n Fl Rabobank O Rabobank fï DAGEN Rabo band MEDIA Reclame op Utrechtse bussen Zakboek 'Nederland over de grens' Jtrecht Rabobank hoofd sponsor Filmdagen Brochures zakelijk betalingsverkeer Nieuw en actuele opleidingsmodu les beschikbaar Beter laat dan nooit Nummer 9/1 juli 1988 Op 30 mei nam de heer J.H.J.M. van Winkel, commer cieel directeur van de Rabo bank Utrecht, de eerste stads bus met reclame van de bank in gebruik. De Utrechtse Rabo bank is hiermee de eerste Ra bobank, die gebruik maakt van dit reclame-medium. In de stad Utrecht rijden tien bussen met deze tekst. Dit als aanvul ling op een advertentiecam pagne met als thema 'slaapt uw geld' in het Utrechts Nieuwsblad. Het zakboek 'Nederland over de grens' wordt dit jaar voor de derde maal uitgegeven door de Vereniging van Ka mers van Koophandel. Het be vat informatie over meer dan 100 landen. Algemene infor matie als openingstijden en economische gegevens, adres sen van belangrijke instanties en specifieke informatie over de wijze van zakendoen in de verschillende landen. Geef je iemand een hand, praatje wel of niet over politiek, strooi je xMir geld jiot'dt' raatt visitekaartjes rond of deel je cadeautjes uit. Een zeer han dig boek voor iedereen die za ken doet met andere landen. Van de editie 1988/89 is een beperkt aantal voorzien van de naam en het logo van onze or ganisatie. Dit boekje kan wor den gebruikt als attentie voor zakelijke relaties. De prijs is f 9,50 inclusief BTW en het boekje is te bestellen in Best onder nummer 8257. De Rabobank treedt dit jaar voor het eerst op als hoofdsponsor van de Neder landse Filmdagen, die gedu rende de laatste week van september in Utrecht worden gehouden. Dit belangrijke film festival biedt een overzicht van alle recente Nederlandse films. Hoogtepunt is de uitrei king van het Gouden Kalf, de grote prijs van de Nederlandse film. Per jaar worden er rond de honderd films ingeschreven voor de competitie, waarvan er zo'n veertig in Utrecht hun pre mière beleven. De pers, radio en tv besteden ieder jaar rui me aandacht aan het festival, dat zich afspeelt in de Utrecht se bioscopen en theaters. De commercial van de Rabobank wordt weer uitgezonden in de zendtijd van de STER op: 4 juli Nederland 2 12 juli Nederland 2 en 3 12 juli Nederland 1 en 3 18 juli Nederland 2 en 3 de nieuwe commercial in het zwevende STER-blok na het journaal van 20.00 uur voor het journaal van 22.30 uur voor het journaal van 20.00 uur Op 14 juni startte de cam pagne 'electronische rekening informatie' met een adverten tie in een groot aantal landelij ke en regionale dagbladen. Onlangs verschenen vier nieu we brochures waarmee lokaal follow-up aan deze campagne kan worden gegeven. Iedere brochure behandelt een aantal aspecten van het zakelijk beta lingsverkeer. Voor de onder steuning van het verkoopge sprek is bovendien een de monstratiediskette beschik baar. Voor het opleiden van balie medewerkers zijn weer enkele nieuwe opleidingsmodules ver schenen. Een aantal andere is aangepast aan de actualiteit. Nieuw zijn de modules: Reisver zekering, Bromfietsverzekering, Spaaradvisering en Oriëntatie op de jeugd- en jongerenmarkt. Het thema Betalen, van de lokale balie-opleiding, en het Introductiepakket zijn in een ge reviseerde versie beschikbaar. Ook de opleidingsmodule Geld automaat is geactualiseerd. Deze is in eerste instantie be doeld voor baliemedewerkers van banken die zelf een GEA hebben of krijgen. Maar ook ba liemedewerkers van banken die zelf geen GEA hebben kunnen vragen van cliënten over dit onderwerp verwachten. Ook voor hen is deze module dus de moeite waard. De module duurt een dagdeel en bestaat - net als de andere modules - uit een docentenhandleiding, een cursistenboek en een videoband. Soms denk je, zal ik het nou wel of niet doen. Eigenlijk wilde ik er in de vorige Rabo- band al aandacht aan beste den. Maar dat lukte niet meer. Ik bedoel iets over de Algeme ne Vergadering. Die grote ge beurtenis werd op 2 juni ge houden in de Utrechtse Jaar beurs. Reacties in de pers wa ren er, maar die hadden voor namelijk betrekking op de persconferentie en wat de journalisten daar werd verteld. Druk was het er. Ik nam daar ook een kijkje. Als je op de mediapagina een columnpje mag schrijven, dan heb je be langstelling voor zo'n bijeen komst. Je ziet dan waar het nieuws ontstaat. Die perscon ferentie, voorafgaand aan de vergadering, was een schot in de roos. Het was de eerste keer dat 'Voorlichting en Exter ne Betrekkingen' onder leiding van Willem Lageweg deze for mule hanteerde. En met suc ces dus. Ik vind het alleen wat jammer dat de vergadering zelf er wat bekaaid afkwam in de pers. Ongetwijfeld kan daaraan iets gedaan worden. Er zijn te genwoordig zoveel technische mogelijkheden, waarmee je van zo'n massale bijeenkomst iets bijzonders kunt maken. Neem bijvoorbeeld onze eigen Audiovi suele Dienst. Die moet toch in staat zijn meer beeld in de ver gadering te brengen? Voor pers en bezoekers is dat aardig. Wie weet. Nog iets anders wil mij van het hart. Veel belangstel ling voor, tussen en na de Alge mene Vergadering hebben de deelnemers altijd voor de infor matiemarkt, die in dezelfde Jaarbeurshal wordt gehouden. Die 'minibeurs' bestaat uit een grote hoeveelheid stands waar echt veel nieuws wordt gepre senteerd. Verschillende directo raten van Rabobank Nederland geven er acte de présence met interessante informatie. Dit jaar werd er bijvoorbeeld tele bankieren getoond. Dat moetje toch gezien hebben. Was dat maar mogelijk. Stelt u zich het eens voor, duizenden wilden te- gelijktijd de stands bezoeken. Dat is niet mogelijk, helaas. Ze ker niet ais die stands dicht opeengepakt op een beperkte ruimte zijn samengebracht. Ge lukkig heb ik horen fluisteren, dat er gedacht wordt aan een wat royalere opzet van de mini- beurs rond de jaarvergadering, volgend jaar. Ik ben benieuwd. N. Muloc

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 20