Rabo band Nummer 12/2 september 1988 5000 posten per maand. De klanten had den door de goede begeleiding helemaal geen drempelvrees. Er is een kans dat onze donderdagavond-opening komt te vervallen, dan zijn er toch alleen maar kasopnames.' Etsje: 'Wij hebben in Anjum geen GEA, maar geven wel pincodes uit. Bij ons willen vooral mensen van Schiermonnikoog een pasje voor als ze op het vasteland zijn. Ook hebben we klanten, die werken of win kelen in Dokkum, waar er wel een staat. Eerlijk gezegd heb ik zelf nog nooit gezien hoe het werkt.' Spaarweek Judith: 'Op zaterdag 1 ok tober houden wij een spaardag voor de jeugd van 0 tot 12 jaar. We doen dat met de banken Heereveen, Leeuwarden, Drachten en Sneek/Joure.' Peter vindt: 'Eén dag is beter dan een hele week die drukte. We doen de spaardag dit jaar voor het eerst. We hebben voor de jeugd van 12 tot 18 al een aktie gehad, ze kregen een waardebon voor een schoolagenda. Dat was een matig succes.' Bernard: 'Een goed idee zo'n dag. Na de Spaarweek ben ik altijd totaal door gedraaid.' Sjoerd: 'Wij geven de klant aan de balie een bon, waarop we de leeftijd in vullen. Daarmee gaan ze naar een speciale kraam om hun cadeautje af te halen. Dat scheelt erg in de drukte aan de balie.' Ets je: 'Vroeger draaiden we overuren tijdens de Spaarweek. Ik vind dat de belangstelling af neemt.' Peter vindt het opvallend, dat zelfs het animo om een cadeautje op te halen af neemt.' Etsje voegt er aan toe: 'Het is een vakantieweek, maar toch komt men niet.' Judith vertelt dat de vier stadsbanken juist daarom de Spaardag naar voor de vakantie verplaatst hebben, in de hoop dat men dan wel komt.' Bernard: 'Ik heb de voorstellen van de Rabobank Noordwijk gelezen. Zij hadden goede ideeën, bijvoorbeeld de Spaarweek van woendag tot woensdag la- zegt: 'Je ziet de verwarring over onze organi satie ook bij het wel of niet doorbelasten van de f 7,50 bij een fiattering. Bij de een mag het 2x gratis, bij de ander altijd gratis en een derde rekent meteen bij de eerste keer al f 7,50. Niet iedereen kan of wil naar de dichtstbijzijnde GEA rijden of heeft veel cheques bij zich. Ik kaart niet aan bij de mensen dat een fiattering ze misschien f 7,50 kost. Ik heb geen tijd om daar met ie dereen, die ik misschien éénmaal zie, om- Ets/'e Dijkstra, balie-adviseur bij de Rabobank Noordoosthoek Friesland in Anjum. ten lopen, of splitsen naar doelgroep.' Peter stelt voor: 'Het zou goed zijn de Friese - of beter nog of alle - Rabobanken op één lijn te hebben. Dat zou iedereen ten goede ko men. Het publiek denkt nog steeds dat een Rabobank een Rabobank is. Er is veel ver warring.' Judith legt uit: 'Ziet een klant een advertentie, dan gaat hij heus niet zitten uit pluizen bij welke Rabobank iets is, het is voor hem gewoon bij 'de' Rabobank.' Ber nard vindt het het beste om één advertentie te plaatsen van de gezamenlijke Friese ban ken, vlak voor de spaardag of -week. Hij Sjoerd Keizer, eerste medewerker op het bijkan toor Kollummerzwaag van de Rabobank Kollum. dat ze bij ons met hun boot liggen, in dis cussie te gaan.' Sjoerd vertelt dat de cliën ten van de Rabobank Kollum een brief heb ben gekregen over de f 7,50 kosten en na dat ze een keer een opname elders hebben gedaan nog een brief. 