Rabo band Zaterdagopenstelling ja of nee? Nummer 14/14 oktober 1988 bleef ik met alles meedoen. Cursussen, bij eenkomsten, etc. Ik heb duidelijk laten mer ken dat ik er volledig bij hoorde. De bank heeft uiteindelijk gevraagd of ik weer full time wilde gaan werken. Dat is een compli ment. Anderen maken zich druk over hoe ik het red. Ik niet.' Gerda: 'In Nederland is het nog ongebruikelijk, dat een vrouw blijft wer ken als ze een kind heeft. Wat dat betreft lopen we hier achter bij de rest van de we reld.' Janneke: 'Mensen brengen je hier vaak aan het twijfelen. Doe ik het wel goed, kan het wel wat ik doe?' Gerda: 'Ook voor de bank is het een voordeel als een ervaren kracht blijft werken. Een nieuw iemand opleiden kost veel tijd en geld.' Karin is in verwachting. Ze blijft 20 uur werken. De bank Krimpen aan de Lek vindt dat het moet kunnen, al is het best lastig. Weer een extra stoel in de toch al krappe ruimte. Karin mist, doordat ze part-time gaat werken, wél een promotie. Maar dat weet ze en accepteert ze. Vrouwelijke cliënten Volgens Ed heb ben vrouwelijke starters het duidelijk moei lijker dan mannelijke starters. 'Ook daar wordt weer gedacht: ze trouwt, krijgt kinde ren en stopt.' Janneke: 'Een vrouw die met een goed ondernemersplan komt en een fi nanciering wil, is heus niet van plan om vol gend jaar een kind te krijgen en dan te stop pen. Dat lijkt me duidelijk.' Gerda: 'Je hebt er als bank niets mee te maken hoe een on dernemer haar privé-zaken oplost. Dat vraag je aan een man toch ook niet?' Joop vindt, dat vrouwen vaak heel goed weten wat ze willen vragen. 'Ze gaan recht op hun doel af. Vaak hebben ze hun vragen op papier staan, ze zijn goed voorbereid.' 'En begrijpt ze iets niet', vult Karin aan, 'dan vraagt ze het gewoon nog een keer.' 'Vrouwen zijn goed op de hoogte. Zeker in de steden', vindt Ed. Karin: 'In dorpen misschien min der, maar bij de jongeren maakt het ge slacht echt niets meer uit.' 'Jongeren weten veel en komen goed voorbereid naar de bank', zegt Gerda, 'maar aarzelen ook niet om te vragen. Er wordt van ons ook meer ver wacht. Wij moeten meegroeien.' Bankfeesten Een heel ander onder werp. Wat voor activiteiten worden er op de banken voor het personeel georganiseerd? Gerda: 'Wij gaan elk jaar een dag uit met het hele personeel én de beheerscolleges.' Karin: 'Wij doen altijd iets met een spelele ment. Wie wint krijgt een prijs en de ver plichting om volgend jaar een activiteit te or ganiseren. Bij de personeelsvereniging leg gen we maandelijks wat in voor cadeautjes. Is er geld over, dan gaan we naar het thea ter of iets dergelijks. In november gaan we een weekend uit met het hele personeel van 17 man, bestuur, raad van toezicht en aanhang.' 'Het zijn altijd dezelfde mensen die niet meegaan met de jaarlijkse uitstap jes', zegt Gerda. 'Onze voorzitter komt dan persoonlijk vragen waarom niet.' Karin: 'Bij ons is het zo, dat de opkomst vermindert naar mate de eigen bijdrage hoger is.' Bij de bank in Gouda werken zo'n 80 mensen. Joop: 'Naast activiteiten met de PV hebben we kwartaalbijeenkomsten met een verhaal tje van de directeur, eten, borreltje, echt heel gezellig.' Gerda: 'Wij waren vorig jaar bij Lee Towers. Van het bestuur stonden ze vooraan voor een handtekening. Dat is heel leuk, je ziet elkaar op een heel andere ma nier.' Ed: 'Je zou personeelsbijeenkomsten haast verplicht moeten stellen. Goede per soonlijke contacten zijn zeer belangrijk. Zon der dat kun je niet werken. Het straalt ook af naar de cliënten als de sfeer goed is. Wij hebben eens per twee jaar een groot feest voor iedereen. Ook organiseren we bijeen komsten per rayon.' Joop: 'Ik zou niet weten waarom ik niet zou gaan naar een perso neelsfeest. Ga je niet, dan mis je wat. Som migen zeggen: ik zie m'n collega's al vijf da gen in de week... Wij hebben een keer een boottocht gemaakt door de Biesbosch. Dat werd bijna het faillissement van de PV. Toen we terugkwamen op de Nieuwe Merwede kwam er opeens mist opzetten. Die werd zo dicht dat de kapitein het schip op een zand bank zette. We moesten wachten tot de vol gende ochtend. Er was niks aan te doen. le dereen dacht: ik hoef toch niet meer met de auto naar huis, dus laat ik er nog maar een tje nemen. Maar tegen elven trok de mist op en konden we alsnog de haven in...' Zaterdagopenstelling en GEA 'Eigen lijk onlogisch dat banken open zijn als ieder een werkt', zegt Ed. 