Mensenwerk? Succes verzekerd! Rabo band 'Mensenwerk? Succes verzekerd!'. Met deze slogan opende Kees Voogt, hoofd Centrale Dienst Personeel, in Noordwijk twee bijeenkomsten van twee dagen, die waren georganiseerd met het oog op de oriëntatie op een nieuwe benadering van het soci ale beleid. 'In ons taalgebruik is het begrip 'mensenwerk' meest al in gebruik als excuus voor het mislukken van bepaalde zaken. Maar de waarheid is, dat mensenwerk een van de belangrijkste succesbepalende factoren voor het welslagen van onze onderne ming is.' In vaktermen wordt dit beleid 'Human Resource Mana gement' genoemd. Een onderwerp dat ieder personeelslid, van hoog tot laag, aangaat. Vakoverleg Centrale Dienst Personeel Nummer 14/14 oktober 1988 De deelnemers aan deze bijeenkom sten waren medewerkers van de Centrale Dienst Personeel, de Per- soneelsadviseurs, opleiders en vertegen woordigers van de BGD. In het programma kwamen managers van zowel buiten als bin nen onze organisatie aan woord over moge lijkheden en onmogelijkheden, valkuilen en successen, kosten en baten van een heden daags sociaal beleid. De inleiders van bui ten de Rabobankorganisatie waren mana gers van totaal verschillende bedrijfstakken, van overheid tot fabrikant van keukenappa- ratuur. Toch hadden zij iets gemeenschappe lijks. Allemaal vertegenwoordigden zij een or ganisatie waar mensen centraal staan. In workshops kwam uitvoerig aan de orde hoe zij daartoe waren gekomen, soms onder druk van marktomstandighe den, soms door de persoonlijke overtui ging van de manager. Het vanaf het begin betrekken van het personeel bij de reorga nisatie was de belangrijkste reden van dit succes. Door openheid, vertrouwen en het geven van verantwoordelijkheid werden de mensen gemotiveerd. De samenwerking en onderlinge verhoudingen verbeterden. Dit leverde behalve een goede werksfeer ook financieel positieve resultaten op. De factor arbeid De voorwaarde om, wat wordt genoemd 'Human Resource Ma nagement' te laten slagen, is de mens te erkennen als belangrijk element. Want iedereen voelt goed aan of men echt als mens wordt gewaardeerd of dat het alleen maar gaat om een gunstig resultaat voor de organisatie. Uitwisseling van het behandelde in de workshops vond in de avonduren plaats onder leiding van Tineke Verburg. De pre sentatrice van Tros Aktua wist op onder houdende wijze de belangrijkste bood schap van de inleiders en deelnemers van iedere workshop over te brengen. Voorbeeldfunctie Op de tweede dag opende H. van den Broek, lid van de Hoofd- Vakoverleg over 'Human Resource Management'. directie, met een toespraak met als titel 'Op weg naar een nieuw personeelsmanage ment'. Ook hierin werd nog eens benadrukt, dat mensen de succesfactor van een orga nisatie, dus ook van onze Rabobankorgani satie zijn. Hij gaf ook duidelijk aan, dat het personeelsmanagement gedragen moet worden door Hoofddirectie en bestuurders. Zij hebben een voorbeeldfunctie. En dat de Centrale Dienst Personeel een kader moet scheppen waarbinnen het lijnmanagement op eigen wijze personeelsmanagement kan voeren. Maar in tegenstelling met de bedrij ven die de eerste dag hun ervaringen ver teld hadden, kampt de Rabobankorganisa tie niet met teruglopen van marktaandelen of vermindering van de winst. Het gaat im mers prima volgens de halfjaarcijfers van 1988. Dus waarom wordt er dan toch bij onze organisatie gepraat over een nieuw so ciaal beleid? Waarom zouden wij iets gaan veranderen als het goed gaat? De externe en interne veranderingen zijn belangrijke re denen. De concurrentie verhevigt, de tech nologie rukt op, de cliënten zijn steeds be ter geïnformeerd, maar ook het personeel is beter geschoold en vraagt om meer verant woordelijkheden. Dit betekent dat de struc tuur en cultuur van onze organisatie de mo gelijkheden moet bieden om flexibel te kun nen optreden. En dit is nodig om in de jaren negentig nog steeds over een organisatie te beschikken die winst maakt en waar het prettig werken is. Wanneer wij er nu niets aan doen, zijn we straks te laat! Veranderingen Het veranderen van een structuur en cultuur gebeurt niet van de ene dag op de andere dag. Dit heeft meer tijd nodig en zal in fases gebeuren. De inlei ders van de workshops van onze organisa tie lieten horen, dat er op diverse plaatsen al daadwerkelijk acties worden onderno men. Managers van aangesloten banken, regiokantoor en Rabobank Nederland vertel den over hun ervaringen, hun oplossingen van problemen, maar vroegen ook advies aan de deelnemers. Het laatste onderdeel van de bijeenkom sten bestond uit een forumdiscussie over de vragen en opmerkingen naar aanleiding van een aantal facetten en toepassingsvor men van het Human Resource Manage ment. Deze bijeenkomsten vormen het startpunt van uitdragen en uitvoeren van een nieuw personeelsmanagement bij de Rabobankorganisatie. Ook bestuurders, ma nagers en medewerkers zullen geïnfor meerd en betrokken worden bij het gestalte geven aan een bedrijfsbeleid met een men selijker gezicht. AK

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 9