Tijdelijk management in Eindhoven uit voorraad leverbaar Rabo band Interim-management méér dan eerste hulp Een directeur wordt ziek en blijft dat langere tijd. Een opvolger is nog niet beschikbaar. Een hoofd Beheerstechnische Zaken krijgt onverwacht een andere baan, maar het managementteam van de bank moet op sterkte blijven. Er is een fusie op komst of er is tijd nodig voor een speciaal project. Allemaal situaties waarvoor op hele korte termijn een oplossing nodig is. Men zoekt dan een functionaris met managementkwaliteiten, die is ingewerkt in de Rabobankorganisatie. Maar waar is zo iemand op korte termijn te vinden? Adverteren kost tijd, sollicitatiegesprekken ook en dan heeft iemand die je graag wilt hebben ook nog eens een op zegtermijn van een paar maanden... Voor alle hierboven beschre ven - en meer - situaties biedt de afdeling Management Onder steuning Aangesloten Banken in Eindhoven een oplossing via bij voorbeeld 'interim-management', tijdelijk management dus. Nummer 14/14 oktober 1988 Pierre van Hedel, Wilbert Gooskens en Harry Arkesteijnvooraf duidelijke afspraken over taak interim-manager. Als het om interim-management gaat, brengt de afdeling Manage ment Ondersteuning AB van het di rectoraat Bedrijfsvoering Aangesloten Ban ken vraag en aanbod bij elkaar. We spra ken met Pierre van Hedel, hoofd van de af deling Management Ondersteuning AB en met Harry Arkesteijn, die op deze afdeling onder andere is belast met interim-mana gement. Wat is interim-management? 'Interim management is het tijdelijk opvullen van een opengevallen plaats op het niveau van directie of afdelingshoofd op een aangeslo ten bank. Soms gaat het ook om tijdelijke extra opvulling met een, noem het een 'overbruggingsman', of met een deskundi ge', aldus de heer Van Hedel. 'En natuur lijk kan er ook een verzoek komen van een afdeling van Rabobank Nederland. Het kan soms ook zinvol zijn iemand van buiten de eigen bank of afdeling aan te trekken'. De heer Arkesteijn: 'Een bank of afdeling die snel iemand nodig heeft, neemt contact met ons op en vertelt precies wat voor ie mand wordt gezocht, wat de taken zijn, hoe lang het gaat duren, etc. Wij zorgen dan voor een manager, die aan de gestel de eisen voldoet.' Springplank Hoe wordt iemand inte rim-manager? Arkesteijn: 'Er is eigenlijk een tweedeling te maken. Enerzijds zijn er mensen die zichzelf aanmelden, anderzijds hebben we te maken met mensen die aan gemeld worden. Mensen die zichzelf aan melden, willen zich vaak een tijdje oriënte ren, om zo een wat bredere horizon te krij gen. Om te kijken of een bepaalde functie, die ze uiteindelijk ambiëren, in werkelijk heid ook iets voor ze is. Vanuit onze afde ling wordt nagegaan of de kandidaat ge schikt is om als interim-manager te functi oneren. Daarbij wordt met name gekeken naar de (potentiële) managementkwalitei ten en een zekere kennis op een bepaald terrein. Ook stellen wij als eis dat iemand minimaal twee jaar als interim-manager wil functioneren. Het fenomeen is natuurlijk ook goed voor de interne doorstroming.' Hoe lang is iemand interim-manager? 'Meestal een jaar of twee, maar dan wel in verschillende functies. Een interim-project kan twee maanden duren, maar ook een halfjaar. Dat is sterk afhankelijk van de re den waarom iemand ergens wordt ingezet', aldus Van Hedel. En als iemand een jaar of wat als interim-manager heeft gefunctio neerd? Arkesteijn: 'Dan is het de bedoe ling, dat de manager op een definitieve plaats terecht komt. In de praktijk blijkt, dat mensen nogal eens blijven op de bank waar ze tijdelijk ingezet waren. Je moet in terim-management dan zien als een soort springplank.' Snel inwerken Natuurlijk moet een bank betalen voor een interim-manager. Dat bedrag ligt nu tussen de f 610,- en f 680,- per dag. Van Hedel: 'Voor dat be drag krijgt de bank de beschikking over een uitstekende kracht, die door een stuk ervaring binnen de Rabobankorganisatie meestal zwaarder is, dan het functieprofiel vereist. Ze zijn gewend en in staat zich snel in de problematiek in te werken en tot goede oplossingen te komen.' Er worden vooraf duidelijke afspraken gemaakt over de taak van de interim-manager. Deze staat bovendien niet alleen, maar kan al tijd terugvallen op de mensen van interim- management, die de manager met raad en daad bijstaan. Zij worden onder andere on dersteund met handboeken, checklists, opleidingen, mentoren, twee-maandelijkse bijeenkomsten en dergelijke. Waarom interim-management? Cees van der Linden was interim-manager en is nu onder-directeur van de Rabobank Half- weg-Zwanenburg. Cees Broekhoven is di recteur van de bank. Vraag én aanbod in één kamer. De heren hebben een uitge sproken mening over interim-management en tal van zaken, die daar meer of minder mee te maken hebben. Waarom nam direc teur Broekhoven contact op met Interim Management toen hij iemand nodig had? 'Kwaliteit, dat was één van de redenen. Je moet eens zien wat er allemaal reageert, als je een advertentie plaatst. Zelfs naar aanleiding van het interne vacatureblad re ageert voornamelijk Jan en alleman van buiten de organisatie. Je moet zelf zeef spelen. In Eindhoven bij Management On dersteuning wordt dat voor je gedaan. Krijg je één of meer - liever meer - namen door, dan kun je ervan uitgaan dat dat kwaliteit is, dat de mensen ook echt geschikt zijn voor de baan. Bovendien weet je dat het mensen met een bepaalde mentaliteit zijn, flexibel, stressbestendig en enthousiast.' Ook voor interim-managers zelf ziet Broek hoven goede kansen: 'Stel, ik heb een ke rel die geblokt zit hier, maar op zich een goeie vent. Dan is het toch ideaal als ik kan zeggen tegen Eindhoven: jongens, geef 'm wat sturing de komende jaren, zo dat hij te zijner tijd een goeie plaats elders

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 10