Vijf dagen studeren op 'reizen' levert veel op Rabo band Studiereissnoepreis? Eind oktober vertrokken ruim zestig reismedewerkers van Schip hol naar de Canarische Eilanden voor een bezoek van vijf dagen. Zij vertegenwoordigden aangesloten banken ieder met een omzet in reizen van meer dan een miljoen gulden. Het programma bood verschillende seminars en andere bijeenkomsten, bezoeken aan accommodaties en verkenningstochten op Tenerife en Lanzarote. Tijd voor de zon was er niet. De deelnemers keerden vermoeid maar tevreden in Nederland terug. Een beeld van een studiereis met een bijzonder karakter. Arke en Rabobank tevreden over werkbezoek Nummer 16/25 november 1988 Op Lanzarote: kijken naar de vulkanische hitte van de aarde, waarmee takken ontvlammen. dacht wordt'. Ze is ervan overtuigd dat de aanwezigheid van een lid van de TOC Rei zen een positieve uitstraling zal hebben. TOC present Directeur Arnoud Am- merlaan van de Rabobank Zevenhuizen en lid van de TOC geeft spontaan een duidelij ke mening over de reis: 'Ik vond het een schitterende bijeenkomst, nuttig, aange naam en voor mij breed oriënterend'. Een snoepreisje? 'Dat aureool dat boven stu diereizen en werkbezoeken hangt is beslist niet aan de orde. Het is voor de deelne mers heel hard werken, van 's morgens vroeg tot 's avonds iaat. Daarna verenig je met de groep het nuttige met het aangena me, ook al ben je enorm moe en heb je nachtrust nodig. Als je 's avonds nog wat met elkaar gaat praten, dan heb je daar recht op want het is een stukje vrije tijd. Als lid van de TOC krijg ik wat meer voeling met datgene wat er aan de basis gebeurt. Wat behept de reizenmensen, waar zijn ze mee bezig, hoe beleven ze hun produkt, wat zijn de problemen die bij de banken spelen, bijvoorbeeld bij de grote banken? Het beleid wordt eens getoetst bij men sen, die er dagelijks mee worden gecon fronteerd. Dat is een goede zaak, want dan wordt het breed gedragen. In het ka der van motivatie en instructie ben ik een warm pleitbezorger voor studiereizen, ai moet je het gedoseerd doen. Voor jonge wat zakelijker zullen worden. De vriendelijke bank wordt nu een bank, die zeker op het gebied van reizen méér te bieden heeft. Zo zullen de grote deskundigheid en het kun nen bieden van meer maatwerk naar voren worden gebracht. De Groot onthulde dat er wordt gezocht naar een medium, waarmee de interessante markt voor duurdere reizen nog effectiever kan worden bewerkt. De in formatie kwam echter niet van één kant. De vertegenwoordigers van de aangesloten banken namen volop deel aan de discussie. Problemen en ideeën werden uitgewisseld. De vaak praktische oplossingen werden ge leverd door de mensen van Rabobank Ne derland én door de collega's van andere banken. Een uitstekende wisselwerking. Op vragen als 'welke resultaten mogen we ver wachten?', 'welke benaderingswijze is het be ste?' en welke reizen komen in aanmerking?' werden antwoorden gezocht en gevonden. Oor voor kritiek Ook al bezoekje een land om het te leren kennen en om accom modaties die je verkoopt te bekijken, je zou toch zulke seminars ook in Nederland kunnen houden. Waarom nu zo'n eind rei zen? Trees Beelen: 'Als je in Nederland een vergadering van een dag houdt, dan had je niet tot de contacten kunnen ko men, die je nu hebt gemaakt. Het gebeurt hier allemaal veel intensiever'. Haar colle ga Cees Teerds van de bank Schiedam- Vlaardingen is ook tevreden: 'Dit was het beste werkbezoek dat ik tot nu toe heb meegemaakt. De andere waren te kort om contacten op te kunnen bouwen. Twee of drie dagen is eigenlijk te kort, als je ook nog met vervoer zit. Voor dat je het weet geef je elkaar alweer een handje en ben je weg. Vier of vijf dagen is ideaal om ook écht contacten te kunnen leggen. Als je ziet wat je allemaal met elkaar besproken hebt, in groepsverband of informeel, dat is dat zeer waardevol'. Gewillig oor Cees Teerds is buitenge woon tevreden over de wijze waarop Arke de reis heeft georganiseerd. Hij had toch al een hoge pet op van deze tour-operator. Bovendien hoorde hij niets dan positiefs over Arke van zijn reismedewerksters. Dit seizoen echter bleek echter dat ze bij Arke wat minder tijd bleken te hebben dan an ders. Dat heeft hij op Tenerife aangekaart. Hij vond daar een gewillig oor voor. 'Het feit dat leden van de directie van Arke tij dens de reis aanwezig was en naar je luis tert geeft wel aan, dat ze ons belangrijk vinden'. Directeur geïnformeerd Zowel de af deling Reizen van Rabobank Nederland als Arke organiseerden tijdens de reis dus se minars. Trees Beelen: 'Het seminar van de Rabobank vond ik goed. Met alle werkplan nen en activiteitenplannen, die de reisme dewerkers nu zelf moeten maken - het van onderaf naar boven moeten aandragen - hebben we hele goede handvaten aan gereikt gekregen. Bovendien vond ik het heel plezierig, dat er een directeur van een aangesloten bank, lid van de TOC Reizen, aanwezig was. Z'n vrouw had drie zwem broeken en twee badlakens in z'n koffer gestoken. Zijn vrouw dacht dat hij een va kantiereisje ging maken. Dat is heel anders uitgepakt met het volle programma. Hij ziet er nu na afloop het meest uitgeput uit van allemaal en hij komt duidelijk op z'n wenk brauwen in Nederland terug. Ik vond het leuk om eens met hem te babbelen en te horen hoe directeuren over reizen denken en ook hoe er in de TOC over reizen ge- Het seminair van Arke: informatie-uitwisseling in optima forma. mensen die pas in de functie zitten is het heel belangrijke motivatie om van de ver koop van reizen iets te maken. Voor men sen die het al langer doen heeft het een grotere instructiewaarde. Daarin ben ik tij dens deze reis alleen maar bevestigd.' Arke gewaardeerd De deelnemers aan de studiereis werden door Arke uitge breid geïnformeerd over de bedrijfsfilosofie van deze touroperator. Lid van de hoofddi rectie Robert van Veelen had zelfs de moeite genomen om naar Tenerife te vlie gen, om daar een deel van het programma mee te maken en iets te vertellen de ont wikkelingen bij Arke. In een seminar, dat werd gehouden op Lanzarote en dat een hele ochtend in beslag nam, informeerden medewerkers van Arke onder leiding van verkoopdirecteur Martin Kist, de reisdes- kundigen van de Rabobanken over de voor nemens en mogelijkheden voor het nieuwe seizoen. Nieuwe bestemmingen, de nieu we covers van de reisgidsen en andere ontwikkelingen. Ook hier bleek een in tensieve uitwisseling van opmerkingen, ideeën en klachten goed voor een tevreden gevoel bij beide partijen. SP

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 9