Eigen transport Rabobank na twintig jaar nog steeds unicum H Rabo band Vakantie en arbeids ongeschiktheid Als je de vertrouwde witte postauto's van de Rabobank ziet rij den, lijkt het allemaal zo gewoon. Een grote eigen postdienst, zoals de Rabobankorganisatie die kent, is echter iets bijzonders. Maar weinig bedrijven hebben zo'n uitgebreid en goed functione rend systeem van (pakket)postvervoer. Twintig jaar geleden ging het allemaal van start. De centrale geautomatiseerde systemen waren er de aanleiding van. Over het hoe en waarom spraken we met Harry Weiten, vanaf het begin betrokken bij het 'Rabobank Dieselnetwerk' en al heel wat jaren hoofd van de afdeling Transport. l>r, Twintig jaar Rabobank Dieselnetwerk Nummer 15/4 november 1988 Enige tijd geleden is een aantal wijzigin gen in de vakantiewetgeving van kracht geworden. Deze wijzigingen hebben vooral gevolgen voor de aanspraak op vakantierechten van medewerkers die volledig of gedeeltelijk arbeidsonge schikt zijn. Voor deze twee categorieën medewer kers gelden per 1 augustus twee ver schillende regelingen. Volledige arbeidsongeschiktheid Medewerkers, die volledig arbeidsonge schikt zijn, hebben sinds 1 augustus aanspraak op vakantiedagen, berekend over de laatste zes maanden van arbeids ongeschiktheid. Voorheen bedroeg deze termijn twaalf maanden. De over zes maanden te berekenen vakantiedagen mogen na herstel worden opgenomen of worden bij uitdiensttreding uitbetaald. Periodes van arbeidsongeschiktheid, die elkaar binnen een maand opvolgen, wor den samengevoegd. Bij een tijdelijk her stel (korter dan een maand) ontstaat derhalve niet opnieuw een aanspraak op vakantierechten. Gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid Medewerkers, die gedeeltelijk arbeids ongeschikt zijn, hebben vanaf de aan vang van de gedeeltelijke arbeidsonge schiktheid alleen aanspraak op vakan tiedagen berekend over de gewerkte uren. De vakantierechten bij gedeeltelij ke arbeidsongeschiktheid worden op de zelfde wijze vastgesteld als bij part-time medewerkers. Dit houdt eveneens in, dat voor het opnemen van een vrije dag tijdens de periode van gedeeltelijke ar beidsongeschiktheid, alleen de hiervoor benodigde tijd behoeft te worden afge schreven van de vakantiekaart. Bij 50% arbeidsongeschiktheid ontstaat derhal ve aanspraak op de helft van het norma le aantal vakantiedagen. Bij opname van een vakantiedag tijdens de periode van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid dient uiteraard slechts 4 uur te worden afgeschreven. Gevolgen in de praktijk De wetswijzigingen zijn met ingang van 1 augustus 1988 van kracht geworden. De wetgever heeft geen overgangsrege ling ingesteld. Hierdoor hebben de wijzi gingen al direct gevolgen voor medewer kers, die rond 1 augustus geheel of ge deeltelijk arbeidsongeschikt waren. In de praktijk worden vakantierechten aan het begin van het jaar op de vakantie- kaart bijgeschreven. Arbeidsrechtelijk ontstaan vakantierechten in de loop van het jaar. De hierboven beschreven wets wijzigingen beperken de aanspraak tij dens ziekte. Hierdoor zal het noodzake lijk zijn om op de vakantiekaart in geval van (volledige of gedeeltelijke) arbeids ongeschiktheid een correctie aan te brengen. EvdL i n w>sïW>w IMM-H» vU 1 [TI K" l»'"" /De Uw»'i" I. la«r snciw jii-i'i i«? gu.||t S'ns"cm /e y* I Twintig jaar geleden: eigen transport Boeren leenbank voorpagina-nieuws. et was wat in die tijd. De Boe renleenbank trok zomaar een aantal beroepschauffeurs aan. Twaalf bestelauto's werden aangeschaft om, in eerste instantie, bij tweehonderd kantoren dagelijks de output en de post te bezorgen en op te halen. Al heel snel werd dat uitgebreid tot alle kantoren', herinnert Weiten zich. Toch functioneerde het alle maal anders dan tegenwoordig. De postau to's reden naar zogenaamde 'netbanken'. De banken uit de omgeving van die net- bank brachten daar 's avonds de post en haalden 's morgens de post op. Door deze opzet was het mogelijk het aantal routes beperkt te houden tot tien. Voorpagina-nieuws De introductie van de eigen postdienst veroorzaakte twintig jaar geleden veel ophef. Voor de landelijke dagbladen was het voorpagina-nieuws. Ook de radio en televisie berichtten er uitge breid over. Het hoofd van de afdeling Transport herinnert zich nog de uitspraak van directieleden van de toenmalige Boe renleenbank: 'Dit is een reclamecampagne die miljoenen waard is. De kosten van het postvervoer voor de komende jaren zijn er al uit!' Die ophef was niet verwonderlijk, want op dat moment was de eerste koe riersdienst geboren. De PTT had toen nog het absolute alleenrecht en daarnaast be stond er op het gebied van het postvervoer nog bijna niets. Tijd en geld bespaard Over de doel stellingen van de eigen postdienst beston den geen misverstanden. De belangrijkste reden was tijdwinst, waardoor het mogelijk werd, de output van de computer snel bij de aangesloten banken te krijgen. Boven dien was het allemaal goedkoper, dan wan neer de PTT het vervoer voor z'n rekening zou nemen. Jarenlang echter, hebben juris ten van de PTT gestudeerd op de nieuwe situatie. Was dit allemaal wel geoorloofd? Het bleek allemaal keurig binnen wettelijke normen te passen. Andere banken bleven de PTT trouw en zijn dat grotendeels nog steeds. Automatisering oorzaak Voor zowel de Raiffeisenbank als voor de Boerenleen bank was de automatisering aanleiding om een eigen postdienst te beginnen. Werd er een bank geautomatiseerd, dan kwam ook de postauto aan de deur die de output afleverde en de input kwam ophalen. Dat was gedurende de eerste jaren zeker het geval bij de Raiffeisenbank. Gewone post en kantoorbenodigdheden mochten in die tijd niet in de Utrechtse postauto's worden vervoerd. Weiten: 'De chauffeurs waren in die tijd de hele dag onderweg. De werktij den liepen van 's morgens acht tot 's avonds half tien. De pauzes werden meestal doorgebracht op of rond de aan gesloten banken. Maar het ging er alle maal heel gemoedelijk toe. Meestal stond bij de banken de koffie klaar. Door het in voeren van het twee-ploegensysteem zijn die contacten grotendeels weggevallen.' Dat dubbel routesysteem, dat na de fusie werd ingevoerd, betekende dat de post buiten kantooruren werd afgeleverd. De contacten tussen de chauffeurs en de me dewerkers van de banken werden er wel een stuk minder door. Door het hele land Dagelijks komen de bekende witte wagens van intern trans port twee keer bij alle Rabobanken. Die 'dubbele' postroute wordt uitgevoerd met

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 12