'IV "lil II
f rr
Rabo
band
Alleen post
geen waarde
II
Nummer 15/4 november 1988
61 Opeis en 12 Mercedes bestelauto's. In
één jaar leggen de chauffeurs een afstand
af van maar liefst zeven miljoen kilometer.
Een klein deel van de routes, de wat afge
legen routes, is uitbesteed aan taxibedrij
ven. Op de grote kaart van Nederland, die
in het kantoor van Weiten hangt, is dat te
zien: 'Daar waar vlaggetjes bij staan, heb
ben we het transport uitbesteed aan rela
ties, die het al heel lang en goed doen. Ze
rijden in identieke wagens. Je ziet het ver
schil met onze eigen wagens niet. Ook de
dienstverlening is gelijk'.
Nog sneller De auto's vertrekken ie
dere werkdag 's morgens tussen vijf en
half zes uit Zeist en Eindhoven. Voor de
banken de deuren om negen uur openen,
moeten de chauffeurs overal zijn geweest.
'Met de introduktie van KTS/KIK is dat ei
genlijk al te laat', merkt Weiten op. 'De
banken willen de output al voor half negen
hebben. Ze hebben tijd nodig om de syste
men op te starten en om alle werkplekken
van informatie te voorzien. Het is een
spanningsveld waar we momenteel mee
geconfronteerd worden. We proberen nu 's
morgens al even na vijven te vertrekken.
Zodra de nachtverwerking de output be
schikbaar heeft en die verdeeld is over de
postzakken, stormen de chauffeurs erop
af.' Meestal lukt het om bijtijds bij de ban
ken te zijn. Het wordt het er voor de chauf
feurs niet makkelijker op. Ze moeten de
post eerder afleveren en bovendien wor
den ze geconfronteerd met een steeds
drukker verkeer.
Eigen auto's Interessant is natuurlijk
ook op welke wijze het wagenpark is gefi
nancierd. Zijn ze geleased? De auto's van
de afdeling Transport zijn allemaal eigen
dom van de bank. Al jaren komen er regel
matig vertegenwoordigers van lease-maat
schappijen bij Weiten op bezoek. Zij leggen
steeds weer een scherpe offerte op tafel.
Tot nu toe blijkt echter nog steeds, dat
Transport zelf hele goede contracten heeft
afgesloten met garagebedrijven en de ver
zekeringsmaatschappij. Met de twintig jaar
ervaring blijkt steeds weer, dat de eigen
calculaties uiterst scherp zijn.
Toekomst De andere banken kennen
niet zo'n uitgebreid eigen vervoersysteem
als dat van de Rabobank. Veel wordt over
gelaten aan de PTT en koeriersdiensten.
Weiten: 'Men verwachtte in het begin alom,
dat onze afdeling alweer snel zou verdwij
nen door de invoering van automatiserings-
sytemen die zoveel konden, dat het heen en
weer brengen van papier niet meer zou hoe
ven. De omvang van de gegevensverwerking
is echter zodanig gestegen, dat het via de
lijn verzenden van gegevens een zeer grote
capaciteit en een grote hoeveelheid geld
zou kosten'. Het is dus de keus tussen het
datanet en het dieselnet. Waarbij het diesel-
net het volgens Weiten voor de huidige toe
passing nog steeds op kosten wint. 'Er blijkt
nog steeds behoefte te zijn aan informatie,
die geleverd wordt op papier, diskette en
noem maar op. Zolang die informatiedra
gers nodig zijn, is transport ervan nodig. Bo
vendien kan het dieselnet nog wat meer'.
Meer dan in- en output Niet alleen de
in- en output voor de computers wordt door
de eigen postauto's van en naar de banken
gebracht. Het dieselnetwerk vervoert per
nacht alleen al zes- tot achtduizend post
stukken, die van de ene naar de andere
aangesloten bank worden gebracht. Post
van de Rabobank Maastricht, bestemd voor
Groningen is er de volgende morgen. De
post voor grote relaties en gelieerde instel
lingen wordt ook door de eigen auto's daar
afgeleverd. Dat geldt ook voor de post van
de aangesloten banken voor de primaire
verzekeringsmaatschappijen. Het vervoer van
waarde is er niet bij. Daar zijn andere, gespe
cialiseerde vervoerders voor, zoals Brinks
Nedlloyd en Geldtransport Nederland.
Wel is er het materiaalvervoer: aan bestel
lingen uit Best is dat zo'n slordige vijf en
een halve miljoen kilo per jaar. Op die ma
nier komen zaken als kantoorbenodigdhe
den volgens Weiten niet alleen snel bij de
banken, maar ze komen ook heelhuids over.
De verpakking hoeft niet 'PTT- of Van Gend
en Loos-proof' te zijn, want eigen mensen
gaan er nu eenmaal anders, voorzichtiger
Transport in cijfers
De afdeling Transport opereert vanuit
Zeist en Eindhoven met 61 bestelauto's
van het merk Opel, 12 grotere bestelau
to's van het merk Mercedes en 3 DAF-
vrachtwagens. Die auto's leggen per
jaar zeven miljoen kilometer af. Daar is
de enorme plas van 600.000 liter
dieselolie voor nodig. Totaal zijn er 141
formatieplaatsen, die worden bezet door
chauffeurs, groepsleiders, magazijnbe
heerder administratieve medewerkers
en leiding.
mee om. Daardoor kunnen ook de verpak-
kingskosten omlaag.
Chauffeurs actief De chauffeurs zijn
niet de hele dag onderweg. Tussen de och
tend-route en de middag-route is er tijd
voor andere activiteiten. Het installeren
van kleine computersystemen zoals MIRA,
Maretel, de DEC- en de Tulip PC's, is door
chauffeurs van Transport gerealiseerd.
'Dat is ook gebeurd met het plaatsen van
de U-matic en andere videorecorders,
waarvoor wij bovendien de service verzor
gen. Is er een component defect, dan
wordt dat binnen 24 uur vervangen. Soms
nog sneller', aldus Weiten. 'Ook op een
heel ander vlak zijn wij actief geweest.
Met een speciaal apparaat hebben onze
chauffeurs van ongeveer 30.000 mede
werkers de ogen getest. De resultaten
gingen natuurlijk naar de Bedrijfsgezond
heidsdienst. Heel leuk overigens is het
verhaal, waarbij de directie van een vrij
grote bank tegen de wel zeer representa
tieve chauffeur, die in de kantine z'n bo
terhammetje wilde opeten, zei: dokter
komt u bij ons zitten'. Twee activiteiten
zijn enige tijd geleden aan de taken van
Transport toegevoegd: het ophalen van
vertrouwelijk archiefmateriaal, dat onder
toezicht wordt vernietigd en het aanbie
den van bulkpost van aangesloten ban
ken bij de PTT.
Toekomst Weiten gelooft in de rol van
zijn afdeling binnen de organisatie. Hij ver
wacht dat, naast overwegingen als snel
heid, service en kosten, zaken als betrouw
baarheid en vertrouwelijkheid en vooral vei
ligheid in belangrijke mate zullen meespe
len. 'Wie herinnert zich de staking van de
PTT in 1983 niet?', verduidelijkt hij als het
gaat om de betrouwbaarheid. 'En als we het
hebben over vertrouwelijkheid: we werken
met eigen medewerkers!'. SP
Weiten, hoofd van de afdeling Transport: Post van de Rabobank Maastricht is de volgende morgen
in Groningen.