I Rabo band MEDIA De Lage Landen start nieuwe campagne Banken maken cliëntenbladen Internationaal Tekeningen van Peter van Straaten staan centraal in de nieuwe mediacampagne van De Lage Landen. Er komen vier TV-commercials en adver tenties in het Financieele Dagblad en in vakbladen. 'Als basis voor de commer cials is gekozen voor een dia loog tussen een oudere onder nemer en diens jonge financië le medewerker', aldus Bert van den Heuvel, directie-secre taris van De Lage Landen. 'In deze dialoog blijkt dat voor een bepaald financieel-admini- stratief probleem De Lage Lan den een prima oplossing heeft.' Dat alles wordt in beeld gebracht op basis van tekenin gen van Peter van Straaten, bekend als maker van de strip 'Vader en Zoon'. De tekst wordt gesproken door Ton van Duynhoven. Uit onderzoek is gebleken dat veel potentiële cliënten De Lage Landen nog steeds asso ciëren met een verzekerings maatschappij. De naamsbe kendheid stijgt. Van den Heu vel: 'Verhoging van de naams bekendheid blijft een belang rijk doel, maar daarnaast moet de nieuwe mediacampagne vooral duidelijk maken wat de diverse diensten van De Lage Landen concreet voor de on dernemer kunnen betekenen. Het gaat daarbij om leasing, autoleasing, factoring en in- kasso. Om beurten zullen deze onderwerpen in de TV-commer- Nummer 10/22 juli 1988 cials aan bod komen. Tegelij kertijd zullen er in het Finan cieele Dagblad advertenties worden geplaatst op redactio nele pagina's. In een aantal branche-gerichte bladen, Ex port Magazine en Manage ment Team hebben wij adver tenties gepland, die gericht zijn op het leggen van contac ten met potentiële relaties. Om dat te bereiken zullen deze worden voorzien van een ant woordcoupon.' fitTULtltME- 6TA0IVM. VAN GEOEUöEERO GÏEOIT MHMOEMtNT meneer. wjioeuiK. spRE kek hareL «RAflö OUIOELyk SpREKENl- HETöêU) IS" BINNEN, via r>£ LAüE. LANDEN INkASVO 'AHDAT KUNk.1" toch Al veei- BETCRyKAREt- De Lage Landen Inkasso is een solide en betrouwbare partner, als het gaat om het innen van uw achterstallige debiteuren. U bent van veel rompslomp af, tegen vooraf overzichtelijke kosten. De Lage Landen Inkasso biedt de vooruitstrevende ondernemer ruimte en 061319613110611 rJQk zekerheid. Voor meer informatie: De Lage inkasso Landen Inkasso, 040-33.9911, of uw Rabobank. ONDERNEMEN MET DE NODIGE RUIMTE De 'Ingezonden Mededeling'-advertentie voor De Lage Landen Inkasso die aansluit bij de TV-commercial Een aantal aangesloten ban ken houdt de leden en vooral zakelijke relaties op de hoog te van ontwikkelingen op ban cair gebied door middel van een periodiek. Nieuws over de eigen bank staat daarin cen traal. Naast bestaande, door Rabobank Nederland vervaar digde uitgaven als 'Goede Raad', Mijn Geld' en het maandblad 'Rabobank' blijken deze periodieken in een be hoefte te voorzien ais aanvul ling op het persoonlijk relatie- onderhoud. De cliëntenbladen verschijnen in verschillende uitvoeringen en met frequenties die varië ren van maandelijks tot één keer per kwartaal. 'Rabovisie' het contactblad van de Rabo bank Wateringen-Kwintsheul bijvoorbeeld heeft een omvang van zestien pagina's en is uit gevoerd op magazine-formaat A4. In het onlangs versche nen, fraai uitgevoerde nummer staat de komende Algemene Vergadering centraal. Daar naast bevat het blad onder meer artikelen over krediet waardigheid, de exportgarantie Italië, de renovatie van het hoofdkantoor, een kennisma king met de per 1 juli in dienst getreden nieuwe algemeen di recteur de heer J.E. de Haan en kort nieuws. Een ander, wat kleinere afme ting, heeft 'Rondom Rabo' de kwartaaluitgave van de Rabo- STER-reciame Tot 16 augustus wordt er geen Rabobank-reclame in de STER-tijd uitgezonden. Wel diverse commercials - over inkasso, autolea sing, faktoring en leasing - van De Lage Landen, dochteronder neming van de Rabobank. 