'We adviseren daarin gebruik te maken van cheques of om een pincode te nemen.' Bernard merkt, dat mensen die veel cheques gebruiken, een tweede rekening openen, speciaal voor de cheques. Peter: 'De praktische uitvoering van de kostendoorbelasting laat te wensen over. Daar is van te voren niet goed genoeg over nagedacht. De uitvoering van de door belasting kost tijd en dus ook weer geld.' Judith vult aan: 'En vergeet niet de tijd, die je aan discussie kwijt bent...' Bernard: 'Tijd die je wint door de GEA, heb je daar hard voor nodig.' Werken onder druk De vijf rond de ta fel merken duidelijk, dat de klant steeds mondiger wordt. Sjoerd vindt dat geen be zwaar: 'Daar blijf je zelf ook wakker van. Je moet wel goed weten hoe alles in elkaar steekt om het juiste weerwoord te geven. Neem nou de spaaradviesmap. Het moest allemaal simpel, maar nu hebben we er al weer 'tig' spaarvormen bij. Je moet wel door de concurrentie, maar het maakt het voor ons wel moeilijker.' Judith: 'Een voor beeld; de Rabo Rendement Rekening mocht alleen passief worden verkocht, nu mag het plotseling actief. Bernard vindt: 'Regelmatig werkoverleg zou mooi zijn. Maar, ik kan me de laatste maal niet herinneren. Ook voor Bank in Beeld heb ik nooit tijd. Judith vult aan: 'We hebben echt last van onderbezet ting, zeker in vakantietijd.' Ook Peter er vaart duidelijk, dat de werkdruk te hoog is. Etsje: 'Er is ook veel verloop in personeel. Een gevolg daarvan is, dat wie 's morgens voor het eerst bij de bank begint, 's mid dags al aan de balie zit.' Judith verwoordt het met het aloude gezegde: 'Je wordt door schade en schande wijs. Ik heb vaak geen tijd om noodzakelijke informatie te lezen. Ik ga nu naar ICOP, maar ik vindt dat eigenlijk beter voor nieuwe collega's. Zij hebben het harder nodig.' Peter: 'ICOP is wel een goede stap in de richting naar uniformiteit. Aan de andere kant worden er mensen onder tafel geveegd met hun eigen methodes. Je doet het al jaren op een bepaalde manier, met resultaat, en nu doe je het opeens niet goed meer.' Judith: 'Je zou met de eigen collega's moeten gaan, dan spreek je daar na allemaal één taal, en kun je er samen mee gaan werken.' Sjoerd: 'Krijg je geen goede opleiding als je begint te werken, dan is er een grote kans, datje afknapt. Je weet weinig, de klant weet meer. Dat is zeer de motiverend.' Peter vindt het heel positief datje bij ICOP collega's van andere banken spreekt. Judith: 'Nieuwelingen zitten nu ach ter de computer met hun introductiecursus. Het is een goed pakket, maar wat als ze vragen hebben?' Peter voegt toe: 'Je mist dan toch de begeleiding door collega's.' Ju dith: 'Waar je veel van leert is om in een werkgesprek een paar problemen uit Balie- scoop te bespreken, dat is vooral goed voor nieuwelingen.' De vijf rond de tafel zijn zeer te spreken over Baliescoop. Dat blad sluit volgens hen zeer goed aan bij de dagelijkse praktijk. Privacy Bernard merkt op: 'In dorpen is toch nog veel drempelvrees voor de bank, zelfs bij jongeren.' Etsje: 'Men is bang dat ze alles van je weten.' Volgens Bernard gaan mensen liever 5 kilometer verderop naar het hoofdkantoor, dan dat hun dorps genoten ze zien op de bank. Judith: 'Het wachtcirkelsysteem in Heusden, dat in het vorige nummer van Raboband werd be schreven, vindt ik wel heel persoonlijk, de mensen willen nou eenmaal niet als een nummer behandeld worden. Toch hebben wij een nummersysteem. Dat werkt heel goed, is een balie vrij dan zien de cliënten meteen waar ze heen moeten. Je kunt, doordat het systeem aan een computer ge koppeld zit, ook interessante gegevens bo ven water krijgen. Hoeveel cliënten help je per dag, hoe druk is het op bepaalde tijden, hoelang zijn de wachttijden. Je kunt zo je werkverdeling goed inplannen. Ook de klan ten zijn zeer tevreden. Ze hoeven niet meer precies te kijken, wie er nog voor ze is.' Als het aan de vijf collega's rond de tafel had gelegen, hadden we nog uren door ge praat. Maar het aantal beschikbare pagi na's in Raboband is helaas beperkt en de redactie moest ook nog terug naar 'Hol land'... TMF Peter Vergonet, bankadviseur-A bij de Rabo bank Leeuwarden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 4