Rabo band BALIENIEUWS Nummer 9/1 juli 1988 Nieuwe Eurochequepas vanaf 1 oktober in omloop iTn*?' "55 Rabobank- opleiding in Groningen Sterke groei reizenverkoop Nogmaals Precies een jaar na de in voering van de Eurocheques in de nieuwe uitvoering zal op 1 oktober de volledig nieuwe Eurochequepas op de markt worden gebracht. Het wordt een kaart die hele maal in plastic, zonder reliëf tekst, is uitgevoerd. Net als bij de Eurocard het geval is, wordt de nieuwe Eurocheque pas voorzien van een holo gram. Daarin wordt het portret van de componist Ludwig van Beethoven opgenomen, de let ters 'EC' en het expiratiejaar. Aan de beveiliging van de pas is bijzondere aandacht be steed. Bepaalde gedeelten van de kaart worden bedrukt met fluoriserende inkt, die hel- j VU# 805 der oplicht onder ultraviolet licht. In de pas wordt ook een landencode opgenomen, die aangeeft in welk land de pas is uitgegeven. Bij de personali- sering wordt gebruik gemaakt van lasertechniek. Met behulp van laserstralen worden door de plastic buitenlaag heen, de gegevens van de cliënt op de Eurochequepas aangebracht. Vanaf 1 januari 1989 zijn zo wel de Eurocheques als de Eu- rochequepassen van het oude model niet meer geldig. Medewerkers van Raboban- ken in Groningen en Drenthe gaan deelnemen aan een unie ke opleiding. De Hanzehoge school in Groningen ontwikkel de samen met de Rabobank een cursus Economie en Ma nagement. De cursus is speci aal bedoeld voor leidinggeven de Rabobankmedewerkers, die hun theoretische kennis willen opfrissen of op een hoger ni veau willen brengen. De cursus bestaat uit drie onderdelen: economie, bedrijfseconomie en management organisatie. De drie cursusonderdelen wor den op HBO-niveau behandeld. De opleiding duurt twee jaar. Vervolg van pag. 5 Het ene onderwerp kun je goed in beeld brengen, een ander onderwerp is geschikter voor Raboband en andersom. Raboband kan op details in gaan, wij niet, dan raken men sen de rode draad kwijt.' De Audiovisuele Dienst vormt sinds kort samen met de Re dactie de afdeling Communica tie. Voorheen hoorde de AVD bij Opleidingen. 'De nieuwe in deling is veel logischer', vindt Leonne Smulders. 'Je hebt te maken met mensen die met hetzelfde vak bezig zijn. We weten veel van journalistiek, maar weinig van het bankwe zen. Ik zeg wel eens voor een interview: U moet het me wel even uitleggen, want daar heb ik dus geen verstand van, ik weet niets van bankzaken. Dan moet je de mensen zien kijken, dat snappen ze niet. Volgens mij zou het niet goed zijn als je het wel allemaal wist.' Op wie richt Bank in Beeld zich? 'We richten ons op de hele organisatie. We willen, dat iedereen het kan volgen. Als iedereen voor de buis zit en naar hetzelfde kijkt, dan kunnen ze daar met elkaar over praten. We krijgen af en toe te horen dat we ons het meest richten op de balie. Maar ja, dat is toch de groot ste groep, zij krijgen de reac ties van klanten als er iets in de krant heeft gestaan. Maar we proberen er altijd voor iedereen wat in te stoppen.' Krijgen jullie veel reacties op het telefoonnummer, dat jullie aan het eind van Bank in Beeld laten zien? 'Veel te wei nig. Ik denk dat dat komt om dat mensen ervan uitgaan dat hun hoofd particulieren of hun directeur de telefoon wel pakt. Maar iedereen, die een onder werp heeft gezien en er iets over kwijt wil, moet gewoon bellen. Ik denk dat ze dat niet durven.' Zijn er onderwerpen die jul lie uit de weg gaan? 'Voor waarde is dat een onderwerp de bank nooit mag schaden. De bank afkraken doe je na tuurlijk niet, maar dat wil niet zeggen dat je alles goedpraat. Je voelt aan wat wel en niet kan. Het komt voor, dat er op het laatste moment een tele foontje komt, dat iets eruit moet. Dat vind ik altijd een klap in m'n gezicht. Dan denk ik: we zijn hier wel met journa listiek bezig, je kiest een on derwerp niet voor niets. Kritiek moet kunnen, anders wordt je 'his masters voice'. Dan noem ik het geen journalistiek meer.' Wat wil je met Bank in Beeld bereiken? 