De bank als seizoenbedrijf band In de zomermaanden vinden er in ons land complete volksver huizingen plaats. Veel mensen gaan met vakantie. Ook grote aantallen buitenlanders bezoe ken ons land. Voor Rabobanken in toeristische plaatsen bete kent dat in die periode extra werk. Nummer 11/12 augustus 1988 de bank op 20 juni in gebruik werd geno men, was 90% van de cliënten in het bezit van de pincode. In de oude behuizing had de Heusdense bank 90.000 kasposten, waarvan 45.000 aan de snelkas. De getal len van de eerste maand geven aan dat de GEA de snelkas volledig heeft vervangen. Men streeft ernaar nog meer opnames naar de GEA te verleggen. De bank heeft voor de GEA zogenaamde 'A'- en 'P'-passen. De 'P'-pas is overal bruikbaar en geeft de mogelijkheid tot f 500,- per week op te ne men. De 'A'-pas kan alleen bij de bank in Heusden gebruikt worden. Hiermee kan - afhankelijk van het saldo - f 1500,- worden opgenomen. De Rabobank Heusden heeft een GEA, die zelf kijkt of het saldo toerei- Ed Gerritsen, hoofd bankzaken van de Rabobank Valkenburg in Zuid- Limburg, zit onmiddellijk op z'n praatstoel als het onderwerp vakantiebank aan de orde komt. 'Wij hebben het niet drukker in de zomermaanden, maar véél drukker. Om onze eigen cliënten goed te kunnen blijven helpen, hebben we dit jaar voor de tweede keer een noodhuisvesting bij de bank laten neerzetten. Letterlijk een vakantiebank dus. Onze eigen cliënten le den erg onder de drukte in de voorgaande jaren. Het ging zelfs zover, dat bedrijfs- relaties dreigden op te stappen. De nood- huisvesting is hopelijk volgend jaar niet meer nodig. We gaan verbouwen en hoogst waarschijnlijk komt er dan ook een GEA. Als de concern-fiattering er is, is ons probleem voor een groot deel opgelost. Natuurlijk re kenen we daarbij op de collegabanken. Als zij niet op grote schaal pincodes gaan uitge ven, blijft bij ons de drukte aan de balie.' Vakantiebalie Aan de andere kant van het land ook een vakantiebank, in het Friese Heeg. Een plaats waar het in de zo mer krioelt van de watersportenthousias ten. Directeur en onderdirecteur Dekker (vader en zoon) vertellen hoe hun bank de drukte aanpakt. 'De kasbox is meteen naast de toegangsdeur. Eén van de twee loketten daar veranderen we tegen de zo mer in een vakantiebalie. Daar zit dan een vakantiekracht, die de moderne talen spreekt. Deze opzet bevalt ons - en onze vaste klanten - uitstekend. De cliënten worden geholpen door het vaste personeel en ondervinden geen vertraging door de vakantiegasten. De service in Heeg gaat nog verder dan de aparte balie. Dekker sr. bemant in de zomermaanden hoogstper soonlijk op zaterdag tussen 10 en 12 de speciale vakantiebalie. Vervelende situaties doen zich nauwe lijks voor met de vakantiegangers. Wel een Belg, die zich in Heeg wilde identificeren met een 25 jaar oud paspoort. Toen va kantiehulp Tineke vertelde dat dat niet kon, had hij nog wel een rijbewijs bij zich ook 25 jaar oud. De Nederlanders en Duit sers weten heel goed, dat ze zich moeten kunnen identificeren. Tineke is streng, zon der identificatie ook geen geld. Eén ding zou van haar anders mogen. Bellen met de andere banken kost tijd, ze zou heel blij zijn met fiattering per computer. Een van de problemen die men in Heeg ook signa leert is het bedrag, dat Duitsers met hun Eurocheque mogen opnemen. In eigen kend is. Van Zweeden en Van Eerd vinden het belangrijk het apparatief gebruik op alle manieren te promoten. Ze vinden het dan ook niet zo terecht dat er kosten wor den berekend. Van Zweeden: 'Je zou bij wijze van spreken juist f 1,50 moeten reke nen als mensen overdag géén gebruik ma ken van de GEA maar aan de balie komen om een klein