'Ben je uitgewerkt, dan is de bank dicht. In Canada en de VS, waar ik heb gewoond, zijn de banken 's avonds en zaterdag open. Dat heb ik altijd heel lo gisch gevonden.' Gerda: 'Je krijgt als je za terdag opengaat denk ik geen extra cliën ten, maar alleen een verschuiving.' 'Op vrij dagavond zien wij bijvoorbeeld huisvrouwen die net zo goed overdag zouden kunnen ko men', vult Karin aan. Joop: 'Met het hele gezin een reis boeken, dat kan bij de bank dus niet zo makkelijk. Die mensen stappen nu dus op zaterdagmorgen naar een reisbu reau.' Karin: 'Het op zaterdag werken geeft personele problemen en kost extra geld. De vraag is of de openstelling op zaterdag ge noeg oplevert om dat te compenseren.' Ed: 'Je zou de uren kunnen verschuiven, 's morgens later open bijvoorbeeld. Het valt mij op dat ik op vrijdagavond altijd heel veel afspraken heb. Mensen willen niet steeds vrij nemen voor bankzaken.' Gerda: 'Wij hebben een enquête gehouden onder de cli ënten over de openingstijden. We zijn nu op koopavond ook tijdens etenstijd open. Eerst kwam er niemand, nu wel. Maar het blijft een verschuiving.' Joop: 'Bij onze biblio theek hangt een bord waarop staat: onze stille tijden zijn dan en dan. Dat zouden wij ook kunnen doen. Mensen zien dat en den ken: nu sta ik in de rij, ik lijk wel gek.' 'De GEA wordt steeds belangrijker', stelt Ed: 'Die kan in de toekomst steeds meer: saldo geven, hypotheekadvies etc. Reizen boeken kan misschien niet, maar veel andere diensten worden geautomatiseerd. Dat heeft consequenties voor de medewerkers. Straks veranderen de functies, taken zullen verdwijnen. Mensen moeten daar nu al re kening mee gaan houden.' Karin: 'Wij hebben nog geen GEA. Er zijn ook geen buurbanken, die er een heb ben. Ik hoop dat ze er snei komen. Speciaal voor onze cliënten die in Rotterdam werken is dat makkelijk. Zij moeten nu betalen als ze daar in Rotterdam geld opnemen. Voor die mensen is de GEA onmisbaar.' Janneke: 'Wij hebben sinds kort een GEA. Ik ben heel benieuwd wat het voor onze bank gaat bete kenen.' Ed: 'Je kunt de ruimte waar de GEA staat benutten om zaken onder de aan dacht te brengen. Je kunt er iets ophangen of folders neerleggen. Het aantal GEA's van de Rabobank is heel groot. Dat betekent dat wij veel mensen van andere banken bin nenkrijgen. Je moet dan proberen van de gelegenheid gebruik te maken om ze binnen te houden.' Gerda noemt nog een voordeel: 'Minder rendabele cliënten kunnen straks op het beeldscherm zien of hun geld is bin nengekomen en het opnemen. Dat scheelt tijd aan de balie.' Interne communicatie Ed vertelt: 'Eens per maand kijken we met het hele rayon naar Bank in Beeld.' Volgens Joop zijn het meestal dezelfde mensen, die niet kij ken, dat valt wel op. Dat is duidelijk een ge brek aan interesse.' Karin: 'Wij kijken nu 's morgens. Wie er dan niet is kan later nog even kijken. Ik vind dat je altijd zo snel mo gelijk na verschijnen moet kijken, dan is het actueel.' Joop: 'Het is heel vervelend als een cliënt met een nieuwtje komt wat jij nog niet weet. Mensen wapperen wel eens met een advertentie en wij weten van niks. We moeten intern eerst op de hoogte zijn, en dan pas de buitenwereld.' Men vindt het rond de tafel erg belangrijk om via Rabo- band, Baliescoop en Bank in Beeld van te voren goed op de hoogte zijn.' Karin: 'Niet alle medewerkers lezen een krant. Ook daarom is het goed dat iedereen door mid del van interne communicatie op de hoogte is van belangrijke ontwikkelingen.' TMF Ed Winters, kantoormanager van het bijkantoor van de Rabobank Rotterdam in Ommoord, Joop Dijksman, Relatiebeheerder Particulieren bij de Rabobank Gouda.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 7