een efficiënter gebruik van de betaal
mogelijkheden. Onze cliënten gebruiken nu
bijvoorbeeld 20% minder cheques dan een
jaar geleden. Dat betekent dat men bewus
ter, verstandiger omgaat met bepaalde be-
taalvormen. Toch zal in januari blijken dat
een - verhoudingsgewijs beperkt - aantal
rekeninghouders veel meer dan 60 cheques
heeft uitgeschreven. Het relatiebeheer naar
die klanten is heel belangrijk.'
Geldautomaten In het verhaal over
verbetering van de efficiency speelt ook de
geldautomaat een grote rol. Daarmee kun je
laten zien, dat het je ernst is met die effi
ciency. Voor de banken betekent het, dat er
aan de balie minder routinematige handelin
gen moeten plaatsvinden. Zo ontstaat meer
tijd voor de advisering en de verkoop van
andere produkten. De klanten zullen mer
ken, dat het in de bankhal veel rustiger is
en dat ze beter worden geholpen. Niemand
staat nu eenmaal graag in de rij voor de ba
lie, alleen maar om geld te kunnen opne
men. De geldautomaat geeft ook de moge
lijkheid om 's avonds en in het weekend
geld op te nemen. Dat betekent een uitbrei
ding van de service.
Deze argumenten geven aan dat het
plaatsen van geldautomaten meer is dan
het afgeven van een modern, technologisch
visitekaartje. Dat was in het buitenland wel
eens anders. 'Daar ging het vaak alleen
maar om een modern beeld en de 24 uurs
service. Daarom zie je in landen om ons
heen veel meer geldautomaten. Ik weet van
collega's in het buitenland dat ze daar
structureel onrendabele geldautomaten
hebben. Bij ons maken de geldautomaten
deel uit van een op dienstverlening, maar
ook op kostenbeheersing gericht distributie
beleid'
De maatregelen, die de Rabobank heeft
genomen om de verliezen in het betalings
verkeer voor particulieren terug te dringen,
hebben een aantal positieve effecten
gehad. Uit gesprekken met aangesloten
banken blijkt, dat er vrijwel geen cliënten
zijn die hun rekening hebben opgezegd. Het
tegenovergestelde blijkt werkelijkheid: het
aantal rekeningen stijgt nog steeds. SP