bedrag op te nemen...' De bank berekent voor de nachtkluisca- settes geen tarief meer. Gevolg is dat de relaties nu veel regelmatiger geld afstor ten. Voordeel voor de bank is dat er niet zo veel in één keer hoeft te worden geteld en dat de geldvoorraad regelmatiger is. Er is erg veel veranderd bij de bank, voor de medewerkers én voor de cliënten. De vakantiebalie in Heeg. land is dat 400 mark, in Nederland slechts 300 gulden. Dat wil nog wel eens tot mis verstanden leiden. Onderling dienstbetoon In het hoog seizoen worden er aan de Heegse vakan tiebalie zo'n 120 mensen per dag gehol pen. In Valkenburg zijn dat er nog meer, ge middeld tegen de 150 per dag. De drukte valt echter in bepaalde periodes, zodat 2 a 300 extra cliënten per dag geen uitzonde ring is. De heer Gerritsen: 'Onze bedrijfs resultaten worden niet bepaald positief De Rabobank Heusden telt onder haar klanten veel Turken. Zij werken in een nabijgelegen fabriek. Voor deze groep is een speciale bijeenkomst georgani seerd, waarop informatie werd gegeven over de vernieuwingen binnen de bank. Met de hulp van een tolk kon alles goed worden uitgelegd. Ook de onlangs ver schenen GEA-handleiding in de Turkse taal bleek een handig hulpmiddel. Deze handleiding is er overigens ook in het Marrokaans. Maar tot noch toe zijn alle partijen dik te vreden TMF beïnvloed door de zomerdrukte. De vergoe ding die we krijgen voor het onderlinge dienstbetoon is absoluut ontoereikend. Be paalde banken in de organisatie worden naar mijn idee in de zomer onevenredig zwaar belast, zonder dat daar revenuen tegenover staan.' In Callantsoog, op het bijkantoor van de Rabobank Zijpe-Wieringerwaard, kan het 's zomers ook behoorlijk druk zijn. Het kleine plaatsje zit dan tjokvol toeristen. Co- rinne Geerligs, baliemedewerkster, meldt dat dit jaar duidelijk merkbaar is, dat het weer te wensen over laat. Zijn de cam pings anders helemaal bezet, dit jaar is dat niet het geval. Ook heeft het slechte weer nogal invloed op het humeur van de vakantiegangers. De medewerkers in Cal lantsoog gaan zelf niet in de zomer met va kantie. De normale bezetting is drie men sen. In het seizoen schieten een of twee collega's van een andere vestiging te hulp als dat nodig is. Doorbelasten Op onze vraag of men de klanten vertelt dat het bellen naar de ei gen bank voor een fiat in de meeste geval len f 7,50 kost, krijgen we van alle banken ongeveer hetzelfde antwoord. De heer Ger ritsen van de bank in Valkenburg: 'De eigen bank moet dat verteld hebben. Wij doen dat in principe niet. Dan krijgen wij de uitingen van ongenoegen. Discussie kost bovendien tijd, dus we zeggen het meestal niet.' Me vrouw Geerligs van de bank in Callantsoog: 'Alleen als de bank expliciet vraagt of we het tegen de cliënt willen zeggen, dan doen we dat, anders niet.' Er zijn ook banken in zogenaamde toe ristische plaatsen, die weinig merken van de drukte. Zo'n bank is Edam-Volendam. Directeur Cornelis Vink merkt tot onze ver bazing weinig van de toeristische belang stelling voor zijn werkgebied. Misschien komt dat doordat de bank geen kantoor heeft bij de haven, het middelpunt van het toerisme. Wel merkt hij, dat de plaatselijke middenstand in de zomermaanden goede zaken doet. Hotels, restaurants en souve nirzaken leveren duidelijk meer cheques en geld aan dan in de andere maanden. De bank heeft wel elk jaar een vakantie werker, maar dat is meer om de lege plaats op te vullen van collega's, die met vakantie zijn. De heer Vink: 'Er is wel eens een enkele verdwaalde toerist, maar ver der is mijn enige probleem in de zomer, dat al mijn mensen tegelijk weg willen...

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 5