BANK ALS KUNST Rabo band De Nederlandse taal Bank in zwart en wit Nummer 10/22 juli 1988 In rapporten, toespraken, inter ne nota's, brieven en noem maar op, wordt binnen onze or ganisatie regelmatig gebruik ge maakt van buitenlandse woor den en uitdrukkingen. Soms ge beurt dat, omdat er geen goede Nederlandse vertaling voorhan den is. Maar vaak is er wel de gelijk een goed Nederlands woord voor een buitenlandse - in ons bankvak vaak Engelse - term te vinden. Komt een collega terug van va kantie of een zakenreis, dan kan hij last hebben van 'jet lag'. Deze uitdrukking vertalen zou een lange omschrijving opleveren. Maar 'know-how' is bijvoorbeeld best te vertalen met 'kennis uit de praktijk". Een paperclip is een paperclip, dat is niet met één woord te vertalen, maar 'to the point ko men' kan net zo goed 'ter zake komen' worden. Het is moeilijk om de gulden middenweg te vinden. In be paalde vakgebieden - denk aan de automatisering - wor den vrijwel alleen maar Engel se termen gebruikt. Iemand die vindt, dat elk buiten lands woord in onze taal door een Nederlands synomiem - pardon, woord met dezelfde be tekenis - moet worden vervan gen noemen we een purist. Pu risten maken het zichzelf soms wel heel erg moeilijk. Hoe zou den ze de veel gebruikte, maar niet bij iedereen bekende, term 'jet lag' omschrijven? 'Het ef fect op het lichaam van het tijdsverschil bij lange vliegrei zen?' Duidelijk, maar wel erg lang. En een woord als 'priva cy', dat wij bankmensen regel matig gebruiken? 'Zich ongehin derd kunnen afzonderen' of 'al leen ergens kunnen vertoeven'. Laten we het maar gewoon op 'privacy' houden. Bij veel woorden realiseren we ons nauwelijks meer, dat het zogenaamde 'leenwoorden' zijn. Woorden, die als vanzelfspre kend uit de pen of mond vloei en als 'privacy' of 'paperclip' kunnen we dus gewoon blijven gebruiken, maar pas een beetje op met het overbodige gebruik van buitenlande woorden en ter men. Zorg bijvoorbeeld wel voor een telefonische 'follow-up', maar wees voorzichtig met woorden als 'feed-back'. Zeg gewoon 'terugkoppeling', dat begrijpt iedereen. En mocht u twijfelen: de Dikke Van Dale biedt in vrijwel alle gevallen de goede oplossing. TMF Mevrouw Van den Wildenberg solliciteerde in 1985 bij de Ra bobank Haaren in Noord-Bra bant. Directeur A.J. Hullegie ging haar persoonlijk vertellen dat ze was aangenomen. Hij ontmoette toen haar man, die architect is. Van het een kwam het ander. De zolder van de bank, die altijd verhuurd was geweest, zou worden omge bouwd tot bestuurskamer en personeelsverblijf. Het klikte tussen Hullegie en Van den Wildenberg. De architect maakte een ontwerp. Het be stuur keurde de plannen goed en de verbouwing begon. De lange rechthoekige ruimte bo ven de bank werd omgetoverd in twee kamers met een rond lopend plafond, dat het idee geeft van een tunnel of een metrostation. Er is 4 kilometer hout in verwerkt. Wie oog heeft voor details ziet meer dan dat. De tussenwand heeft de vorm en lijnen van een kwartje, de bar de vorm - en kleur - van een varken. In de deur is de openingsdatum van de vernieuwde etage verwerkt en de knopjes van de deurtjes achter de bar hebben de vorm van Braille-letters. De tafels in de personeelsruimte zijn door Van den Wildenberg zelf ont worpen en inmiddels opgeno men in de collectie van meu belfabrikant Thonet. Het resultaat mocht er dus zijn, iedereen was enthousiast. Men durfde het aan ook de bene- denetage door de architect te laten vernieuwen. Ook in de bankhal allerlei verrassingen. Het Nederlandse geld is de rode lijn in de vormgeving: de Lego-tafel heeft de vorm van een vuurtoren, de krukjes eromheen de lijnen van een dubbeltje. De reizen- en verze keringsbalie heeft de vleugels van de snip. Maar er is meer. Het plafond is zwart, de balies zwart/wit gestreept. De weinige kleuraccenten van de balies zijn bij de ene balie rood, bij de volgende wit, bij de derde blauw en bij de laatste oranje. Naast het uiterlijk is er ook diep nagedacht over de prakti sche indeling. Zo zijn er geen kasten te zien in de hal. Die staan achter een wand, met de open kant van de hal af. De spreekkamers zijn vanaf de in gang via een gang te bereiken; de cliënten hoeven niet door de hal te lopen als ze een af spraak hebben. Nog veel meer slimme details en handige vondsten maken de Rabobank in Haaren tot een wel heel bij zondere bank. TMF

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 11