26 juli Ned 2 en 3 20.00 uur De Lage Landen Inkasso 29 juli Ned 1 en 3 22.30 uur De Lage Landen Autoleasing 3 aug. Ned 1 en 3 22.30 uur De Lage Landen Faktors 6 aug. Ned 2 en 3 20.20 uur De Lage Landen Leasing 9 aug. Ned 2 ±23.15 uur De Lage Landen Inkasso 13 aug. Ned 1 en 3 22.30 uur De Lage Landen Autoleasing 15 aug. Ned 2 ±23.15 uur De Lage Landen Faktors bank Helden-Panningen. Deze bank heeft gekozen voor het brochureformaat A5. In het eerste nummer, dat in juni huis-aan-huis is verspreid in het gehele werkgebied, be steedde de redactie veel aan dacht aan de afdeling Bedrij ven van de bank. Overeenkomst vertonen de bla den van de banken Utrecht en Apeldoorn. Deze verschijnen onder de titel 'Bedrijvig Utrecht' en 'Rabobank Nieuws'. Ze ge ven vier keer per jaar veel in formatie op zes tot acht pagina's van het formaat A4. 'Rabowissel' van Rabobank Midden-Westland heeft hetzelf de paginaformaat, maar omvat zestien pagina's. Nagenoeg ie der artikel is geïllustreerd. Alle genoemde bladen hebben in ieder geval één overeenkomst: ze zijn allemaal gedrukt in zwart en blauw op fraai wit pa pier. Heel anders van opzet is ten slotte 'Rabobank Informatie' van de Rabobank Steenwijk. Zeer informatief, maar uitge voerd als een echt verenigings blad, getypt en voorzien van een blauw omslag. Nummer 58 van juni bevat onder meer een verslag van de gehouden Alge mene Vergadering van de bank, iets over geldautomaten, va kantie bankdiensten en het succes van Mint Guaranteed. 'Europa 1992' werpt z'n scha duw vooruit. In positieve zin dan. Als ondernemer moet je je nu al nadrukkelijk bezighou den met zaken over de grens. En dat gebeurt dan ook. Dat verschijnsel is niet nieuw, Ne derlandse bedrijven drijven al gedurende ééuwen handel met het buitenland. De vorming van één Europese markt maakt het echter allemaal op nieuw actueel. De kranten staan er bol van. Ook als Ra- bobankorganisatie worden we steeds actiever in het buiten land. In China bijvoorbeeld. Naast de aangekondigde sa menwerking van de Agricultural Rabobank met de Bank of Chi na, heeft nu ook De Lage Lan den een overeenkomst geslo ten met een Chinese bank. Ik las in het Belgische blad Trends dat de vestiging in Ant werpen is verrijkt met een 'ar bitragezaal'. Er komen vesti gingen in Spanje, Italië, Brazi lië, Luxemburg en Zwitserland lezen we steeds weer. Dat al lemaal naast de vestigingen, die we al hebben in het Verre Oosten, buurland Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. We wor den steeds internationaler. Groot zijn we mondiaal gezien ook. IBCA Banking Analyis uit Londen maakt jaarlijks een lijst van de vijftig grootste ban ken van de wereld. Wij staan op de vierenveertigste plaats. Volgens het NRC-Handelsblad ontwikkelde hetzelfde instituut nu een methode om van die vijftig grootste banken nog eens de meest winstgevende aan te wijzen. De resultaten waren verrassend. Conclusie van het NRC was, dat de Ra bobank als de meest winstge vende bank van de Westerse wereld kan worden geken merkt. In het Verre Oosten staat de meest winstgevende van de hele wereld en dat is dan de Bank of China. Of dat allemaal echt zo is, valt te be twijfelen. Alles zou nog eens moeten worden nagerekend en opnieuw worden bekeken, ook de gehanteerde criteria en be rekeningswijzen. Het NRC twij felt overigens zelf ook. De be perktheid van de lijst doet bij voorbeeld geen recht aan klei nere banken, die vaak winstge vender zijn dan grote. Volgens het gezaghebbende magazine Bussiness Week is de meest winstgevende bank er een uit Zweden. Maar hoe het ook zij, wij blazen ook internationaal eeq steeds hoger toontje mee. N. Muloc

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 16