I Rabo band MEDIA Eén gezicht in publiciteitsplan bedrijven Mijn Geld 8091 8295 8157 8131 8025 8877 8878 0289 0290 8073 8059 8247 Cursus Marketing met korting Nieuwe Raboband Nummer 11/12 augustus 1988 Onlangs is het publiciteits plan bedrijven verschenen, dat betrekking heeft op het tweede halfjaar van 1988. Daarin vallen twee zaken op: de mogelijkheid om plaatse lijk te adverteren en de af stemming tussen adverten ties en brochures. Het publiciteitsplan gericht op de bedrijvenmarkt geeft een goed beeld van de communica tieactiviteiten, die Rabobank Nederland in petto heeft voor de ondersteuning van de marktbewerking door de lokale banken. Voor de agrarische markt zullen 24 vakbladen worden ingeschakeld. In de ad vertenties staat het bevesti gen van het bestaande imago voorop, waarbij de thema's be trekking hebben op investeren, bedrijfsovername en seizoens liquiditeiten. In de advertentiecampagne ge richt op de handel, industrie en dienstverlening staan produkt- advertenties centraal. In deze markt, waar nog groei in zit, wordt met produktadvertenties bewezen dat de Rabobank een goede partner kan zijn. In het tweede halfjaar van 1988 staan het binnen- en buiten lands betalingsverkeer cen traal. Die advertenties worden geplaatst in 64 landelijke en re gionale dagbladen. De Rabobank helpt bespanen op betalen. Voor zowel de agrarische markt als voor de handel, industrie en dienstverlening zijn adver tenties beschikbaar die lokaal of plaatselijk kunnen worden ingezet. Speciaal voor de bedrijven markt zal de inmiddels beken de imago-commercial worden uitgezonden in zendtijd van de STER. De uitzendtijden worden in Raboband gepubliceerd. In Raboband zal ook melding wor den gemaakt van de beurzen waarop Rabobank Nederland met een stand aanwezig zal zijn. grteliank O Op 5 september gaat Mijn Geld 1988/3 op de post. In de rubriek 'Postbus 17100' aandacht voor de studenten verzekering, de WSF, de HEAO- opleiding bank en verzeke ringswezen en de mogelijkheid van een WW-uitkering op een RTR. Een verhaal over de wer king van een sollicitantenbank en aandacht voor beroepskeu ze. Hierbij staan MEAO-oplei- dingen centraal. Een Delftse student bedacht het computer fenomeen 'De Poenflop', van belang voor de studerende jeugd. Er is een coupon opge nomen voor het verhuizen van bankzaken en aandacht voor de GEA. Ook informatie over allerlei zaken voor iedereen die 18 jaar wordt. Er is f 10,- Brochures, die naar aanleiding van Mijn Geld en Goede Raad (zie pagina 2) aan de balie gevraagd kunnen worden. bestelnummer Het huis uit? Studie? In dienst? WSF-formulieren Tienerrekening GEA Wegwijzer jongerenwijzer Solliciteren kun je leren Persoonlijke Lening Doorlopend Krediet Eurocheque Kinderspaarplan Betaalrekening Rabopolis Studentenverzekering (bij de betreffen de maatschappij) Rabobank in STER-zendtijd 13 aug Ned 1/3 22.30 uur DLL Autoleasing 15 aug Ned 2/3 23.15 uu DLL Faktors 16 aug Ned 1 zwevend blok Rabobank sparen 18 aug Ned 2 23.15 uur Rabobank hypotheken 19 aug Ned 1/3 22.30 uu DLL Leasing 23 aug Ned 2 zwevend blok DLL Inkasso 26 aug Ned 2/3 20.00 uur Rabobank hypotheken Ned 1/3 22.30 uu DLL Autoleasing 29 aug Ned 2 23.15 uur DLL Faktors 30 aug Ned 2 23.15 uur Rabobank hypotheken 31 aug Ned 1 zwevend blok DLL Leasing voordeel te behalen op een jongerenkaart via een NS-cou- pon. In het voorjaar zond Teleac de cursus Marketing uit. Deze cursus wordt vanaf zondag 11 september herhaald. De cur sus is bedoeld voor onderne mers in kleinere en middelgro te bedrijven. Maar ook voor bankmensen, die veel contac ten hebben met deze bedrij ven, kan de cursus nuttig zijn. Speciaal voor lezers van Rabo band is het cursusboek met korting te krijgen. Iedere ondernemer probeert een sterke positie op de markt te veroveren. Hij moet zijn klan ten leren kennen, weten hoe hij ze moet bedienen, meer klan ten proberen te krijgen en klan ten vasthouden. Hoe doe je dat? Marketing geeft het ant woord. De instrumenten die ter beschikking staan in de marke ting zijn: produkt, prijs, perso neel, promotie en plaats. Dat worden de vijf P's van de mar keting genoemd. Het combine ren van deze vijf P's heet de marketing-mix. Het cursusboek - waarin een groot aantal werk bladen is opgenomen - is voor lezers van Raboband te bestel len voor f 75,- in plaats van f 87,50. Stuur een briefje met uw naam, banknaam en bank- code aan: Stichting Teleac, Cur sus Marketing, Postbus 2414, 3500 GK Utrecht. Het aantal bladen, waaruit ik informatie mag snoepen, groeit met de dag. De dagbla den zijn daar niet schuldig aan. Het aantal kranten blijft redelijk constant. En zelfs de omvang van die uitgaven zelf neemt niet meer toe. Het zijn meer de magazines, waarvan er steeds weer bijkomen. Uit gevers zoeken naar gaten in de markt en vullen die dan met een blad. In de financiële en managementhoek blijken steeds weer van die gaten te vallen. Want juist daar is die groei in media waar te nemen. Maar een enkele keer valt een nieuw blad echt op. Zeker is dat het geval, als er een 'vak blad voor werknemers in het bankbedrijf' opduikt. Het CNV, om precies te zijn de Vakgroep Banken van deze vakbond, geeft sinds enige tijd het blad CNV-Banken uit. Volgens het colofon zal het vier keer per jaar van de persen rollen. De omvang van het nieuwe vak blad is beperkt, het omvat 12 pagina's, maar de inhoud is in teressant. In juni verscheen het tweede nummer. Het om slag meldt dat het om een 'special' gaat. Human re source management is het thema, dat in twee van de vijf artikelen wordt behandeld. Het eerste is een interview met de Groningse universitair hoofddocent Olaf Fisscher. Hij maakt duidelijk wat er achter dat begrip met de Engelse naam schuil gaat. In een tweede artikel geeft onze heer Van Eldik, lid van de Hoofddi rectie, zijn zienswijze op Hu- man resource management. Volgens hem zijn betere mana gers, breed inzetbaar perso neel, motivatie en de bereid heid om ook eens een uurtje langer te blijven, sleutelwoor den bij het invoeren van deze nieuwe vorm van manage ment. Interessante artikelen. Het is eigenlijk allemaal Rabo bank wat de klok slaat. Chauf feur Frans Smit van ons eigen unieke 'Diesel netwerk' geeft inzicht in hoe hij en zijn 85 col lega's het transport naar en van de plaatselijke banken re gelen. Als klap op de vuurpijl staat er in het blad ook nog een advertentie van de Rabo bank! Deze vertelt iets over de coöperatieve structuur van de organisatie en de rol van de medewerkers daarin. Met zo veel informatie over onze bank lijkt het wel een 'special' van Raboband. N. Muloc

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 12