Achter de
schermen
van Bank in
Beeld
Rabo
band
Onder haar naambordje hangt de spreuk: Journalist en toch fat
soenlijk. Een gesprek met Leonne Smulders, bedrijfsjournalist bij
de Audiovisuele Dienst. Bekend van Bank in Beeld. Haar stem en
achterhoofd dan voornamelijk. 'Ik vind dat ik niet in beeld hoef
te zijn, het gaat om de geïnterviewde, ik ben niet belangrijk.' Ze
is bescheiden, ze hoeft niet zo nodig voor Raboband geïnter
viewd te worden. Het is natuurlijk vreemd nu eens aan de andere
kant van de microfoon te staan.
Nummer 9/1 juli 1988
Hoe wordt je bedrijfsjournalist bij de
Rabobank? Leonne: 'Ik heb de
Academie voor de Journalistiek in
Tilburg gedaan, richting TV. Voor mijn stage
kwam ik terecht bij de redactie van TROS-
AKTUA en kon daar vervolgens een jaar
blijven. Toen hield mijn contract op. Ik heb
erg getwijfeld wat ik zou doen, in Hilver
sum blijven of terug naar school. Ik heb ge
kozen voor zekerheid. Er gaan steeds meer
mensen journalistiek studeren, dus een di
ploma is belangrijk. Ik zag een advertentie
voor 'programmamaker' bij de bank. Het
bleek te gaan om Bank in Beeld. Ik wilde
met TV bezig zijn, dus sinds januari 1987
zit ik hier. Er waren net plannen voor het
veranderen van Bank in Beeld. In maart vo
rig jaar is begonnen met de nieuwe vorm
van Bank in Beeld. De formule heb ik
mede bedacht.'
Twee keer per maand zien we Bank in
Beeld. Hoe komt een aflevering tot stand?
'iedere twee weken is er op vrijdagmiddag
een redactievergadering. In de redactie zit
ten Bert Tielemans, hoofd van de Audiovi
suele Dienst (AVD), vier collega's van ver
schillende afdelingen van Rabobank Neder
land en ik. We maken dan een lijst met on
derwerpen. De voorlopige keuze wordt aan
de AVD overgelaten. De maandag daarop
ga ik bellen, lezen en praten, intern en ex
tern. Sommige zaken vallen dan vanzelf af,
andere komen duidelijk naar voren. De uit
eindelijke inhoud wordt in nauw overleg
met de redactie bepaald. Natuurlijk is een
en ander ook afhankelijk van actuele ge
beurtenissen. Soms hebben we op de laat
ste dag, dat is woensdag, nog maar één
onderwerp. Je hoopt dan maar dat er op
donderdag iets in de krant staat, waar je
iets mee kunt doen. Op donderdagavond
wordt de hele aflevering gemonteerd. Eind
montage is mooi afwerken, het geluid cros
sen, dat is dat het wegvloeit en weer op
komt, muziekje eronder. Dat doe ik samen
met de editor. Er is dan nog voldoende tijd
om kopieën te maken en de banden te ver
sturen naar de 850 geabonneerde banken.
De meeste mensen zien de band op
woensdag. Daar gaan we vanuit. Zeggen
we in het programma 'vandaag', dan be
doelen we die woensdag.'
Hoe komt een opname tot stand? 'In
aflevering 79 hadden we bijvoorbeeld een
interview met de heer Burghouts. Hij hield
een verhaal bij de opening van een bank,
een verhaal over geldautomaten en tarife
ring. We hebben die hele speech opgeno
men. We zijn ruim van te voren aanwezig,
je moet alles opbouwen. We gaan met drie
mensen, één voor beeld, één voor geluid
en ik. Na de speech namen we een inter
view op. Je hoopt dan, dat hij voor de ei
gen mensen iets meer wil zeggen. Je bent
dus een hele middag in de weer voor uit
eindelijk twee minuten. Andere onderwer
pen zijn bewerkelijker. Als je bijvoorbeeld
een bank moet zoeken, die ervaring heeft
met een of ander nieuw produkt. Dan ga je
bellen, kan iemand daar iets leuks over
vertellen. We proberen bewust te spreiden
over het land. Soms prik ik in de telefoon
gids, een andere keer weet iemand bij wel
ke bank ik het zou kunnen proberen. Men
sen schrikken wel eens als je wilt komen.
Ze plannen vaak alles op de lange termijn.
Soms zitten wij krap in de tijd. Wanneer
komt u opnames maken? Morgenochtend.
Dat is dus schrikken. Maar dat is niet no
dig. Ik snap wel, dat de mensen er tijd aan
kwijt zijn en dat moet maar net uitkomen.
Maar mensen willen zich vaak uitvoerig
voorbereiden, dat is helemaal niet nodig.
Als je dagelijks ergens mee bezig bent
moetje daar toch over kunnen vertellen.'
Repeteer je van te voren de vragen en
antwoorden? 'Nee, als we repeteren gaan
ze een lesje opzeggen. Vaak komen ze er
dan niet meer uit. Ik praat wel altijd even
van te voren met de mensen. Even aan el
kaar wennen, soms zijn mensen nerveus.
Ik vertel wel ongeveer wat ik ga vragen. Als
ze van de zenuwen beginnen te hakkelen
stoppen we gewoon en doen het over.'
Enkele kleine irritaties komen aan de
orde. 'Ik kom altijd met twee mannen bij
een bank. Dan vraag ik iets en men gaat
dan tegen de cameraman staan praten en
niet tegen mij. Dan spring ik dus bijna uit
m'n vel. Alsof ik de vragen oplepel, die ie
mand anders bedacht heeft. Dat stoort
me, ik vind dat bankmensen bepaald niet
geëmancipeerd zijn. Ik krijg ook altijd brie
ven met 'Mijne Heren'. Eigenlijk wil ik die
niet eens lezen.'
Sinds 1 juni heeft Leonne - vooruitlo
pend op de toekomstige uitbreiding van de
frequentie van Bank in Beeld - een nieuwe
collega, Francine ter Doest. Ze is daar erg
blij mee. 'Je kunt tegen elkaar aanpraten,
je krijgt een echt team, je brengt elkaar op
ideeën.
Hoe zie je de relatie Raboband en Bank
in Beeld? 'Geen concurrenten, het zijn ech
ter twee verschillende dingen. Je kiest voor
een blad andere onderwerpen, dan wan
neer je wilt visualiseren.
Vervolg op pag. 6