Meer over de WAGW: preventieve maatregelen Rabo band Het doel van de WAGW is het bevorderen van de deelname aan het arbeidsproces van ge handicapten en werknemers, die gedurende langere tijd ziek zijn geweest. De WAGW heeft daardoor gevolgen voor de werksituatie. In deze aflevering wordt stilgestaan bij de toepas sing van de WAGW in de dage lijkse praktijk binnen de Rabo- bankorganisatie. Nummer 10/22 juli 1988 Om aan de doelstellingen van de wet te kunnen voldoen is een bedrijfs- klimaat noodzakelijk, dat openstaat voor het functioneren van gehandicapten en arbeidsongeschikten. Het komt immers vaak voor dat een medewerker na een langdurige ziekte weer aan het werk kan, maar dat het volledig vervullen van de oude werkzaamhe den te veel van het goede is. Het is meer dan ooit de bedoeling, dat de werkgever in zo'n geval actief binnen het bedrijf gaat zoe ken naar een werkplek waar de medewerker zijn resterende capaciteiten ten volle kan be nutten. Dit kan bijvoorbeeld door het taken pakket aan te passen of bijzondere voorzie ningen te treffen. Bijvoorbeeld een voorzie ning als een aangepast toetsenbord, een apart toilet, een aangepaste stoel of een kor tere werkdag. Hiermee wordt bereikt, dat mensen die anders in de WAO terecht waren gekomen of zouden zijn gebleven, weer een kans op volwaardig werk krijgen. Van minstens even groot belang is ech ter het voorkomen van ziekte en arbeidson geschiktheid. Dit vereist van het manage ment een nieuwe stijl van leidinggeven en van de medewerkers een maximale inzet en flexibiliteit. Hieronder wordt ingegaan op de maatregelen, die in de preventieve sfeer ge troffen kunnen worden. Actieve ziekteverzuimbegeleiding In de vorige aflevering is hierop al ingegaan. Het doel is tweeledig: door een actieve ziekteverzuimbegeleiding zal de medewer ker de band met het arbeidsproces minder snel verliezen, waardoor men misschien eerder weer aan het werk gaat, terwijl an derzijds meer inzicht ontstaat in de rede nen van de ziekte. Het management kan zo eerder ontdekken of er mogelijk problemen bestaan, of dat bijvoorbeeld de taken en mogelijkheden van een medewerker niet goed op elkaar aansluiten. Centraal in dit alles staat in ieder geval dat door de maat regelen iedere medewerker volwaardig bin nen zijn eigen mogelijkheden kan functione ren. Behoud van arbeidsplaats Indien enigs zins mogelijk, zal de arbeidsplaats van een door ziekte of ongeval uitgevallen werkne mer voor hem ter beschikking worden ge houden, zolang niet definitief vaststaat dat de betrokken werknemer volledig en blij vend ongeschikt is voor de eigen werkzaam heden. Hierover is overleg nodig met de Be drijfsgezondheidsdienst, die weer contacten onderhoudt met verzekeringsgeneeskundi gen van het Gemeenschappelijk Administra tiekantoor (GAK) of de Gemeenschappelijke Medische Dienst (GMD). Opleiding en scholing Om ziekte te voorkomen is het belangrijk, dat de kwalitei ten van de medewerkers op peil worden ge houden. Dit kan onder meer gebeuren door opleiding en scholing. Dat zijn belangrijke instrumenten om afnemende capaciteiten en dysfunctioneren te voorkomen. Daarnaast vergroot het de kansen op herplaatsing van een arbeidsongeschikte werknemer, die zijn oude werk niet meer kan doen. Voor gehan dicapte werknemers bestaan soms speciale scholingsmogelijkheden. Werving en selectie Binnen de doel stelling van de wet valt uitdrukkelijk het ver groten van de kansen van gehandicapten op de arbeidsmarkt. Hierin past het om bij de werving en selectie - zowel intern als extern - aandacht te schenken aan de bin- nen het bedrijf bestaande mogelijkheden om gehandicapten voor een bepaalde va cature in aanmerking te laten komen. Het kan nuttig zijn overleg te plegen met de BGD en de GMD om de eventuele voor waarden voor het aanstellen van een ge handicapte werknemer te realiseren. Registratie Het is van belang om na te kunnen gaan of de maatregelen, die in de preventieve