'W De 911e plaatselijke bank Rabo band Naast de 910 Rabobanken in het land bestaat er nog één. De Personeelsbank van Rabobank Nederland. Bekend bij medewer kers van de vestigingen van de centrale bank, maar minder be kend bij de aangesloten ban ken. Een gesprek met Fré Boxen, hoofd Personeelsbank. Nummer 10/22 juli 1988 e merken dat veel plaatselijke banken niet weten wat de Per- soneelsbank is. Als cliënten van ons ergens in het land geld willen opne men, denkt de baliemedewerker vaak, dat hij naar de plaatselijke bank in Utrecht of Eindhoven moet bellen. Ook als we mede werkers zoeken, moeten we altijd weer ver tellen wat de Personeelsbank is. We zijn net als de andere 910 banken eigenlijk ook een plaatselijke bank. Een plaatselijke bank met meerdere vestigingen. Het 'hoofdkantoor' van de bank is in Utrecht, in het gebouw aan de Croeselaan. Een kantoor van verge lijkbare grootte zit in Eindhoven en er is een 'bijkantoor' in Zeist. In Utrecht zit ook de af deling Beheerstechnische Zaken.' Sinds twee-en-een-half jaar is de heer Boxen hoofd van de Personeelsbank. Hij werkt al 22 jaar bij de organisatie. Afwisse lend bij Rabobank Nederland en plaatselijke banken. Voor zijn komst naar de Perso neelsbank was hij vijfjaar directeur in Appel scha. Daar heeft hij de ontwikkeling naar een moderne bank gerealiseerd. Voor het op- en uitbouwen van de Personeelsbank heeft hij zichzelf ook vijfjaar gegeven. Hij is dus op de helft. Boxen: 'Al die tijd zijn we aan het herstructureren middels een organi satie-ontwikkelingsproces. We moeten af van het imago, dat we collega's onder el kaar zijn. Wij spreken bewust over onze 'cli ënten'. Komt iemand voor een financiering, dan vragen we: wat is uw salaris. Laat maar een salarisstrook zien, want wij hebben geen inzicht in de salarisadministratie. Gewoon een bank Toen ik kwam, werk ten hier uitsluitend mensen, die van Rabo bank Nederland kwamen. Die kenden de cultuur van een plaatselijke bank onvoldoen de, dat was duidelijk een gemis. Onder de nieuwe medewerkers zijn veel collega's van plaatselijke banken. Die weten uit ervaring wat cliënten verwachten. We zijn gewoon een bank, we heten alleen toevallig Perso neelsbank.' De Personeelsbank heeft 59 formatie plaatsen, die worden ingevuld met 63 men sen. Het is een pure retailbank, er zijn geen bedrijfscliënten. Het balanstotaal was eind 1987 481 miljoen gulden. Een getal waar menig aangesloten bank jaloers op zal zijn. Meestal is de verhouding één medewerker op 3 of 4 miljoen balanstotaal. Boxen: 'Bij ons loopt die verhouding scheef, wij komen uit op het dubbele. Commerciële activiteiten hoeven wij op een aantal terreinen veel minder op te starten. Zaken die in de se cundaire arbeidsvoorwaarden geregeld zijn, voeren wij gewoon uit. Op het gebied van de finan- cieringsprodukten hoeven we in wervende zin niets te doen, ook bij reizenverkoop niet. De secun daire arbeidsvoorwaarden stu ren hier de afzet. Maar watje af zet, moet je wel goed verwer ken. Dat gebeurt binnen onze af deling productondersteuning. Daar verzorgt men de hele administratieve vastlegging, in Utrecht voor beleggingen en leningen en in Eindhoven voor verzekeringen en reizen. Passief én actief Maar daarnaast heb je ook nog gewoon een stuk bancaire dienstverlening waar je actief op kunt zijn. Bijvoorbeeld verzekeringen, creditgelden en effecten. Daar kunnen we commercieel nog Een extra taak van de Personeelsbank is het testen van apparatuur. Men is nu bezig met een proef voor homebanking voor parti culieren, in samenwerking met het centrum voor betalingsverkeer. Nog een verschil met een 'gewone bank'. Wij zijn betaalkantoor voor alle leningen waarvan Rabobank Ne derland emittent is, vertelt Boxen. 