'Ik hoop dat we mensen kunnen motiveren. Dat mensen merken dat hun werk belangrijk is. ledereen heeft recht op uitgebreide in formatie. Vroeger kreeg de di recteur informatie en besprak dat misschien met zijn afde lingshoofden, de rest bungel de erbij. Ik wil dat iedereen weet wat er in het bedrijf ge beurt. ledereen werkt op zijn manier even hard. We willen informeren en motiveren. Men sen kunnen in de krant ook al les lezen over bijvoorbeeld de studiefinanciering, maar hoe denken wij daar als bank over? Je moet zorgen dat je mensen net iets meer weten dan degene die aan de balie komt. Mensen voelen zich dan zekerder, ik hoop dat mensen mondiger worden van Bank in Beeld.' Vakantietijd. Op 6 juli voor lopig de laatste Bank in Beeld. Even een adempauze, tijd om wat specials te maken, een hele aflevering over één onder werp. 'Sommige onderwerpen lenen zich niet voor een item van drie minuten. Binnenkort begint hier ook de verbouwing van de regie- en de montage ruimte, dat zal me dus ook wel op vakantie jagen.' Dan krijgt Leonne's vak manschap (vakvrouwschap?) de overhand en zonder het zich bewust te zijn begint ze de rol van geïnterviewde te rui len met die van interviewer. 'Hoe pakken jullie Raboband aan?' Veel herkenning, veel overeenkomsten. Nog even een blik in de toekomst. Met ingang van sep tember gaat Bank in Beeld we kelijks verschijnen. 'We begrij pen, dat het een hele organi satie is voor een bank om ie dereen te laten kijken. Voor deel is dat je veel actueler kunt zijn. We hebben er zelf veel zin in en denken dat de banken er snel aan zullen wen nen.' TMF Eén dag in de week volgen de cursisten van vier uur 's mid dags tot tien uur 's avonds col lege. Haait men voor alle vak ken een voldoende en levert men ook een goede scriptie af, dan ontvangt men het diploma 'Economie en Mana gement'. 27 collega's schre ven zich voor de cursus in. Er is echter maar plaats voor 22 mensen. De aandacht voor deze unieke vorm van samen werking tussen onderwijs en bedrijfsleven is groot. Ook Ra dio Noord heeft er ruime aan dacht aan geschonken. Het gaat goed met de rei zenverkoop. Tot en met maart van dit jaar was er een ware boekingshausse. Zo werd al leen al in de maand januari voor ruim 165.000 cliënten de vakantie geboekt. Dit beteken de een stijging van 23% in ver gelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De provisie- groei vertoonde in die maand zelfs een stijging van 44%. Zo als te verwachten was, is deze groei inmiddels afgezwakt. Er was sprake van een vervroe ging van het boekingsseizoen. Toch is de afdeling Reizen te vreden zijn over het resultaat in de periode van oktober 1987 tot maart 1988. 550.000 reizigers boekten hun vakantie via de Rabobank, een stijging van 15%. De reis- som- en provisiegroei bedroeg 22%. Het meest in het oog springend is de groei in vlieg- pakketreizigers, namelijk een stijging van 30%. Op grond van deze goede resultaten is de oorspronkelijke prognose van de provisie bijgesteld van 8 naar 17%. In Raboband 8 werd mel ding gemaakt van de Verza- mel-Spaar-Ruil-Beurs in de Flevohof. De heer J.F.M. Eij- sermans, die overigens ook niet bij de Rabobank Venlo werkt maar bij Rabobank Ne derland, stond niet op de foto, zoals de tekst sugge reerde. Ook meldde de heer Eijsermans, dat hij op de wat tegenvallende beurs maar heel weinig belangstelling on dervond voor zijn collectie oude bankbiljetten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 6