sfeer worden getroffen, ook vruchten afwerpen. Daarnaast zal over on geveer een jaar worden getoest of de werk gevers voldoende inspanningen hebben ge pleegd om aan de doelstellingen van de WAGW te voldoen. In verband hiermee zal door de werkgever een registratie worden bijgehouden met betrekking tot alle inspan ningen op het gebied van preventie en her plaatsing van medewerkers. Tevens kan de registratie te zijner tijd dienen om te vol doen aan nog vast te stellen wettelijke ei sen. In dit kader heeft de werkgroep WAGW een registratiesysteem ontworpen. Mede in verband met de anonimiteit en pri- vacy-bescherming is hierbij een centrale rol weggelegd voor de BGD van de Rabobank- organisatie. Het verantwoordelijke manage ment van Rabobank Nederland en de aan gesloten banken zal hierover binnenkort nader worden geïnformeerd. Ontslagbeleid en WAGW In het kader van de WAGW is een nieuwe ontslagricht lijn uitgevaardigd, op grond waarvan het ontslaan van een arbeidsongeschikte werk nemer moeilijker is geworden. In het verle den was het vaak zo, dat de werkgever na twee jaar ziekte van een werknemer min of meer automatisch een ontslagvergunning aanvroeg en ook kreeg. Hieraan is nu een einde gekomen. Wanneer een medewerker zich na een ziekte weer bij de werkgever meldt, zal deze hem in principe zijn werk weer moeten aanbieden, aangepast aan de mogelijkheden van de werknemer. Dit kan dus ook ander werk zijn dan het oor spronkelijke werk of het oude werk maar dan voor bijvoorbeeld een gedeelte van de werktijd of met een aangepast takenpak ket. Indien nodig zal de werkgever bijvoor beeld de werkzaamheden anders over de medewerkers moeten verdelen om zo een passende functie te vinden. Dit is natuur lijk niet altijd mogelijk. Pas wanneer de werkgever kan aantonen dat hij echt geen passende arbeid voor de werknemer voor handen heeft en van de werkgever niet kan worden gevergd een functie te creëren, zal de directeur van het Gewestelijk Arbeidsbu reau een ontslagvergunning verlenen. De di recteur van het Gewestelijk Arbeidsbureau zal zich ten aanzien van de vraag of er nog plaatsingsmogelijkheden binnen het bedrijf aanwezig zijn laten adviseren door het GMD. Indien dit het geval is, zal de ontslagvergun ning worden geweigerd. Het is echter ook mogelijk dat een me dewerker zich niet om medische redenen ziek meldt, maar 'vlucht' in ziekte als de spanningen op het werk te groot worden. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als het werk niet aansluit op de mogelijkheden van de werknemer (te moeilijk of te makkelijk werk), als de onderlinge sfeer op de afde ling slecht is, of als de werknemer slecht functioneert en er mogelijk een ontslag dreigt. Het is duidelijk dat de WAGW niet voor dergelijke ziektegevallen is geschre ven. Na het herstel komt de werknemer im mers in principe op zijn eigen afdeling te rug, waar de omstandigheden die tot de ziekmelding hebben geleid waarschijnlijk nog precies hetzelfde zijn. Door een betere ziekteverzuimbegeleiding kan het manage ment eerder ontdekken of de ziekte mis schien een dekmantel is, waaraan geen medische oorzaak ten grondslag ligt. Er kunnen dan wellicht maatregelen worden genomen, bijvoorbeeld door de werknemer te laten doorstromen naar een functie die beter aansluit bij zijn interessen en capaci teiten, door begeleiding te geven of door sturend op te treden. Mocht de arbeidson geschiktheid zijn oorzaak vinden in dys functioneren, onvrede met het werk of de angst voor ontslag als gevolg daarvan en niet in ziekte, gebrek of handicap, dan moet als ontslag onontkoombaar is, ern stig worden overwogen de arbeidsovereen komst tijdens de ziekte op korte termijn via een ontbindingsprocedure voor de kan tonrechter te beëindigen. In die gevallen wordt afgeraden het probleem naar de toe komst te verschuiven in de veronderstel ling, dat een WAO-situatie oplossing biedt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 8