'Dat wil zeggen, dat er gigantisch veel contant ver keer aan de balie is van coupons en lossin gen. Dat zijn ook niet-cliënten. Als je betaal kantoor bent, betaal je uit zonder inhouding van kosten. Ook hebben we veel buiten lands betalingsverkeer. Mensen, die hier op congres zijn, laten geld van de meest vreemde plaatsen in de wereld hierheen overboeken en staan op de stoep: Meneer ik heb zoveel duizend gulden laten overboe ken. Kwam ik even halen. Dan begint het grote zoekproces. Toch zijn dat wel leuke klussen voor de balie.' Het personeel aan de balie wisselt nog al eens. Boxen: 'We gaan ervan uit dat ba lieadviseurs 2 tot 3 jaar bij ons blijven, dan F.A. Boxen, hoofd Per soneelsbank. De Personeelsbank, een drukke bank. behoorlijk tot verdieping komen. Maar als je dat wilt doen moet je er intern klaar voor zijn. Dus moeten de mensen op het niveau zijn dat je wilt hebben. Daar werken we nu naartoe.' De Personeelsbank is dus gewoon een 'plaatselijke bank'. Nou ja, gewoon, er zijn toch nog wel wat verschillen. 'Het jeugd/jon gerensegment is bij ons nauwelijks aanwe zig', zegt Boxen, 'daar doen we dus ook niets aan. Er zijn wel kinderspaarrekeningen voor kinderen van werknemers. Maar die kinderen komen zelf niet. Die zouden eigenlijk naar een aangesloten bank moeten. Wij willen de aangesloten ban ken geen concurrentie aandoen, leder z'n eigen werkgebied. Onze markt is de medewerker van Ra bobank Nederland en dat zijn er - inclusief gepensioneerden en daarmee gelijkgestelden - ruim 5000.' Die 5000 cliënten heb ben gezamenlijk 7000 betaalre keningen, 9000 spaarrekenin gen, en 9000 leningen. Gemiddeld een hoog aantal diensten per cliënt. Boxen: 'Het aantal effectentransacties is, in vergelijking met vorig jaar afgenomen, het aantal GEA- transacties gestegen. Daar werken we ook op, mensen gebruik de GEA. We proberen iedereen die kant op te sturen. De baliead viseurs kunnen dan meer aan relatieverdie ping doen.' moeten ze doorstromen. Je mag in deze tijd geen mensen meer aantrekken voor een functie, je moet mensen aantrekken voor een loopbaan. Dat was in het verleden an ders. Je kijkt nu naar de kwaliteit, hoe kan iemand zich ontwikkelen.' Eigen bestuur De Personeelsbank valt organisatorisch onder het directoraat Parti culieren van het Werkgebied aangesloten banken. De wens van Boxen is om een af zonderlijke unit te worden met een eigen be stuur. 'Ik stel me een bestuur voor met als voorzitter het hoofd van het directoraat Par ticulieren en een lid vanuit de centrale dienst personeel. Een derde lid zou je kun nen benoemen of kiezen uit het cliëntenbe stand. Je betrekt de cliënten er dan meer bij, het wordt echt hun bank.' De Personeelsbank doorloopt dezelfde technische ontwikkelingen als de andere banken. Vorig jaar werd KIK ingevoerd, dat was hele klus. Op 29 juni is als laatste ook bij de personeelsbank in Zeist KIK inge voerd. Weer een belangrijke stap naar het worden van 'de volmaakte plaatselijke bank' is genomen. TMF Ook bank in Best Volgend jaar krijgt de Personeelsbank nog een 'bijkantoor'. In de nieuwe huisvesting in Best is tachtig vierkante meter beschik baar. Voorlopig wordt het kantoor twee dagdelen per week bemand. Er komt ook een geldautomaat.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 3