Part-timers, wat vinden full-timers ervan? Rabo band Goede produkt- informatie nodig Mist, regen en kou. Kortom het is Hollands herfstweer als de re dactie door Noord-Holland richting Enkhuizen rijdt. Vlak voor Enk huizen ligt Bovenkarspel. Ook daar is het nat en koud. Des te ver rassender is het gebouw van de Rabobank Stede Broec: modern, vriendelijk en vooral licht en uitnodigend. Gewapend met een paar gespreksonderwerpen betreden we het pand. Vijf mensen zitten klaar rond de tafel. Net als bij de vorige gesprekken hebben ze ook zelf een onderwerp waar ze graag over willen praten: part-timers. Nummer 16/25 november 1988 Aad Ligthart, beheerder bijkantoor van de Rabobank Stede Broec, Yvonne Obdam, balie-adviseur bij de Rabobank Hoorn en Anja Koning, balie-adviseur bij de Rabobank Opmeer. In Bovenkarspel kwam meteen al het aantal medewerkers, dat bij de banken werkt, ter sprake. Het tellen van de col lega's viel niet mee: de een werkt vier da gen, de ander twee.... Kortom, er zijn nogal wat part-timers. Een mooi onderwerp om het gesprek mee te beginnen. Allemaal vrouwen Allereerst valt het de mensen rond te tafel op, dat part-timers vrijwel altijd vrouwen zijn. Alleen bij de Rabo bank Opmeer werkt sinds kort een man voor 30 uur. Maar hij is dan ook voor 30 uur aangenomen. Het aantal uren dat de vrou welijke part-timers werken, varieert van vier- en-een-halve dag in de week tot één dag per week. Het betreft zowel vrouwen die minder zijn gaan werken, als vrouwen die als part timer in dienst zijn gekomen. Aad Ligthart, kantoorbeheerder bij de bank Stede Broec, kent op zijn bijkantoor het probleem niet. Hij werkt met drie full-time krachten. Wel vindt hij het een hele goede zaak dat de mogelijk heid er is, al ziet hij ook wel problemen: 'Het gaat goed als je bijvoorbeeld vijf mede werksters hebt, die allemaal een dag min der werken en ze doen dat allemaal op een verschillende dag. Willen ze allemaal de vrij dag vrij, dan wordt het knap ingewikkeld.' Marga de Blank uit Enkhuizen: 'In bepaalde functies is het het beste als twee mensen echt een baan delen. Is de een er niet, dan moet de ander er zijn. Het werk gaat dan al tijd door, dat werkt heel prettig, ook voor de collega's. Als een van de twee bijvoorbeeld voor langere tijd ziek wordt, gaat het werk toch door, de helft van de tijd is er iemand. Werkt iemand een dag minder, bijvoorbeeld een reismedewerker, dan moet dat specialistische werk die ene dag door min der ervaren mensen worden opgevangen. Dat is best wel eens lastig.' Yvonne Obdam van de bank in Hoorn vindt het het gemakkelijkst als iemand die minder werkt een vaste vervanger heeft. Iemand die ook op de hoogte is van de werkzaamheden. 'Als je minder gaat wer ken, dan zul je moeten accepteren, dat je misschien niet je oude functie kunt hou den,' voegt Anja de Koning uit Opmeer toe. 'Een afdelingshoofd, die 40 uur werkte en nu halve dagen, dat kan heel moeilijk. Je kunt niet de hele verantwoordelijkheid over een afdeling dragen als je er de helft van de tijd niet bent. Je kunt niet tegen de mensen zeggen: kom morgenochtend maar terug.' Aad: 'Het ligt er inderdaad aan hoeveel uur je werkt. Een manager of directeur is ook re gelmatig niet aanwezig, dat is algemeen ge- acepteerd. Pas als iemand er vaker niet dan wel is, wordt het echt lastig.' Suzanne Valent uit Wervershoof vindt de situatie ver gelijkbaar met vakantieperiodes: 'Dan moet je ook eikaars werk opvangen. Als de wil er is, dan kan dat heel goed.' Afbouwen of pauze 'Het is ook heel belangrijk hoe de directie van een bank het ziet', meent Marga. 'Als een vrouw minder wil werken, bijvoorbeeld omdat ze een kind heeft gekregen, dan wordt al gauw gezegd: o, die is aan het afbouwen. Dat zal soms best zo zijn, maar er zijn er ook genoeg die na een paar jaar weer meer willen gaan wer ken.' Aad: 'Onze reismedewerker werkt vier dagen per week, we zien dat niet als afbou wen. Hoe groter een bank, hoe makkelijker zoiets is op te vangen denk ik. Op de bank in Stede Broec werkt 60% van de balieme- Vervolg van pagina 3 Dan zit je op het vlak van het telebankieren met een directe koppeling van de computer van het bedrijf met de computer van de bank. Op dat gebied zijn wij niet een van de eersten. Op dit moment doen wij daar enke le proeven mee. In het voorjaar van 1989 zullen wij met ons produkt telebankieren de markt opgaan. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van een chipcard om toegang te krijgen tot het systeem, waarmee wij voor een moderne, veilige vorm van electronic banking hebben gekozen. Ook inhoudelijk is dat het geval. In samenwerking met Rabo bank Computerdiensten zijn wij erin ge slaagd verschillende financiële pakketten te voorzien van een integratiemodule, waar mee rechtstreeks uit crediteuren- en debi teurenadministratie informatie kan komen c.q. naartoe kan gaan. Van Tiggelen wijst er op, dat het in eerste instantie om een rela tief kleine markt zal gaan. De meeste zake lijke cliënten willen momenteel echter geau tomatiseerd informatie aanleveren op dis kette en deze op dezelfde wijze terugontvan gen. Daarmee bereiken we een voor de klant én voor de bank efficiënte werkwijze. Een directe koppeling tussen de computers wordt daarbij nog niet altijd vereist. Betaalautomaten Een andere ontwikke ling, waarbij het Centrum voor het Betalings verkeer nauw is betrokken, is de verdere in- troduktie van betaalautomaten. Volgens Van Tiggelen zal eind volgend jaar de 'nationale gleuf gereed zijn. Dan zal er één infrastruc tuur zijn gerealiseerd voor het betalen met pasjes van alle banken bij winkels, benzine stations, etc. Vanaf 1990 zal er dan een for se uitbreiding van het aantal betaalautoma ten kunnen plaatsvinden, mits de deelne mende partijen het eens worden over een verantwoorde toewijzing van kosten en op brengsten. 'Wat voor de Rabobankorganisa- tie van groot belang is, dat is de stormachti ge groei van het aantal geldautomaten', al dus van Tiggelen aan het eind van het ge sprek. 'Momenteel zijn er al verschillende banken met meer dan 10.000 transacties per maand via de geldautomaat'. Ik zou alle ander banken willen oproepen ernaar te stre ven aan de top van de lijst te komen'. SP

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 6