MIRA: steeds meer mogelijk voor steeds meer banken Rabo band Vergaderschema 1989 Consequenties CAO voor arbeidsvoorwaarden Rabobank- organisatie Spaarloonregeling MIRA is een van de netwerkprodukten, die Rabobank Nederland beschikbaar heeft voor de aangesloten banken en voor de afde lingen van Rabobank Nederland zelf. MIRA is het besloten video- tex-systeem van de Rabobank. Het is vergelijkbaar met bijvoor beeld Viditel, de boekingssystemen van de touroperators zoals Hiline en View-costa en het Franse Minitel. Het grootste deel van de aangesloten banken (735) is inmiddels voorzien van dit eigen videotex-systeem van de Rabobankorganisatie. Nummer 13/23 september 1988 De CAAR besloot Rabobank Nederland te vragen haar stelselmatig op de hoogte te houden van de ontwikkelingen van het vo renbedoelde beleid. iciAism De vergaderingen van de CAAR in 1989 zullen wor den gehouden op 22 fe bruari, 19 april, 21 juni, 30 augustus, 18 oktober en 20 december. 'ClAlAiRI ling in overeenstemming te brengen met de CAO dient dit maximum te worden gebracht op 12 dagen per jaar. icia/a/r/ De CAAR behandelde een notitie over een aan tal arbeidsvoorwaarden, die in positieve zin afwijken van de desbe treffende bepalingen in de CAO. Besloten is aan de partijen, betrokken bij de CAO, dispensatie te vragen om de be staande arbeidsvoorwaarden gedurende de looptijd van de CAO te handhaven. Daarnaast zijn bij Rabobank Nederland wij zigingen in voorbereiding van de bijdragere geling ziektekostenverzekering en de ar beidsvoorwaarden bij arbeidsongeschikt heid. Deze zullen nog aan de CAAR worden voorgelegd. De CAAR besloot in dit kader positief advies uit te brengen over een voorstel om de rege ling studiefaciliteiten in overeenstemming te brengen met de CAO. Dit hangt samen met de wijziging van de CAO-bepaling inzake de aanwending van roostervrije uren voor oplei dingsactiviteiten. De regeling studiefacilitei ten kent thans een maximum van 10 dagen betaald studieverlof per jaar. Om deze rege- Naar aanleiding van een verzoek van de CAAR is door de Centrale Dienst Personeel bezien of het mogelijk en wen selijk is binnen de Rabobankorganisatie een spaarloonregeling in te voeren. De conclusie van dit onderzoek is dat het invoeren van een spaarloonregeling niet moet worden geadviseerd, omdat dit voor alle medewerkers een inhouding op het sa laris verplicht zou stellen. De invoering van een spaarloonregeling, geheel voor de re kening van de werkgever, zou een onver antwoorde loonstijging met zich meebren gen. Bovendien moet worden betwijfeld of alle banken voor hun medewerkers een dergelijke regeling zouden willen invoeren. Dit is een voorwaarde voor de invoering van een spaarloonregeling. Een en ander zou betekenen dat in de organisatie onge lijke behandeling van medewerkers kan ontstaan. Op vorenbedoelde gronden zou geen advies over het invoeren van een spaarloonregeling aan de banken dienen te worden uitgebracht. Van de zijde van de Werknemersdelegatie werd hierover opgemerkt dat de kosten van het invoeren van een spaarloonrege ling zouden kunnen worden gedekt door een extra bijdrage van de zijde van de werkgevers. Andere banken kennen een winstuitkering. Zo'n uitkering is in de Rabo bankorganisatie niet gepast omdat een co- operatieve vereniging geen winstoogmerk heeft en de belangen van haar leden voor op dient te stellen. Een extra bijdrage van werkgeverszijde lijkt gerechtvaardigd ge zien de bijzondere inspanningseisen die aan de medewerkers zijn gesteld als ge volg van de vele veranderingsprocessen in de afgelopen periode. Bovendien is blij kens de halfjaarresultaten van de organi satie sprake van een ruime toename van de