Eigen transport Rabobank
na twintig jaar nog steeds
unicum
H
Rabo
band
Vakantie en arbeids
ongeschiktheid
Als je de vertrouwde witte postauto's van de Rabobank ziet rij
den, lijkt het allemaal zo gewoon. Een grote eigen postdienst,
zoals de Rabobankorganisatie die kent, is echter iets bijzonders.
Maar weinig bedrijven hebben zo'n uitgebreid en goed functione
rend systeem van (pakket)postvervoer. Twintig jaar geleden ging
het allemaal van start. De centrale geautomatiseerde systemen
waren er de aanleiding van. Over het hoe en waarom spraken we
met Harry Weiten, vanaf het begin betrokken bij het 'Rabobank
Dieselnetwerk' en al heel wat jaren hoofd van de afdeling Transport.
l>r,
Twintig jaar Rabobank
Dieselnetwerk
Nummer 15/4 november 1988
Enige tijd geleden is een aantal wijzigin
gen in de vakantiewetgeving van kracht
geworden. Deze wijzigingen hebben
vooral gevolgen voor de aanspraak op
vakantierechten van medewerkers die
volledig of gedeeltelijk arbeidsonge
schikt zijn.
Voor deze twee categorieën medewer
kers gelden per 1 augustus twee ver
schillende regelingen.
Volledige arbeidsongeschiktheid
Medewerkers, die volledig arbeidsonge
schikt zijn, hebben sinds 1 augustus
aanspraak op vakantiedagen, berekend
over de laatste zes maanden van arbeids
ongeschiktheid. Voorheen bedroeg deze
termijn twaalf maanden. De over zes
maanden te berekenen vakantiedagen
mogen na herstel worden opgenomen of
worden bij uitdiensttreding uitbetaald.
Periodes van arbeidsongeschiktheid, die
elkaar binnen een maand opvolgen, wor
den samengevoegd. Bij een tijdelijk her
stel (korter dan een maand) ontstaat
derhalve niet opnieuw een aanspraak op
vakantierechten.
Gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid
Medewerkers, die gedeeltelijk arbeids
ongeschikt zijn, hebben vanaf de aan
vang van de gedeeltelijke arbeidsonge
schiktheid alleen aanspraak op vakan
tiedagen berekend over de gewerkte
uren. De vakantierechten bij gedeeltelij
ke arbeidsongeschiktheid worden op de
zelfde wijze vastgesteld als bij part-time
medewerkers. Dit houdt eveneens in,
dat voor het opnemen van een vrije dag
tijdens de periode van gedeeltelijke ar
beidsongeschiktheid, alleen de hiervoor
benodigde tijd behoeft te worden afge
schreven van de vakantiekaart. Bij 50%
arbeidsongeschiktheid ontstaat derhal
ve aanspraak op de helft van het norma
le aantal vakantiedagen. Bij opname van
een vakantiedag tijdens de periode van
gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid
dient uiteraard slechts 4 uur te worden
afgeschreven.
Gevolgen in de praktijk
De wetswijzigingen zijn met ingang van
1 augustus 1988 van kracht geworden.
De wetgever heeft geen overgangsrege
ling ingesteld. Hierdoor hebben de wijzi
gingen al direct gevolgen voor medewer
kers, die rond 1 augustus geheel of ge
deeltelijk arbeidsongeschikt waren. In
de praktijk worden vakantierechten aan
het begin van het jaar op de vakantie-
kaart bijgeschreven. Arbeidsrechtelijk
ontstaan vakantierechten in de loop van
het jaar. De hierboven beschreven wets
wijzigingen beperken de aanspraak tij
dens ziekte. Hierdoor zal het noodzake
lijk zijn om op de vakantiekaart in geval
van (volledige of gedeeltelijke) arbeids
ongeschiktheid een correctie aan te
brengen. EvdL
i n w>sïW>w
IMM-H» vU 1
[TI K"
l»'""
/De
Uw»'i"
I. la«r
snciw jii-i'i i«? gu.||t
S'ns"cm
/e y* I
Twintig jaar geleden: eigen transport Boeren
leenbank voorpagina-nieuws.
et was wat in die tijd. De Boe
renleenbank trok zomaar een
aantal beroepschauffeurs aan.
Twaalf bestelauto's werden aangeschaft
om, in eerste instantie, bij tweehonderd
kantoren dagelijks de output en de post te
bezorgen en op te halen. Al heel snel werd
dat uitgebreid tot alle kantoren', herinnert
Weiten zich. Toch functioneerde het alle
maal anders dan tegenwoordig. De postau
to's reden naar zogenaamde 'netbanken'.
De banken uit de omgeving van die net-
bank brachten daar 's avonds de post en
haalden 's morgens de post op. Door deze
opzet was het mogelijk het aantal routes
beperkt te houden tot tien.
Voorpagina-nieuws De introductie van
de eigen postdienst veroorzaakte twintig
jaar geleden veel ophef. Voor de landelijke
dagbladen was het voorpagina-nieuws. Ook
de radio en televisie berichtten er uitge
breid over. Het hoofd van de afdeling
Transport herinnert zich nog de uitspraak
van directieleden van de toenmalige Boe
renleenbank: 'Dit is een reclamecampagne
die miljoenen waard is. De kosten van het
postvervoer voor de komende jaren zijn er
al uit!' Die ophef was niet verwonderlijk,
want op dat moment was de eerste koe
riersdienst geboren. De PTT had toen nog
het absolute alleenrecht en daarnaast be
stond er op het gebied van het postvervoer
nog bijna niets.
Tijd en geld bespaard Over de doel
stellingen van de eigen postdienst beston
den geen misverstanden. De belangrijkste
reden was tijdwinst, waardoor het mogelijk
werd, de output van de computer snel bij
de aangesloten banken te krijgen. Boven
dien was het allemaal goedkoper, dan wan
neer de PTT het vervoer voor z'n rekening
zou nemen. Jarenlang echter, hebben juris
ten van de PTT gestudeerd op de nieuwe
situatie. Was dit allemaal wel geoorloofd?
Het bleek allemaal keurig binnen wettelijke
normen te passen. Andere banken bleven
de PTT trouw en zijn dat grotendeels nog
steeds.
Automatisering oorzaak Voor zowel
de Raiffeisenbank als voor de Boerenleen
bank was de automatisering aanleiding om
een eigen postdienst te beginnen. Werd er
een bank geautomatiseerd, dan kwam ook
de postauto aan de deur die de output
afleverde en de input kwam ophalen. Dat
was gedurende de eerste jaren zeker het
geval bij de Raiffeisenbank. Gewone post
en kantoorbenodigdheden mochten in die
tijd niet in de Utrechtse postauto's worden
vervoerd. Weiten: 'De chauffeurs waren in
die tijd de hele dag onderweg. De werktij
den liepen van 's morgens acht tot 's
avonds half tien. De pauzes werden
meestal doorgebracht op of rond de aan
gesloten banken. Maar het ging er alle
maal heel gemoedelijk toe. Meestal stond
bij de banken de koffie klaar. Door het in
voeren van het twee-ploegensysteem zijn
die contacten grotendeels weggevallen.'
Dat dubbel routesysteem, dat na de fusie
werd ingevoerd, betekende dat de post
buiten kantooruren werd afgeleverd. De
contacten tussen de chauffeurs en de me
dewerkers van de banken werden er wel
een stuk minder door.
Door het hele land Dagelijks komen
de bekende witte wagens van intern trans
port twee keer bij alle Rabobanken. Die
'dubbele' postroute wordt uitgevoerd met