X/ Friezen zoe ken schaap met vijf poten Rabo band Goede actie voor de beste cliënten 7T"", De Friese Maatschappij van Landbouw heeft een mooie kop-hals-romp-boerderij met 45 hecare grond aangekocht in het Friese dorpje Blessum. Men wil daar proberen de pro- duktie van slachtlammeren tot een hoger rendement te bren gen. Dat klinkt simpel, maar het is een langdurige en dure zaak. Nummer 12/2 september 1988 Jacques Zwaga van bureau Zwaga Part ners, dat de seminars verzorgt over sema- ninar nummer één: 'De deelnemers moe ten goed op de hoogte zijn van de pro's en van de contra's van de actie, zodat ze een reëel beeld hebben van de mogelijkheden en weten waar de voetangels en klemmen liggen. Dat in de eerste plaats. We behan delen vervolgens de trends in de markt voor consumptief krediet. Het is belangrijk om te weten wat de gedragspatronen zijn van de cliënt in de markt voor consumptief krediet, met name in het P- en E-segment. Natuurlijk is het goed daarbij te wijzen op de commerciële strategie van de eigen plaatselijke bank. Vervolgens gaan we in op hoe de actie kan worden vormgegeven en waarom die zo vormgegeven is. Daar mee toetsen wij bij de deelnemers of de Telemarketing anders dan telefonische verkoop Telefonische verkoop wordt als negatief ervaren. Je doorbreekt er de privacy mee en het is opdringerig. Het bellen staat daarbij los van andere inspannin gen om een produkt te verkopen. Tele marketing is complexer. Het is een on derdeel van het stapsgewijs benaderen van cliënten en past in de cultuur van de Rabobankorganisatie. Het is een aanvulling op de normaal gebruikte mar- keting-instrumenten van de Rabobank, waarbij persoonlijke verkoop een belang rijke rol speelt. Je kunt het gebruiken om te komen tot een afspraak of men sen alleen te attenderen op leenmoge- lijkheden en de voordelen ervan bij de Rabobank. Inzicht in de markt Vaak ontbreekt een goed inzicht in de markt. Dat bleek uit de volgende vraag van seminarleider Jacques Zwaga aan de deelnemers van de allereerste semi nar in de lange reeks: 'Zet u eens de namen op papier van twintig relaties in het P- en E-segment.' Niemand durfde dat aan. De ervaring van Zwage leert, dat drie, vier namen noteren nog wel lukt. Daarna wordt het meestal moeilijk. actie een haalbare zaak is. Als dat zo is, dan gaan we kijken naar de zuivere in houd van de actie: hoe pak je zo'n actie nu aan. Wat zijn de specifieke onderwer pen waar je rekening mee moet houden? Dat is het programma voor de ochtend, 's Middags werken we het hele actieplan uit. We doen dat vanuit het beeld van het eigen werkgebied naar de specifieke ac tie. Tenslotte bespreken we wat er alle maal geregeld moet worden om de actie zo soepel mogelijk te kunnen laten verlo pen.' Verkopen dan verstrekken Bij dat eerste seminar staat ook centraal, dat de deelnemers de medewerkers op de bank enthousiast en gemotiveerd de actie kun nen presenteren en bij kunnen staan bij de uitvoering. Over het verstrekken van een consumptief krediet wordt tijdens deze bij eenkomsten niet gesproken. Wel over het verkopen ervan, want op dat gebied heeft de Rabobank iets in te halen. Is een kre diet eenmaal verkocht, dan volgt het admi nistratieve verstrekken vanzelf wel. Ook bij de drie andere praktisch gerichte seminars ligt de aandacht volledig op het verkopen van het produkt. SP De opbouw van de aktie Voorbereiding actieplan selectie adressen Fase 1 Fase 2 seminars 1. commerciële strategie 2. tele-marketing 3. (cross)-selling 4. leenadvies gesprek cliëntenbenadering via mailing Fase 3 telefonische benadering Fase 4 leenadvies follow up afsluiten De Friese Mij. kwam tot dit initiatief als gevolg van het overschot aan grasland dat veel Friese boeren hebben door de superheffing en de mest problematiek. Het aantal koeien in Fries land is de laatste jaren met zo'n 25% ge daald. De schapenhouderij is op veel Frie se bedrijven al een neventak, maar de mo gelijkheden voor uitbreiding zijn duidelijk aanwezig. De bestaande schapenrassen hebben allemaal hun bepaalde eigen schappen. Wat de Friese Mij. wil, is het combineren van de beste eigenschappen van de beste rassen. Door een Texelse ooi te laten dekken door een Vlaamse ram on- staat het nieuwe ras de Blessumer, ge noemd naar de plaats waar het bedrijf staat. Door de beste Blessumerooien te la ten dekken door een Texelse ram ontstaat een dier dat driekwart Texelaar en één kwart Vlaming is. De gewenste eigen schappen van het nieuwe ras zijn: een ge middelde lammerenproduktie van 2,5 lam, geen geboorteproblemen, een goede melk- produktie en een volwassen gewicht van ongeveer 80 kilo. Het bedrijf in Blessum wordt een kernfokbedrijf genoemd. De Mr. H. Brust (Ioverhandigt de cheque aan de heer G. Hofstra. daar gefokte dieren gaan naar een stuk of 40 vermeerderingsbedrijven. De top van de ooien- en rammenproduktie van die ver meerderingsbedrijven gaat jaarlijks terug naar het kernbedrijf. Zo wordt bereikt dat de kwaliteit van de dieren zo ver mogelijk omhoog gaat. Op het kernbedrijf zullen zo'n 4 a 500 Blessumerooien zijn. De ooi en van de vermeerderingsbedrijven zullen voor een aanvaardbare prijs worden doorverkocht aan veehouders, die slacht lammeren willen gaan produceren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 4