bruto- en nettowinst. In reactie hierop werd van de zijde van Ra bobank Nederland toegelicht dat het de verhoudingen tussen de partijen, betrok ken bij de CAO zou verstoren als nu een spaarloonregeling in de Rabobankorganisa tie zou worden ingevoerd. In het laatste CAO-overleg is de mogelijkheid van een winstdelingsregeling in het gehele bankbe drijf aan de orde geweest. Besloten is een dergelijke voorziening niet in de CAO op te nemen. De Rabobankorganisatie kan, nog afgezien van de financiële consequenties, thans niet eenzijdig een dergelijke regeling invoeren. Door de Werkgeversdelegatie werd gesteld dat het invoeren van een spaarloonrege ling moet worden beschouwd als een voor ziening in de loonsfeer. De bespreking hier van behoort op bedrijfstakniveau te wor den gevoerd. Hierop werd ter zake van de behaalde halfjaarresultaten aangevuld dat ook op indicatie van de Nederlandsche Bank in de afgelopen jaren belangrijke in spanningen zijn geleverd om de negatieve verhouding tussen de ontwikkeling van de kosten en de baten om te buigen. Nu de banken hierin zijn geslaagd en derhalve een bijdrage wordt geleverd aan de nood zakelijke verbetering van de rentabiliteit van het bankbedrijf, zou het niet juist zijn deze verbetering voor een belangrijk deel te besteden aan extra personeelsvoorzie ningen. Het ligt voor de hand dat het on derwerp winstdeling en/of spaarloon een rol zal spelen in het overleg dat in de loop van 1989 en 1990 zal worden gevoerd over een nieuwe CAO voor het bankbedrijf. MIRA bestaat inmiddels een jaar of zes. Vijfduizend gebruikers raad plegen MIRA meer dan een mil joen keer per maand. Een goed produkt verkoopt zichzelf. Daarom is het naar bui ten toe tamelijk rustig geweest rond dit systeem, dat behoorlijk wat mogelijkheden te bieden heeft. Toch verdient MIRA alle aandacht. Wij spraken met Gert Houkes, die MIRA vanaf haar geboorte heeft mee gemaakt. Hij werkt bij het Ondersteunings- en Service centrum van het directoraat Dienstverlening Informatica in het gebouw Sijpesteijn aan het Utrechtse Jaarbeurs plein. Wat kan MIRA? ledereen heeft in middels wel eens kennis gemaakt met te letekst. Daarmee is het mogelijk om met een tv-toestel informatiebeelden op te roe pen. Het weerbericht, de valutakoersen, in formatie over radio- en tv-programma's, kunnen met enkele drukken op de knop op het beeldscherm worden getoverd. Met te letekst kunnen geen boodschappen wor den doorgegeven aan anderen. Met MIRA kan wel in dialoogvorm worden gewerkt. Hoewel MIRA in de eerste plaats een infor matiesysteem is, kunnen plaatselijke ban ken onder andere ook effecten orders op geven, verschillende hypotheekberekenin gen uitvoeren en bestellingen doen bij het centraal magazijn in Best. Verder biedt het een vriendelijke en makkelijke toegangs weg naar meer complexe toepassingen als het berichten aanmaken in MIRA en het verzenden via SPRINTER. Niet iedereen kan gebruik maken van MIRA. Het is een besloten videotex-sys teem, dat uitsluitend met een aantal pass- words toegankelijk is. Momenteel zijn er zo'n 735 banken aangesloten en is aan sluiting voor meerdere banken gepland. Zwart-wit Zodra een aansluiting met het Rabobank Terminal Netwerk (RTN) is gerealiseerd, kan met de apparatuur van Philips, Nixdorf of DEC, een verbinding met de computer waar MIRA op draait worden gelegd. Deze apparatuur werkt niet in kleur maar in zwart-wit. Volgens de heer Houkes is dat bij deze toepassing geen probleem: 'Vanaf het begin van de ontwikkeling van MIRA zijn wij ervan uitgegaan, dat de infor matie van MIRA ook op monochroom beeldschermen duidelijk moet zijn. Dat be-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 10